۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۲۸۴ ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

درحال حاضر بانک‌های مرکزی بیش از یک پنجم تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین میزان از زمان ریاست جمهوری نیکسون در آمریکاست. روند فزاینده خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی که به بیشترین میزان در طول ۵ دهه اخیر رسیده است، نشان از آن حرکت پرسرعت کشورها در مسیر جایگزینی دلار با طلا در ذخایر خارجی آن‌ها دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک آمریکایی گولدمن ساکس، در سال گذشته میلادی بانک‌های مرکزی جهان با سرعت بیشتری به سمت خرید گسترده طلا و جایگزینی دلار در ذخایر خارجی خود حرکت کرده‌اند.

تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بالاترین میزان در ۵ دهه اخیر

بر اساس این گزارش درحال حاضر بانک‌های مرکزی بیش از یک پنجم تقاضای جهانی طلا را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین میزان از زمان ریاست جمهوری نیکسون در آمریکاست.

در زمان رئیس جمهوری نیکسون در آمریکا، مصادف با اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، این کشور تعهد خود نسبت به فروش هر اونس طلا با قیمت ثابت ۳۵ دلار را به طور رسمی ملغی کرد و از آن زمان تا به حال قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش ۴۳ برابری به بیش از ۱۵۰۰ دلار رسیده است.

افزایش قیمت دلاری هر اونس طلا در طول ۵ دهه اخیر موجب شده است کشورهای جهان و به طور خاص بانک‌های مرکزی، تقاضای کمتری برای طلا به عنوان ذخایر خارجی داشته باشند و به جای آن اوراق قرضه دلاری آمریکا را خریداری نمایند.

بانک‌های مرکزی در مسیر جایگزینی دلار با طلا در ذخایر خارجی

روند فزاینده خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی که به بیشترین میزان در طول ۵ دهه اخیر رسیده است، نشان از آن حرکت کشورها در مسیر جایگزینی دلار با طلا در ذخایر خارجی آن‌ها دارد.

به طور کلی بانک‌های مرکزی برای ذخیره دارایی‌ها تلاش می‌کنند سرمایه خود را صرف اموری نمایند که از امنیت و بازدهی بالا برخوردار باشد. در طول دهه‌های اخیر اطمینان از اقتصاد قدرتمند آمریکا و تسلط دلار در عرصه تجارت بین‌الملل، موجب شده بود خرید اوراق قرضه دلاری آمریکا به عنوان مطمئن ترین مسیر در ذخیره دارایی‌های خارجی مطرح شود؛ اما در طول سال‌های اخیر این روند تغییر کرده است.

پیشنهاد کارشناسان بین‌المللی به جایگزینی دلار با طلا در ذخایر خارجی

اکنون به دلیل اقدامات تحریمی آمریکا با استفاده از قدرت دلار و همچنین افزایش قدرت اقتصادی دیگر کشورها در مقایسه با ایالات متحده، عملا دلار جذابیت خود را به عنوان بهترین گزینه نگهداری از ذخایر خارجی از دست داده است.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بین‌المللی، از جمله کارشناسان اقتصادی بانک آمریکایی گلدمن ساکس، به طور عمومی سخن از خرید طلا به جای دلار به میان آورده‌اند.

بر اساس اطلاعیه بانک گلدمن ساکس که به تازگی منتشر شده است، هرچند طلا نمی‌تواند به طور کامل جایگزین تمامی اوراق قرضه خریداری شده از سوی بانک‌های مرکزی شود و جای دلار را در ذخایر خارجی به خود اختصاص دهد، اما در شرایط کنونی تبدیل بخشی از دارایی‌های خارجی به طلا امری ضروری است و افزایش امنیت سرمایه‌گذاری را درپی دارد.

طلا بهترین روش برای ذخیره دارایی در زمان عدم اطمینان بازار جهانی

آنچه مسلم است اینکه در زمان حاکمیت عدم قطعیت در بازارهای جهانی، خرید طلا به مثابه بهترین روش برای سرمایه‌گذاران و به طور خاص بانک‌های مرکزی کشورها به شمار می‌رود؛ چراکه این فلز گرانبها برخلاف دلار که به قدرت اقتصادی آمریکا وابسته است، به طور ذاتی دارای ارزش است و حتی در صورت فروپاشی اقتصادی کشورها و یا ایجاد تحولی بزرگ در بازارهای مالی جهانی، سرمایه کشورها را حفظ می‌نماید.

منبع: بلومبرگ plink.ir/Qhl29

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.