۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۷۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

صنعت پتروشیمی سنگاپور به منظور تولید ارزش افزوده از نفت و گاز در دهه ۷۰ میلادی گسترش یافت. دولت این کشور با اتخاذ راهبردهای بالادستی و تنظیم‌گری مناسب صنعت پتروشیمی، شرکت دولتی شهر جورانگ را متولی توسعه پارک شیمیایی قرار داد؛ شرکتی که نمایندگان دولت در آن صرفا نقش کارشناسی و مشاوره را به عهده دارند و مجاز به تحمیل اهداف سازمانی خود نیستند. هرچند این شرکت در حال حاضر بدون دریافت بودجه دولتی فعالیت می‌کند، اما در مورد پروژه‌های کلان که فراتر از ظرفیت‌های فعلی این شرکت باشد، دولت به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی، نقش تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه را ایفا می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد همان‌گونه که در گزارش قبل اشاره شد، صنعت پتروشیمی سنگاپور در دهه ۱۹۷۰، بعد از شكل‌گیری پالایشگاه های این کشور و به دنبال بهره‌گیری بیشتر از مزیت‌های ایجاد شده، به‌منظور تولید ارزش‌افزوده بیشتر ظهور یافت. طی سال‌های توسعه این صنعت، دولت سنگاپور با اتخاذ راهبردهای بالادست و تنظیم‌گری مناسب از جمله استفاده از ظرفیت شرکت های دولتی در توسعه صنعت پتروشیمی عملکرد مناسبی در توسعه متوازن صنعت پتروشیمی داشته است.

نحوه تنظیم‌گری صنعت پتروشیمی سنگاپور

شرکت شهر جورانگ (JTC) شرکتی دولتی و متولی توسعه و تنظیم‌گری پارک شیمیایی جورانگ بوده و نمایندگان دولت در آن، شامل نمایندگانی از شرکت سرمایه‌گذاری دولت سنگاپور، وزارت منابع انسانی، وزارت دفاع و وزارت تجارت و صنعت می‌شود. مقاماتی از سازمان آب، شرکت مخابرات سنگاپور، سازمان نیرو، اتحادیه کارگری صنایع شیمیایی، وزارت دفاع و شرکت مشاوره مالی از بخش خصوصی (Deloitte & Touche)، برخی از اعضای هیئت‌مدیره JTC را تشكیل می‌دهند.

وجود برخی افراد از سازمان‌هایی مانند وزارت صنایع، نیرو و مخابرات در هیئت مدیره، صرفاً نقش کارشناسی داشته و مجاز به تحمیل اهداف سازمانی خود نیستند. این شرکت که یك شرکت دولتی به‌شمار می‌آید و با وجود اعضایی از تشكل‌های دولتی و خصوصی در هیئت‌مدیره آن، کلیه سهام آن متعلق به دولت مرکزی است.

دو ویژگی اصلی ساختار مالكیت و راهبری شرکت JTC  شامل موارد زیر است:

  1. عدم حضور افراد و عواملی که منافع ثانویه را دنبال می‌کنند
  2. راهبری این سازمان در قالب شرکت‌های خودگردان که مسئول دخل‌وخرج خود بوده و انگیزه لازم جهت کسب درآمد برای برنامه‌های توسعه در این مراکز را دارا باشند

استفاده از ظرفیت شرکت های دولتی در توسعه صنعت پتروشیمی سنگاپور

شهر جورانگ از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم دولت، ایجاد و توسعه پیدا کرده است، اما میزان سرمایه‌گذاری‌های دولت به مرور زمان کاهش یافته و در مقاطعی که شرکتJTC  توان توسعه را به طور مستقل از طریق درآمدهای خدماتی خود به دست می‌آورد، کمك‌های مالی دولت کاملاً قطع می‌گردد. با وجود خودکفایی شرکت‌های زیرمجموعه JTC، در شرایطی که طرح توسعه‌ای فراتر از ظرفیت‌های فعلی این شرکت‌ها تعریف شود، دولت مجدداً به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی وارد می‌شود.

در نهایت، JTC نقش خود را از مدیریت بر پارک شیمیایی جورانگ به سوی هدایت برنامه‌های استراتژیك جهت ارتقای ارزش‌افزوده در این پارک سوق داده و اقدامات لازم برای خصوصی‌سازی بخشی از دارایی‌های خود را آغاز کرده است. به منظور ایجاد یك محیط رقابتی در واگذاری دارایی‌ها که عمدتاً شامل املاک میشوند، JTC اقدام به تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و عرضه سهام آن از طریق بورس اوراق بهادار نموده و مناقصه‌ای برای واگذاری امتیاز مدیریت این صندوق برگزار کرده است. [۱]

پینوشت:

[۱] گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ شماره مسلسل: ۱۵۶۳۱

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.