۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۰۹۴ ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

دولت سنگاپور با استفاده از قراردادهای بلندمدت و متنوع نفتی، تامین خوراک برای واحدهای پتروشیمی خود را تضمین کرده است. این کشور با استفاده از ظرفیت بانک‌های داخلی و بین‌المللی، تشکیل نهاد تسهیل‌گر سرمایه‌گذاری و تنظیم‌گری و همچنین ایجاد شبکه ارتباطی کارآمد بین تمامی بازیگران صنعت پتروشیمی از طریق خوشه‌سازی، توانسته است سرمایه‌های زیادی را به بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی جذب کند و به این ترتیب باعث پیشرفت یکپارچه و متوازن آن شود.

مسیر اقتصاد/ همانطور که در گزارش‌ قبل ذکر شد، کشور سنگاپور فاقد منابع هیدروکربوری است و تمامی نفت و گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند؛ با این حال توانسته است این نیاز خود را با بستن قراردادهای بلندمدت تضمین کند. از طرف دیگر ایجاد شبكه ارتباطی کارآمد از طریق خوشه‌سازی نیز سبب افزایش بهره‌وری صنعت پتروشیمی سنگاپور شده است.

کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ها با اشتراک در سرویس‌های جانبی و خدمات پشتیبانی

خوراک، مهمترین عنصر هزینه‌ای در صنعت پتروشیمی بوده و ادغام واحدهای پتروشیمی با پالایشگاه‌های نفت، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ذخیره و لجستیك و همچنین بالا رفتن کارآیی تولید می‌شود. براساس تحقیقات کمیته توسعه اقتصادی کشور سنگاپور، اشتراک در سرویس‌های جانبی و خدمات پشتیبانی فنی-صنعتی در پارک جورانگ، به صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های فعال در این پارک منجر شده است. با اتصال به خطوط لوله مشترک، شرکت‌ها می‌توانند مواد خام و محصولات نهایی را منتقل کرده و به کمک واحدهای یوتیلیتی و نیروگاهی خدمات آب و برق یكپارچه را دریافت کنند.

تضمین خوراک به کمک انعقاد قراردادهای نفتی بلندمدت

درحال حاضر چهار شرکت اصلی این کشور در حوزه پالایش را پالایشگاه شل، اکسون‌موبیل، شرکت نفت سنگاپور و شرکت پالایش سنگاپور تشكیل می‌دهد.

وجود محصولات شرکت‌های پالایشی در جزایر جورانگ سنگاپور شامل نفتا، گاز مایع و مایعات گاز طبیعی سبب جذب شرکت‌های عظیم پتروشیمی دنیا به این منطقه و احداث مجتمع‌های تلفیقی نفت و پتروشیمی (پتروپالایشگاه) توسط دولت شده است.

به این ترتیب کشور سنگاپور توانسته با استفاده از سازوکار قراردادهای بلندمدت خرید خوراک از یك طرف و احداث پتروپالایشگاه‌ها از طرف دیگر، تأمین خوراک صنعت پتروشیمی خود را تضمین کند.

استفاده از سیستم بانکی و مالی قوی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی

سیستم بانکی و مالی کشور سنگاپور نهادی قدرتمند است که از عهده تأمین مالی پروژه‌های بزرگ در صنعت سرمایه‌بر پتروشیمی و همچنین هزینه نگهداری آن‌ها برمی‌آید. بانك‌ها و مؤسسات مالی این کشور با فعالیت در مناطق تجارت نفتی سنگاپور، از کسب‌وکار کلان به‌منظور سرویس‌دهی به بیش از ۱۰۰ شرکت فعال نفتی، استفاده می‌کنند و یك شبكه بزرگ از بانك‌های جهانی نظیر بانك‌های هلند، فرانسه، آمریكا و ژاپن در این منطقه پدید آمده است.

تشکیل نهاد تسهیل‌گر صنایع شیمیایی سنگاپور در راستای افزایش بهره‌وری پتروشیمی

نیازها و مشکلات تولیدکنندگان صنعت شیمیایی و پتروشیمیایی سنگاپور، به‌وسیله «شورای صنعت شیمی سنگاپور» رسیدگی می‌شود که در سال ۱۹۷۹ تحت نظر انجمن تولیدکنندگان سنگاپور به‌وجود آمد. این انجمن در سال ۱۹۹۶ تبدیل به «کنفدراسیون صنایع سنگاپور» شد و گروه صنایع شیمیایی را با شورای صنعت ادغام کرد.

امروزه شورای صنعت، نماینده انحصاری تولیدکنندگان در صنعت سنگاپور بوده که شامل بخش نفت و شرکت‌هایی از دیگر صنایع است. شورای صنعت این کشور صنایع مورد نظر را به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در سنگاپور جهت ادامه رشد آن‌ها، در سطح جهانی معرفی می‌کند. راه‌اندازی این شورا، اهمیت صنعت پتروشیمی را در سنگاپور و در منطقه افزایش داده و نقش مهمی را در ایجاد ارتباط کارآمد بین شرکت‌ها، پرداختن به نیازهای صنعت و شرکت‌های خصوصی و انتقال این نیازها به دولت دارد.

افزایش بهره‌وری صنعت پتروشیمی سنگاپور از طریق خوشه‌سازی

یكی از مزیت‌هایی که دولت سنگاپور برای صنعت پتروشیمی این کشور به ارمغان آورد، اتخاذ استراتژی خوشه است که به‌دنبال آن، صنعت نفت و پتروشیمی یكپارچه جزیره جورانگ به‌وجود آمد. تجربه مذکور نشان می‌دهد که استراتژی تلفیق زیرساخت‌های خدماتی مربوط به تمامی بازیگران صنعت مدنظر از حلقه‌های اولیه زنجیره ارزش شامل تأمین‌کنندگان مواد اولیه و خوراک گرفته تا تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی و حلقه‌های انتهایی زنجیره ارزش از قبیل ارائه‌دهندگان خدمات بازاریابی و فروش، یك عنصر مهم در جذب سرمایه‌گذاری است؛ زیرا هزینه‌های مربوط را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

از همین رو کشور سنگاپور دست به احداث مجتمع‌های تلفیقی پتروپالایشگاه زده و توانسته است با استفاده از سازوکار تأمین و توزیع یكپارچه تمامی زیرساخت‌های ضروری توسعه این صنعت از قبیل خوراک، دانش فنی، منابع مالی و منابع انسانی در پارک‌های شیمیایی خود و ایجاد شبكه ارتباطی کارآمد بین تمامی بازیگران این صنعت از طریق خوشه‌سازی، به توسعه یكپارچه و متوازن صنعت پتروشیمی خود دست یابد. [۱]

پینوشت:

[۱] گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ شماره مسلسل: ۱۵۶۳۱

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.