۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۶۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: تولید
۰

کاردانی رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت کردستان گفت: نظام بانکی امانت دار منابع مالی کشور است و باید آن را صرف پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان نماید؛ اما در شرایط کنونی دریافت ضمانت‌های سنگین و نرخ‌های بهره بالا مانع بهره‌مندی تولیدکنندگان از تسهیلات بانکی شده است و بانک‌ها بدون کار کارشناسی این منابع را به بخش‌های غیر تولیدی برده‌اند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد در سال رونق تولید و انتظار و مطالبه مردم در پویایی اقتصاد و اشتغال، نظام بانکی با پرداخت تسهیلات با نرخ بهره بسیار بالا به تولیدکنندگان و ایجاد شرایط سخت همچون ضمانت‌های سنگین، به مانعی جدی در تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی و تولیدی تبدیل شده‌است.

ضمانت سنگین و نرخ بهره بالا مانع بهره‌مندی تولیدکنندگان از تسهیلات بانکی

عبدالله کاردانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: بانک‌ها به عنوان امانت دار منابع مالی کشور، بدون کار کارشناسی و صرفا با دید شراکتی و کسب سود تسهیلات با بهره بالا به واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه داده‌اند. بانک‌ها با دریافت ضمانت‌های سنگین و بهره‌های بالا از تولیدکنندگان خیال خود را راحت کنند. در مقابل تولیدکننده توان پرداخت این حجم از بهره را ندارد.

وی افزود: در واقع نظام بانکی به شرط دریافت ضمانت‌ سنگین و نرخ بهره بالا، به تولیدکنندگان تسهیلات پرداخت می‌کند و زمانی که واحد تولیدی ورشکست شد، به تملک بانک درمی‌آید و این یکی از مهم‌ترین مشکلات قوانین مالی در ایران است.

هدایت نقدینگی نظام بانکی به سمت تولید لازمه حمایت از تولیدکنندگان داخلی

اگر منابع مالی کشور به درستی و برای پایدار ماندن اشتغال به سوی تولید سوق داده می‌شد، تولید هم تکیه‌گاهی بسیار محکم برای اقتصاد می‌شد و مانند حال حاضر کار به مصادره و تملک دارایی سرمایه‌گذاران توسط بانک‌ها کشیده نمی‌شد. در کنار مشکلات عیانی همچون بی‌ثبات بازار، بی‌ثباتی نرخ دلار، تغییر و نوسانات قیمت کالاها، تحریم‌ها و مسائل متعدد دیگر، تولیدکنندگان امروز با مشکلات زیادی ناشی از عملکرد نامطلوب داخلی، از جمله در نظام بانکی مواجه هستند و این مسئله حرکت در مسیر توسعه را با چالش مواجه کرده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کردستان در پایان با تأکید بر ضرورت فعال شدن کارگروه رفع موانع تولید در رفع مشکلات تولیدکنندگان و اجبار نظام بانکی به پرداخت تسهیلات به این بخش، گفت: در سال‌های اخیر تعداد زیادی واحد تولیدی راکد و غیر فعال شدند؛ و حتی واحدهایی هم که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند که این خود باز مصیبتی برای بخش تولید کشور و استان کردستان است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.