۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۶۰۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: تولید
۰

صفا سراج مهدی‌زاده تولیدکننده و کارآفرین اردبیلی گفت: تولید کیفی محصولات در کنار حمایت دولت از صادرکنندگان می‌تواند زمینه را برای ورود تولیدکنندگان داخلی به بازارهای صادراتی فراهم نماید. در این زمینه نقش دولت و استفاده از ابزار دیپلماسی در مذاکرات تجاری با کشورهای هدف نقش بسزایی دارد.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد برای رونق دادن به فعالیت‌های بخش خصوصی همچنان ضعف‌ها و نقص‌هایی وجود دارد که مانع سرمایه‌گذاران در ورود به بخش‌های اقتصادی کشور است. یکی از راهکارهای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از سرمایه‌گذاران برای ورود به عرصه‌های تولیدی فراهم کردن زمینه‌های صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی است. ورود تولیدکنندگان داخلی به بازارهای صادراتی نیازمند حمایت دولت و فراهم کردن زیرساخت‌ها در این زمینه است.

دولت زمینه‌های تجارت بین‌المللی و صادرات را تسهیل کند

صفا سراج مهدی‌زاده تولیدکننده و کارآفرین اردبیلی در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: بنگاه‌های اقتصادی کشورمان به ویژه در استان‌های محروم نظیر اردبیل در کنار آرامش نیاز به حمایت‌های قانونی و همه جانبه دارند تا از طوفان پرتلاطم کنونی به ساحل آرامش برسند. تولید کیفی محصولات می‌تواند نویدبخش سیطره و تصرف بر بازارهای جهانی شود که در تقویت این امر دولت باید با رفع موانع صادرات و تجارت بین‌المللی زمینه مشارکت فعالانه را در همه عرصه‌ها به ویژه صادرات فراهم آورد.

وی افزود: افزایش نرخ تورم و برخی از تحریم‌ها و تهدیدهای چند سال اخیر، سایه سنگینی بر تولید و اقتصاد داخلی انداخته است که برای زدودن آثار این شرایط سخت و دشوار باید تصمیم‌گیری‌های معقول و منطقی را در داخل همراه با نگاه حمایتی و همه جانبه شاهد و ناظر باشیم.

گشودن بازارهای صادراتی به روی تولیدکنندگان داخلی با ابزار دیپلماسی

مدیرعامل شرکت طنین پیک سبلان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تولیدکنندگان انتظار دارند تا دولت تدبیر و امید با توجه به گشایش در دیپلماسی خارجی تلاش کند بازارهای جدیدی برای عرضه محصولات باکیفیت بالا و قیمت رقابتی به وجود آورد. بخش خصوصی در وضعیت فعلی نیازمند مقررات‌زدایی است تا با این روش علاوه بر حذف بروکراسی‌های زاید فضای امن برای تولید و رقابت ایجاد شود و در این شرایط است بازارهای جهانی به دست تولیدکنندگان افتاده و با رصد موانع بر سر راه تولیدکنندگان زمینه‌های تجارت بین‌المللی و صادرات را تسهیل می‌شود.

تولیدکننده اردبیلی افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن هزینه‌های تولید را مانعی برای رقابت محصولات تولیدی با سایر کشورها اعلام کرد و گفت: قطعا در این میدان برخی چالش‌ها و دغدغه‌ها همچنان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به شدت رنج می‌دهد. سامان دادن قیمت تمام شده منوط به تکاپوی دولت در کاهش قیمت مواد اولیه و تلاش برای ایجاد رقابت سالم در بین تولیدکنندگان با استاندارد بالا و کیفیت جهانی است. در این میدان رقابت با تولیدکنندگانی است که با کیفیت مناسب محصول را عرضه کنند و تا زمانی که تسهیلی در این حوزه به وجود نیاید به نظر می‌‌رسد بخش تولید با ضعف‌ها و نقص‌های جدی روبرو خواهد بود.

رونق تولید نیازمند حمایت از ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری است

این کارآفرین اردبیلی مقوله سرمایه‌گذاری و اشتغال را یکی از مولفه‌های بسیار مهم در توسعه و رفاه اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: اشتغال و تامین امنیت شغلی از مقوله‌های مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌‌ریزان توسعه اقتصادی و اجتماعی است که ضروری است در این راستا تصمیمات مدون ارائه شده و راهکارهای به ثمر نشستن اشتغال نیز بررسی شود. باید مشکلاتی که سبب رکود تولید و اشتغالزایی شده احصاء و معرفی شوند تا در کنار مرتفع کردن این مشکلات و اجرایی کردن راهکارهای کاربردی شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال باشیم.

وی در پایان بیان کرد: طی دو دهه اخیر معضلی به نام بیکاری در اقتصاد ایران رخنه کرده است و این اقتصاد که همگام با نوسانات به پیش‌ می‌رود مجبور به یدک کشیدن مقوله بیکاری نیز هست که بار گرانی را بر دوش کشور تحمیل کرده است. بدون تردید ایجاد اشتغال در هر جامعه‌ای به صنعت و تولید همان کشور گره خورده و زمانی که صنعتگر و تولیدکننده از هزینه‌‌های بالای تولید و قیمت تمام شده رنج می‌برد، قطعا سهم نیروی کار در تولید کاهش می‌یابد که این امر نتیجه‌ای جز بیکاری و کاهش نرخ اشتغال در جامعه نیست.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.