۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۰۵۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

سید ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به ضرورت همکاری نهادهای قضائی و سازمان مالیات در امر جلوگیری از فرار مالیاتی، گفت: برای تحقق این امر باید بسترهای فساد شناسایی و با آن‌ها مقابله شود. علاوه بر این تقویت حس اعتماد مردم به دولت با شفاف سازی در هزینه‌کردها، لازمه کاهش میزان فرار مالیاتی است.

به گزارش عادله جودزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر و با تاکید بر خروج از اقتصاد نفتی و تکیه بر منابع مالیاتی موضوع جلوگیری از فرار مالیاتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مباحث در صنوف و اقشار مختلف مطرح است. با جلوگیری از این پدیده تقویت اقتصاد ملی محقق می‌شود و توان بیشتر برای ارتقای رفاه و آسایش مردم فراهم می‌گرد.

لزوم کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی

سیدناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: با توجه به تشدید تحریم‌ها و چالش‌هایی که در پیش روی اقتصاد ایران به وجود آمده است، در این شرایط فرصت مناسبی فراهم آمده تا ما از اقتصاد نفتی عبور و به سمت تامین منابع بیشتر و مطلوب‌تر حرکت کنیم.

وی تکیه بر درآمدهای نفتی و تکرار این عادت بد را در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور خیانت به نسل‌های آینده دانست و خاطرنشان کرد: اتکا به درآمدهای نفتی باید به حداقل برسد تا ما با تکیه بر درآمدهای نفتی در همه حوزه‌ها بتوانیم برنامه‌ریزی درستی را در مسیر توسعه و پیشرفت حقیقی انجام دهیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: نباید کارکنان و برخی اقشار محکوم به پرداخت مالیات باشند و در مقابل عده‌ای تجار، دلال و واسطه‌گر با درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات امتناع ورزند که به هیچ وجه این رویه عادلانه به نظر نمی‌رسد. نباید در دریافت مالیات تبعیضی بین اقشار و گروه‌های مختلف به وجود آید تا عده‌ای به راحتی بتوانند به سمت فرار از پرداخت مالیات حرکت کنند، در حالی که وظیفه همه ماست که فرهنگ مالیات را در جامعه توسعه داده و تقویت کنیم.

تقویت اعتماد مردم به دولت لازمه جلوگیری از فرار مالیاتی

عتباتی بیان کرد: مردم باید بدانند که این مالیات‌ها در کجا هزینه می‌شود و منابع حاصل از مالیات صرف چه اموری می‌شود که در صورت آشنایی اعتماد و باور مردم در این زمینه تقویت می‌شود. به عنوان نمونه در همین شهر اردبیل ۳۸.۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری‌ها اختصاص یافته تا صرف عمران و آبادانی و خدمات عمومی شود؛ اما این هزینه‌ها باید برای مردم شفاف شود تا اعتماد آن‌ها به دولت بازگردد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: علاوه بر عمران و آبادانی منابع مالیاتی صرف تامین امنیت، رفاه و آسایش مردم در بخش‌های مختلف می‌شود و در همین استان در سایه توجه به این بخش ما از امنیت مطلوب و بالایی برخوردار هستیم.

جلوگیری از فرار مالیاتی با نظارت مؤثر سازمان مالیات بر تراکنش‌های بانکی

رئیس کل دادگستری استان اردبیل فعالیت پلیس مالیاتی را در استان ضروری خواند و اضافه کرد: با فعالیت پلیس امور مالیاتی و نظارت بر همه صنوف نه تنها جلوی ۱۲۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی گرفته می‌شود بلکه قبح این موضوع نیز حفظ می‌شود. مجموعه قضائی استان اردبیل در کنار اداره کل امور مالیاتی استان است تا در پرونده‌های مختلف جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و اجازه ندهد عده ای ناخواسته در این زمینه خواسته یا ناخواسته اخلال ایجاد کنند.

عتباتی بیان کرد: نباید اجازه دهیم به نام یک پیرزن ده‌ها کارت بازرگانی صادر شود تا از این کانال‌ها و بسترها زمینه فساد ایجاد شده و به نوعی سوءجریان شکل گیرد. همه مردم باید در پرداخت مالیات احساس مسئولیت کنند تا با پرداخت به موقع مالیات‌ها به پیشرفت و توسعه کشور خود کمک کنیم.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.