۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۷۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

کشور استرالیا با وجود تقاضای بالای مسکن با معضل رشد تعداد خانه‌های خالی مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲ عامل «کاهش قیمت مسکن در صورت اجاره ‌دادن ملک و به تبع امکان نقدشوندگی پایین» و «پولشویی» از دلایل اصلی افزایش تعداد خانه‌های خالی در این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد میزان خانه‌های خالی در شهرهای بزرگ استرالیا افزایش یافته است. بر اساس سرشماری صورت گرفته ۱.۰۹ میلیون خانه مسکونی معادل ۱۱.۲ درصد از مسکن‌های کشور استرالیا به صورت خالی و بدون استفاده ثبت شده است. در این بین از ۱.۷ میلیون واحد مسکونی واقع در شهر ملبورن حدوداً ۸۲ هزار خانه (معادل ۴.۸ درصد) به قصد سوداگری و احتکار، خالی هستند.

سرشماری سال ۲۰۱۶ نیز نشان داد که تعداد خانه‌های خالی در ملبورن ۱۹ درصد و در سیدنی ۱۵ درصد نسبت به ۵ سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که هزاران نفر در خانه‌های پرجمعیت و با اجاره‌های بالا زندگی می‌کنند.

آیا مالکان خانه‌های خالی متضرر می‌شوند؟

در اغلب موارد این سوال به وجود می‌آید که چرا با وجود اینکه قیمت خانه‌ها در بالاترین حد خود قرار دارند، همچنان نسبت خانه‌های خالی زیاد است؟ یا در زمانی که تقاضای مسکن بالاست؛ آیا منطقی است که مالکان خانه خود را خالی نگه دارند؟

بر اساس دیدگاه اغلب مردم، در شرایطی که تقاضای مسکن بالاست، خالی نگهداشتن خانه و عدم استفاده از درآمد اجاره یا فروش آن برای مالکان پر هزینه خواهد بود و از کسب درآمد محروم خواهند شد.

در این خصوص باید گفت اگر مالکی قصد فروش خانه‌ اشغال شده توسط مستأجر را داشته باشد، قیمت آن ۵۰۰ هزار دلار است؛ اما در صورتی که خانه خالی باشد، قیمت همان مسکن ۵۲۰ هزار دلار (۴ درصد بیشتر) خواهد بود.

در این شرایط اگر دریافت اجاره سالانه نیز ۱۹ هزار دلار یا حتی ۲۰ هزار دلار باشد، مالکان باز هم مایلند خانه خود را خالی نگه دارند؛ چرا که با این کار گزینه فروش ملک در هر زمانی و شاید پس از رشد قیمت‌ها باز است و افراد می‌توانند با قیمت‌های بالاتر واحد‌های مسکونی خود را بفروش برسانند.

نقدشوندگی بالای خانه‌های خالی نسبت به خانه‌های دارای ساکن

به طور کلی خانه خالی را می‌توان یک دارایی با نقدشوندگی بالاتر نسبت به یک خانه اِشغال شده دانست. به عبارتی خانه خالی زمان کمتری برای فروش می‌خواهد و به تبع فروش آن سریعتر است و در آینده نیز به دلیل عدم عرضه به بازار (احتکار) قیمت واحد‌های مسکونی افزایش خواهد یافت.

بنابراین افرادی که واحد‌های مسکونی خود را خالی نگه می‌دارند، علاوه بر اینکه متضرر نمی‌شوند؛ این قابلیت برایشان وجود دارد با کاهش عرضه خانه، نبض قیمتی بازار را در دست گرفته و موجب رشد فزاینده قیمت مسکن شوند و همین موضوع رشد فعالیت سوداگری در بازار اساسی مسکن را ایجاد می‌کند.

پولشویی دلیل افزایش خانه‌های خالی در استرالیا

منطق دیگری که در پاسخ به سوالات مذکور باید ارائه کرد، اینست که بخش اعظم واحد‌های مسکونی در استرالیا، احتمالاً کانادا و چند مکان دیگر به دلیل پولشویی خالی هستند. زیرا هیچ گونه بررسی در مورد منبع تأمین مالی و ذینفع نهایی منزل مورد نظر وجود ندارد.

به عبارت دیگر افراد می‌توانند خانه‌ای را با نام یا نام شرکت بخرند و هویت مالکان آن فاش نشود. علاوه بر این اگر فرد درآمدی از اجاره نداشته باشد، ساختار شرکت از موشکافی و بررسی مقامات مالیاتی نیز در امان خواهد بود. بنابراین خرید مسکن و خالی گذاشتن آن یک راه مناسب برای پنهان کردن پول‌های کثیف افراد خواهد بود.

مالیات یک درصدی سوداگران خانه‌های خالی استرالیا

گفتنی است دولت ویکتوریا استرالیا به منظور کاهش خانه‌های خالی و سوداگری در املاک در مارس ۲۰۱۷ قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد. مطابق این قانون در صورتی که بیش از شش ماه خانه‌ای خالی باشد، صاحبان ملک موظف‌اند یک درصد از ارزش ملک را به عنوان مالیات به دولت بپردازند.

دولت این اقدام را به عنوان مشوقی برای مالکان، جهت ساخت املاک مسکونی و فروش یا اجاره آن در مدت زمانی مشخص فراهم کرد.

پینوشت:

ماکروبیزینس plink.ir/Ww563

فرش اکونومیک سینک plink.ir/jupkx

اِ بی سی plink.ir/NhECK

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.