۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۰۶۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمدی عضو کارگروه اندیشه و همفکری بانوان استان کردستان گفت: سیاست‌های تشویقی که در دولت مجلس برای حمایت از افزایش جمعیت و فرزندآوری تصویب شده، کارآمد نیست و تأثیر بسزایی در تحقق اهداف مدنظر کشور در این زمینه ندارد.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد کاهش نرخ رشد جمعیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور است که در روزهای اخیر تذکرات متعددی درخصوص آن مطرح شده است. اما در مقابل بی سرانجام ماندن سیاست‌های تشویقی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات دولت و مجلس از این ماجرا حکایت می کند که مسئولان آن طور که باید و شاید به فکر عملی کردن سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت نیستند، زیرا تا امروز هیچ قانونی در راستای این سیاست ها در مجلس تصویب نشده است.

آخرین مصوبه ای که مجلسی ها آن را آماده کردند تا گامی برای سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت باشد، افزایش مرخصی مادران بود و این که فرزندان چهارم خانواده ها بتوانند از بیمه تامین اجتماعی یا خدماتی بهره مند شوند. اما سرنوشت این مصوبه با ایرادی که شورای نگهبان درخصوص تعیین محل تأمین منابع مالی از آن گرفت، هنوز مشخص نشده است.

۲۰ تا ۲۵ سال آینده نرخ رشد جمعیت منفی می‌شود

نادیه محمدی عضو کارگروه اندیشه و همفکری بانوان استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد مبنی بر جلوگیری از تک فرزندی و تلاش برای جوان ماندن جامعه گفت: حدود ۱۵ سال پیش تبلیغات بسیاری برای فرزند کمتر، زندگی بهتر انجام می‌شد و رسانه‌ها تبلیغ به فرزند کمتر می‌کردند. متاسفانه این به عنوان فرهنگ و باور مردم جا افتاده که فرزند کمتر بهتر است. حتی کسانی که اقدام به آوردن فرزند سوم می‌کردند مورد تمسخر قرار می‌گرفتند.

وی افزود: اگر اکنون بخواهیم این فرهنگ و باور مردم را تغییر دهیم، کار سختی است. حتی اکنون در روستاها و همچنین شهرها نیز به دلیل مشکلات معیشتی فرزندآوری کمتر شده است اما قطعا این کار به یک برنامه جامع تشویقی و حمایتی نیاز دارد که خانواده‌ها ابتدا تشویق به ازدواج شوند و بعد اقدام به فرزندآوری کنند. در غیر اینصورت حدود ۲۰ تا ۲۵ سال دیگر به جمعیت منفی خواهیم رسید. می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر جمعیت مثبت است ولی نرخ جمعیت خوب نیست.

سیاست‌های تشویقی دولت و مجلس برای افزایش جمعیت کارآمد نیست

محمدی خاطرنشان کرد: زاد و ولد درجامعه نزدیک به تعادل است اما این موضوع بانقطه مطلوب و ایده آل سیاست های مقام معظم رهبری فاصله  بسیاری دارد. سیاست‌های تشویقی دولت‌ها نیز هیچگاه نقش تعیین کننده‌ای در افزایش جمعیت و فرزندآوری نداشته است. به طور کلی موضوع افزایش مرخصی زایمان و تحصیل و پرستاری رایگان از فرزندان وجود داشته ولی نتوانسته سیاست تشویقی خوبی باشد ضرروتاً سیاست‌های تشویقی دولت در بحث افزایش جمعیت جواب نمی‌دهد در واقع سیاست‌های تشویقی دولت در افزایش جمعیت مؤثر نیست.

وی با بیان اینکه در ازدیاد جمعیت می توان به افراد موثر در رشد جمعیت امتیازات قانونی داد، تصریح کرد: برای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش افزایش جمعیت باید بسته های تشویقی در نظر گرفت و موانع را از میان برداشت. زمانی که خانواده‌ها تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند باید توسط سیاست‌های تشویقی دولت حمایت شوند و این مسئله در صورت توسعه کشور میسر خواهد بود.

عضو کارگروه اندیشه و همفکری بانوان استان کردستان با تأکید بر اینکه در دهه ۴۰، رشد جمعیت بالای سه دهم بوده است، اظهار داشت: در دهه ۴۰ ما خانواده‌های ۵ نفره را شاهد بودیم ولی اکنون خانواده‌ها به سمت یک فرزندی پیش می‌روند که این خود نگران‌کننده است. زنانی که به سن ۵۰ سالگی می‌رسند، فرصت فرزندار شدن ندارند. در حقیقت نرخ باروری کل در ایران در سال ۹۰، ۱.۸ بوده و می‌توان گفت نسل ما در حال کم شدن است که این امر خود نگران‌کننده است.

انتهای پیام/فرهنگ و گفتمان 



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.