۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۵۵۳ ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

کشور چین توانسته است در قالب ابر پروژه جهانی «جاده ابریشم جدید» روابط تجاری و اقتصادی خود با بیش از ۷۶ کشور جهان را تقویت نماید. درحال حاضر به مرور زمان کشورهای بیشتری نفع اقتصادی خود را در توسعه روابط با کشور چین می‌بینند و از اردوگاه آمریکا و غرب خارج می‌شوند؛ و به مرور زمان چین جایگزین آمریکا در عرصه روابط بین‌الملل می‌گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد بسیاری از کارشنان معتقدند در عرصه روابط بین‌الملل کنونی با گذر زمان از قدرت آمریکا کاسته و در مقابل به قدرت اثرگذاری چین در این عرصه افزوده می‌شود. در این میان اجرای ابر پروژه جهانی جاده ابریشم جدید با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد دلار نقشی حیاتی در توسعه قدرت چین در عرصه بین‌الملل دارد.

در طول سال‌های اخیر از طرفی آمریکا با دستورکار قرار دادن سیاست یکجانبه گرایی، از بسیاری از توافقات جهانی و منطقه‌ای کنار رفته است و در مقابل کشور چین به سرعت درحال تقویت روابط تجاری خود با دیگر کشورهای جهان است.

همکاری ۷۶ کشور جهان با چین در قالب جاده ابریشم جدید

افزایش روابط تجاری با دیگر کشورها و تقویت توان دستیابی به فناوری‌های جدید، دو مولفه قدرتی است که در طول دهه‌های اخیر به طور خاص در دستورکار مقامات چینی قرار داشته است؛ و اجرای پروژه جاده ابریشم جدید در تحقق هردو هدف فوق به چین کمک می‌کند.

درحال حاضر بیش از ۷۶ کشور جهان در قالب پروژه‌های زیرساختی جاده ابریشم جدید با کشور چین همکاری دارند و یک شبکه ارتباطی گسترده شامل راه‌های ریلی و جاده‌ای و خطوط انتقال انرژی را شکل داده‌اند.

چین جایگزین آمریکا در روابط تجاری و اقتصادی

چین در قالب جاده ابریشم جدید توانسته است روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای متعددی توسعه دهد؛ که بسیاری از آن‌ها تا پیش از این بیشترین روابط تجاری را با آمریکا داشته‌اند و خریدار عمده محصولات تولید شده در این کشور بوده‌اند.

کشور چین صریحا هدف از پروژه جاده ابریشم جدید را توسعه روابط دوجانبه اقتصادی و فرهنگی با دیگر کشورهای جهان در قالب برقراری روابط «برد-برد» عنوان کرده است. مقامات چینی همچنین تأکید کرده‌اند در پروژه جاده ابریشم جدید تمایل دارند با تمامی کشورهای جهان رابطه دوجانبه برقرار نمایند.

«سرمایه‌گذاری خارجی» راهبرد اصلی چین در همراه کردن کشورها

راهبرد اصلی کشور چین در زمینه همراه نمودن کشورها در توسعه روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی، استفاده از حربه سرمایه‌گذاری خارجی است. به بیان دیگر چین برای اینکه بتواند در دیگر کشورهای جهان جای خود را باز کند و به عنوان رقیبی برای آمریکا مطرح شود، به بسیاری از کشورها پیشنهاد سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه زیرساخت‌ها در قالب پروژه جاده ابریشم جدید را داده است.

این اقدام کم و بیش همان رویه آمریکا و کشورهای اروپایی است که در طول دهه‌های قبل توانسته‌بودند بسیاری از کشورها را با سیاست‌های جهانی خودشان همراه نمایند.

«جاده ابریشم جدید» چین را جایگزین آمریکا در عرصه بین‌الملل می‌کند

درحال حاضر چین به بسیاری از کشورهای درحال توسعه تسهیلات مالی پرداخت می‌کند و پروژه‌های زیرساختی وعده داده شده به آن‌ها را با استفاده از منابع مالی، ماشین آلات و حتی نیروی انسانی چینی به انجام می‌رساند.

این اقدام چین که در قالب پروژه جاده ابریشم در دستورکار قرار گرفته است، موجب می‌شود به مرور زمان کشورهای بیشتری در جهان از اردوگاه آمریکا و غرب خارج شوند و به جای آن نفع اقتصادی خود را در همکاری بیشتر با کشور چین ببینند؛ و به این ترتیب به مرور زمان چین جایگزین آمریکا در عرصه روابط بین‌الملل گردد.

دولت مرکزی و شرکت‌های دولتی متعدد نقطه قوت چین در مقایسه با آمریکا

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چین در مقایسه با آمریکا در زمینه توسعه روابط خارجی، بهره مندی از یک دولت مرکزی و شرکت‌های دولتی متعدد برای تحقق اهداف خارجی دولت است.

در آمریکا بسیاری از شرکت‌ها عملا دارای مالکان خصوصی هستند و در برخی مواقع متناسب با منافع داخلی ایالات متحده عمل نمی‌کنند؛ اما در چین تقریبا تمامی شرکت‌های اقتصادی مهم دولتی هستند و به طور دقیق متناسب با دستورات دولت مرکزی عمل می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی یک کمربند یک جاده plink.ir/BgoR9

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.