۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۷۶۲ ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ دسته: پول و بانک
۰

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۹، مبلغ وام ازدواج جوانان را به ۵۰ میلیون تومان و مدت زمان بازپرداخت آن را به ۷ سال افزایش داد. محاسبات نشان می‌دهد در سال آینده سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز و جاری مردم نزد بانک‌ها برای پرداخت بیش از ۱ میلیون وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی کفایت می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۹، مجلس شورای اسلامی مبلغ وام ازدواج جوانان را از ۳۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد. این درحالیست که در لایحه ارسالی از سوی دولت، مبلغ وام ازدواج برابر با سال ۹۸ و به میزان ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

بر اساس مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق مجلس، مدت باز پرداخت اقساط وام ازدواج نیز از ۵ سال به ۷ سال افزایش یافته است تا به این ترتیب جوانانی که به تازگی ازدواج می‌کنند، برای بازپرداخت اقساط وام شرایط بهتری داشته باشند.

وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۷ ساله پس از تصویب در کمیسیون تلفیق، برای اجرایی شدن در سال ۹۹، باید در زمان تصویب نهایی بودجه نیز مورد تأیید اکثریت نمایندگان مجلس قرار بگیرد. در این صورت زوجینی که تاریخ ازدواج آن‌ها پس از اول فروردین ماه ۹۶ باشد، به شرط عدم بهره مندی از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، می‌توانند در مجموع مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت نمایند.

افزایش مبلغ تسهیلات اقدامی لازم در جهت تسهیل ازدواج جوانان

هرچند افزایش وام ازدواج، همه مشکلات جوانان در تشکیل خانواده را حل نمی‌کند و برای این مهم باید اقدامات متعددی صورت گیرد؛ اما بی شک تسهیل قابل توجهی در بر طرف شدن موانع اقتصادی ازدواج جوانان، به ویژه در شرایط فعلی ایجاد می‌کند و به عنوان «تنها حمایت قابل توجه کشور از ازدواج و تشکیل خانواده» محسوب می‌شود.

بنابراین با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی در سال جاری، افزایش مبلغ وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان از سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اقدامی قابل تحسین است و انتظار می‌رود در ادامه در تصویب نهایی بودجه سال ۹۹، مورد تأیید اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

در طول سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب بودجه سالانه عملکرد مطلوبی در زمینه افزایش مبلغ وام ازدواج داشته است. به طوریکه افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۵، از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۷ و از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان در بودجه ۱۳۹۸ مسیری بوده که در این زمینه طی شده است.

کفایت منابع قرض الحسنه مردم در بانکها برای وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی

بر اساس این مصوبه کمیسیون تلفیق، به مانند سال‌های گذشته بانک مرکزی موظف شده است از محل سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه در نظام بانکی، بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به جوانان نماید.

محاسبات نشان می‌دهد در سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، در مجموع ۷۰ هزار میلیارد تومان، منابعی خواهد بود که برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک هاست. از طرف دیگر برای پرداخت ۱ میلیون وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی (مطابق آمار سالانه) به ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است؛ بنابراین منابع قرض الحسنه مردم نزد بانک‌ها، اعم از پس انداز و جاری، برای پرداخت وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی کفایت می‌کند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.