۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۶۰۱ ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ دسته: مالیات
۱۲

کمیسیون تلفیق مجلس اخذ مالیات سالانه از خودروها و خانه‌های لوکس را برای سال آینده تصویب کرد. بر این اساس خودروهای بالای یک میلیارد تومان و خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شدند. این مالیات، که مالیات بر ثروت محسوب می‌گردد و کمترین اثرات منفی اقتصادی را دارد، علاوه بر افزایش درآمد دولت، موجب کاهش فاصله طبقاتی و تقویت عدالت در جامعه می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون تلفیق بودجه اقدام مثبتی در راستای اخذ مالیات بر ثروت و کالاهای لوکس برداشت. بر این اساس واحدهای مسکونی گران‌قیمت و خودروهای لوکس مشمول مالیات سالانه در سال ۹۹ خواهند شد.

مالیات بر روی خانه‌های لوکس بالای ۱۰ میلیارد تومان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ ضمن اشاره به مصوبه اخذ مالیات از ثروت‌های لوکس در سال آینده، ادامه داد: بر این اساس واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که دارای ارزش‌های زیر باشند در سال آینده مشمول مالیات هستند:

الف- هر واحد مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر به نرخ زیر مشمول مالیات می‌شود:

۱-نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار

۲-نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار

۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار

بر اساس این مصوبه اگر خانه‌ای ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب این واحد مسکونی باید سالانه پنج میلیون تومان مالیات پرداخت کند، اگر خانه‌ای ۲۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه ۱۵ میلیون تومان مالیات بپردازد، اگر خانه‌ای ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید ۱۴۰ میلیون تومان مالیات بر دارایی پرداخت نماید و اگر خانه‌ای ۷۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد مالیات سالانه آن برای صاحب‌اش ۱۹۰ میلیون تومان است.

خودروهای لوکس هم مشمول مالیات شدند

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه ۶۲ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان در کشور وجود دارد، درباره مصوبه این کمیسیون در مورد خودروهای لوکس گفت: به انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش یک میلیارد تومان و بیشتر براساس ارزش روز خودرو به نرخ زیر مشمول مالیات بر دارایی می‌شود:

۱- نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد

۲- نسبت به مازاد یک و نیم تا سه میلیارد تومان، سه درصد

۳- نسبت به مازاد سه میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد

بر این اساس، خودروی سه میلیارد تومانی مالیات سالانه ۱۵ میلیون تومان و خودروی ۵ میلیارد تومانی نیز مالیات سالانه ۳۰ میلیون تومان را باید پرداخت نماید.

معافیت‌های این مالیات چیست؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق به معافیت‌های این مالیات را معرفی کرد کرد. بر این اساس خانه‌های در حال ساخت، خودرو و ملک در سال تملک، املاک و خودروهای دولتی، خودروهای مونتاژ شده و یا به فروش نرسیده در نمایندگی‌های مجاز از این مالیات معاف شده اند.

سازو کار و ضمانت اجرایی این نوع از مالیات بر ثروت چیست؟

در مورد ساز و کار اجرایی این مالیات، یوسف‌نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق گفت: وزارت مسکن، راه، سازمان ثبت اسناد، شهرداری‌ها و وزارت صنعت موظفند امکان دسترسی برخط به اطلاعات مالکیت املاک و نیروی انتظامی موظف است امکان دسترسی برخط اطلاعات مالکیت خودروها را برای سازمان امور مالیاتی کشور فراهم کند. سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برسانند.

انتقال خودرو و خانه لوکس بدون پرداخت مالیات ممنوع است

یوسف نژاد یادآور شد طبق این مصوبه کلیه مشمولان حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و خودروهای مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه پرداخت کنند.

تعویض پلاک خودروها و ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

قانون موقتی که باید دائمی و تکمیل شود

این اقدام کمیسیون تلفیق که بر اخذ مالیات از کالاهای لوکس که به نوعی مالیات بر ثروت محسوب می‌گردد، قابل تحسین است. زیرا در شرایط رکودی و کسری بودجه، بهترین اقدام حرکت به سمت دریافت مالیات‌ها، به ویژه مالیات از ثروت و کالاهای لوکس است.

نکته قابل ذکر در این زمینه، ضرورت بهبود این قانون در سال های آتی و تبدیل شدن آن به قانون دائمی است. بدین ترتیب درآمدهای مالیاتی دولت بدون آن که پیامد منفی بر اقتصاد بگذارد،افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر این سیاست به بهبود توزیع درآمدها و عدالت در جامعه می انجامد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. دیگه واقعا دارن کاری میکنن که یه آدم موفق هیچ انگیزه ای واسه زندگی در ایران نداشته باشه.... بابا آخه خمس رو هم یه بار که دادی دیگه ازش خمس نمیگیرن... شما رو درآمدی که طرف داشته و اون خونه رو گرفته یه بار مالیات گرفتین یا باید بگیرین.... دیگه یعنی چی که هر سال از دارایی طرف یکم بردارین؟ این کار اسمش چیه؟ یه نفر یه خونه اصلا بهش به ارث میرسه و موقع نقل و انتقالش مالیاتشو میده. دیگه درآمد نداره که میخواید ازش مالیات بگیرین؟ اصلا وجه منظقی و قانونی نداره... یه کاری کنین چهار نفر که به درد این جامعه میخون و کار و تولید میکنن بمونن اینجا نه این که ته موندشونم مهاجرت کنن... من به عنوان یه جوان خلاق و فعال که دارم تو این مملکت به امید یه زندگی خوب و با رفاه کار و تلاش میکنم با این اخبار ناامید میشم و عزمم رو جمع میکنم که برم. دیگه اونا که رفتن هم براشون خیلی راحته. یه بار مالیات داراییشونو میدن و فرار میکنن نه این که وایسن هر سال اینهمه عوارض بدن... ایران فقط برای قشر فقیر خوب میشه که نه مالیات میدن و بلکه یه پولی هم ماهیانه میگیرن...واقعا اینایی که این قوانین رو تصویب میکنن چقدر علمشو دارن و چقدر از روی حسادت و نادانی این قوانین رو تصویب میکنن... خواهشا نظر رو تایید کنید تا به گوش یه مسئول دلسوز برسه....

    ۷۹
    • این نوع قوانین توی همه کشورهای توسعه یافته وجود داره و واقعا بهترین نوع مالیات هست که اختلاف طبقاتی رو هم کم میکنه. توی کشور رانتی عمرا کسی از زحمت خودش خونه ۶۰ میلیاردی خریده باشه. الان اقایون از کارمند و کارگری که حقوق کفاف زندگیش رو هم نمیده به شکل های مختلف عوارض و مالیات میدن. نکنه انتظار دارین اونا مالیات بدن شما استفاده کنین؟ بحث این چیزا مفصله همین قدر بگم ۱۰۰ تا از اساتید اقتصاد به مجلس نامه داده بودن و خواستار تصویب این نوع مالیات شدن. منظورتون از غیر علمی بودن چیه دقیقا؟

      ۲۱۰

      • اون کسی که از رانت رسیده اگر قانون درست باشه باید همه چیزش رو پس بگیرن اگر کسی با کار کردن رسیده که کم هم نیستن این آدم‌ها یه بار مالیاتش رو تو درآمد داده این دزدیه ازش در ضمن بگم من نه ماشین گرون دارم نه خونه گرون برای بی قانونی این حرف رو میزنم

        ۵۵

      • پسر خونه ای ۲۰۰ملیون خریدی ودر اقتصاد میض خودشان شده بعد از۲۰سال۱۰میلیارد تومان وداری در ان خانه کلنگی زندگی می کنی وهیچ در امدی از ان خانه نداری وخانه زیر پایت است با این همه گرفتاری وبیکاری سالی انقدر مالیات باید بدهم از کجا در بیارم؟خانه کلنگی ۴۰ سال پیش بنده لوکس است چرا بدون مطالعه حمایت می کنی؟ برم خانه را بفروشم زندگی رو به هم بزنم چون اقایان نفت نمی توانند بفروشند می خواهند زوری در امد زایی کنند برید دارای واقعی را پیدا کنید نه همه را با هم در هم مالیات بگیرید از خانه زیر پای من که سالیانه عوارض شهرداری وموقع فروش حتما مالیات انتقال و...را میگیرند از خانه مازاد بر زیر پای هر کس باید بگیرند امثال من زیادند که ضعیف هستند ولی خانه کلنگی در گذشت زمان زیر پایشان بوده گران شده موقع فروش بگیرند ان را هم نه سالیانه که داخل ان نشسته است وخلاصه فقط انسان تا نک بینی خود را نباید ببیند وباید همه را ببیند.

        ۱۴

    • واقعا درست میفرمایید وقتی طرف برلی جون خودش زن بجه اش ارزش قایل این اشغالهی ایرانخودرو سوار نمیشا یکبار مالیات صد در صد ازش میگیرن این دیکه حمایت صد دصد از دزدهای ایراتخودرو است

      ۰۳

  2. منو خواهر و برادرام بين سنين ٥٧ تا ٦٥ سال هستيم و خوشبختانه شامل ماليات نميشيم و حدود ٤ ساله كه بعد از ساخت و ساز و تقسيم تنها خانه پدر مرحومم طبق قانون يك منزل به ما خواهرا و دو منزل به برادرام رسيد كه خوشبختانه قيمت هر آپارتمانمون زير ١ ميليارد و ١/٥ ميليارد ميشه ، حال اگر منزل پدرم كه حدود ٥٠ سال پيش خريده و قرار بود خيلي بزرگتر از اين منزلمون ميشد و بعد از ساخت و ساز قيمت پيدا ميكرد آيا بايد تنها دارايي و زحمت سي ساله پدرم را كه در يك اداره دولتي كار ميكرد ، با دادن ماليات به جيب دولت ميريختيم؟؟!! حالا خوبه عقلشون رسيده كه ملاك پرداخت ماليات را از ١٠ ميليارد تؤمن حساب كردن اگر پايينتر شايد شامل حال ما هم ميشد ، اگر دولت ميخواد وضع اقتصاديش خوب بشه بايد أموال اختلاسگران كشور را ازشون برگردونه كه چندين ساله جامعه ايران بهش گرفتار شدنه و هر هفته يك عده اختلاسگر جديد را از اخبار كشور معرفي ميكنن ، كه قطعا با مصادره كليه أموال دزدي اختلاسگرا اقتصاد دولت عالي ميشد و نيازي به ماليات گرفتن از ثروتمندان نبود و يا لاأقل پايه مبلغ ملاك پرداخت ماليات را بالاتر حساب ميكردن مثلا از پايه سي ميليارد تومان محسوب ميكردن !!!!

    ۰۳
    • اتفاقا دولت باید از منزل دوم به بعد مالیات وحشتناک بپنده چه دلیلی داره بازاری پزشک دلال بنگاه دار گوسفند فروش وووو با پارو پول جارو کنند و یه معلم که زندگیش به تربیت بچه های مردم رسیده باید مستاجر باشه اگه مملکت درست باشه و مملکت باشه باید به تعداد اهل منزل معافیت بده ب ای خانه دار شدن و ماشین داشتن و علاوه بر آن عین کلیه کشورها طوری مالیات ببنده که کسی جرئت نکنه خونه احتکار کنه امثال شماها پدر مردم و مملکت رو در آوردین

      ۱۲

  3. چند ساله مجلس اجازه عملیاتی شدن مالیات بر عایدی مسکن رو نمیده میدونین ب ای جه ب ای اینکه اکثرا مالک چندین دستگاه آپارتمان و ویلا هستند الان که وزیر اقتصاد اعلام کرده مالیات بگیرین اومده مالیات یک در هزار زده آخه ابن یعنی چه یعنی اگر تو ۱۰تا خونه داشته باشی با قیمت هر واحد یک میلیارد از خونه ۱۱ به بعد از هر یک میلیارد سما یک میلیون مالیات بگیرن یعنی هیچ یعنی دست آقای وزیر توی دست محتکرین مسکن یعنی این همه شهید و انقلاب و حرف و مجلس و همه و همه کشک و پشم یعنی مال کارگر بدبخت در جیب دلال ها

    ۰۱
  4. تا حالا فکر کردین چرا مالیات بر عایدی مسکن اجرا نمیشه چرا مالیات بر پول های کثیف اجرا نمیشه عزیزان من کشور ما بهشت دلالان است شما توی یه کشور اروپایی اگه بی جهت پولی به حسابت واریز بشه باید جوابگو باشی در بعضی از موارد سی تا چهل در صد ازش مالیات گرفته میشه ولی خوب با همین مالیات ها زیر ساخت ها درست میشه از در خونه تا محل کار تا محل خرید وووو اتوبوس مترو وو در اختیار ته مسائل مربوط به بهداشت به کارت مهیاست و همش از مالیاته ولی در کشور ما یه عده فقط در حال خوردن هستن و یه عده کثیری در حال جون کندن آقایان هم بعد از نیم قرن تازه وحشت دا ن که مالیات بر عایدی سرمایه رو به طور جدی دنبال کنند وحشت از مافیا بله مافیایی که مجلس رو هم بلعیده

    ۱۱
  5. با مالیات گرفتن در این کشور هیچوقت زیر ساخت ها درست نمیشه
    نمیدونم چرا مردم فقیر فکر می کنند دولت اگر از ثروتمندا مالیات بگیره چیزیش به اونا میرسه!
    مگه کم منابع داریم و همه رو دارن میدزدن این مالیات ها هم روش
    از اون همه نفت و منابع چی به من و شما رسیده این ۴٠ سال ؟ چه زیر ساختی درست شده ؟
    نکنه فکر میکنید مالیات ها رقمشون از این همه معدن و چاه نفت و گاز و سرمایه های این مملکت بیشتره ؟
    کلا مالیات یک در هزار هیچ ، کل مال و منال ثروت مندان هم مصادره بشه به من و شما هیچی نمیرسه فدات شم
    خارج بله ، اونا اولا یکی از این منابع ما رو ندارن دوما قانون دارن و مثل ممکلت ما بی صاحب نیست که هزاران دزد گردنه در پست های اصلی نظام و دولتی در حال پر کردن جیب هاشون باشن و ملک و املاک تو کانادا بخرن.
    من پدر ندارم ، ٣٠ سالمه ، یک ساله عقد کردم هنوز نتونستم هیچ غلطی بکنم ، خونه مادریم هم استیجاری هست که سال به سال استرس موقع تمدیدشو داریم و تنها هنر کردم با بد بختی یه ماشین دنا مدل ٩۵ مشکی خریدم که خدارو هزار مرتبه هم شکر میکنم برای همین

    پس فاز برنداری فکر کنی پولدارم و نفسم از جای گرم بلند میشه

    اما مثل بعضی ها بی شرف نیستم که بابت اینکه هموطن هایی که از راه صحیح پولدار شدن بابت گرفتن مالیات ازشون خوشحال بشم چون میدونم چه ریال چه هزاران میلیارد بگیرن چیزیش نه به من میرسه نه به بقیه مردم عادی ، نه اشتغال زایی میشه نه کوچکترین ساختاری ساخته میشه چون این مملکت صاااااحب نداره

    ۰۶
  6. یادتونه سال ۵۷ با چه شعار هایی انقلاب شد. تو این مملکت فاصله بین حرف و عمل زیاده. همه قوانین از روی منافع شخص قانون گذاره . طبقه پایین جامعه وقتی به قدرت برسه میخاد دهن طبقه بالای جامعه رو سرویس کنه. یک مشت افراد بی مغز دنبال یک مشت پول مفت برای اداره کشورند.
    چرا قانون گذار نمیخاد با روش های دیگه طبقه ضعیف جامعه رو بالا بکشه. حمایت از قشر مستضعف تو این کشور حرف مفته

    ۱۰
  7. ماشین پنج سال کار خارجی که کلی هزینه نگهداریش است تو این اقتصاد مریض یک میلیارد شدا وگرنه قیمتش بوده صد پنجاه میلیون واقعا بی تفاوت نباشید نسبت به این قانون

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.