۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۸۳۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

فدوی از اساتید دانشگاه کردستان گفت: اگر سیر نزولی نرخ باروری و فرزندآوری به همین منوال ادامه داشته باشد، در دو دهه آینده، رشد جمعیت به صفر می‌رسد و پس از آن وارونگی جمعیت رخ خواهد داد. از این رو لازم است شیب تند پیری جمعیت با اتخاذ سیاست‌های حمایت از ازدواج و فرزندآوری کنترل شود.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد به دنبال اتخاذ سیاست‌های کنترل جمعیت که از دهه ۶۰ در دستور کار دولت قرار گرفت نرخ رشد جمعیت به شدت کاهش یافت. اما در حال حاضر روند کاهش و پیری جمعیت به یکی از مسایل مهم کشور تبدیل شده و مسوولین را وادار کرده است با اتخاذ سیاست‌های تشویق فرزندآوری به سمت اجرای سیاست های جمعیتی حرکت کنند؛ اما این تغییر سیاست های جمعیتی هم در پیچ مشکلات اقتصادی کشور گیر کرده است.

بر اساس آخرین آمار، حدود ۴۱۱ هزار جوان بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال در استان کردستان زندگی می‌کنند که در مقایسه با آمار سال‌های قبل، نشان از افزایش میانگین سن جمعیت استان دارد.

جمعیت جوان لازمه جامعه پویا

مریم فدوی استاد دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: باید سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت به صورت جدی توسط دستگاه‌ها اجرایی شود چرا که سیاست های ایشان در هر حوزه ای نقشه راه برای موفقیت کشور خواهد بود. انسان، محور و هدف توسعه است. باید به بالندگی و ارتقای شاخص‌های انسانی جمعیت به عنوان محور و هدف توسعه توجه شود. امروز جمعیت به عنوان مقوله‌ای شفاف، یکی از مولفه‌های قدرت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه هر چه جمعیت کشور جوان‌ و پویاتر باشد نقش مهمی در نشاط، پویایی و تحرک جامعه ایفا می‌کند، خاطر نشان کرد: با حرکت به سمت پیری جمعیت، پویایی جامعه از بین می‌رود و هزینه‌های بیشتری در بخش‌های مختلف به جامعه تحمیل می‌شود. رویکرد فعلی موجب کاهش سن ازدواج، بسترسازی برای ازدواج جوانان، تسهیل‌گری در ازدواج، تحکیم بنیان خانواده و توانمندسازی جمعیت می‌شود. باروری در توسعه موثر بوده و نیاز امروز جامعه نیز هست. همچنین این موضوع جزو سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

مشکلات ناشی از پیری جمعیت، کاهش نرخ باروری و تک فرزندی

این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر مشکلاتی که تک فرزندی برای وضعیت جمعیتی استان به وجود می‌آورد، مشکلات بسیاری نیز از نظر شخصیتی از جمله خودشیفتگی و مسؤولیت‌پذیر نبودن برای تک فرزند خانواده به وجود می‌آید که در آینده این مشکلات به ازدواج جوانان و افزایش طلاق در جامعه منجر می‌شود.

وی ادامه داد: تک فرزندی و کاهش نرخ باروری آسیب‌های بسیار زیان‌باری برای خانواده و جامعه در پی دارد که باید به صورت گسترده برای آن برنامه‌ریزی و مردم را نسبت به اشتباه خود آگاه کرد تا بدانند که این تصمیم شخصی نه تنها بر خانواده آن‌ها بلکه بر جامعه تأثیر منفی جبران‌ناپذیری می‌گذارد.

لزوم کنترل شیب تند پیری جمعیت با حمایت از ازدواج و فرزندآوری

فدوی افزود: اگر این سیر نزولی به همین منوال ادامه داشته باشد، در دو دهه آینده، رشد جمعیت به صفر می‌رسد و پس از آن وارونگی جمعیت رخ خواهد داد؛ که به این معناست که تعداد فوت‌شدگان در سال از متولدین آن سال بیشتر می‌شود و این یعنی بحران جمعیتی که در حال حاضر استان کردستان کم و بیش به آن نزدیک می‌شود.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی و تعداد سالمندان در استان و همچنین کاهش زاد و ولد، استان به سمت سالمند شدن حرکت می‌کند و به وارونگی جمعیت نزدیک می‌شود و برای مقابله با این بحران تنها باید فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را گسترش و جمعیت زیر ۱۵ سال کشور را افزایش داد تا بتوان با داشتن کشور و استانی جوان و نیروی کار جوان و سازنده، کشور فعال و پیشرو در تمام عرصه‌ها باشد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

  1. انصافا با این همه تورم و بنزین سه هزار تومنی که شخص خودش رو به زور نگه میداره انتظار دارین جوونا ازدواج کنن؟؟؟آخه عقل خودتون چی میگه؟؟؟

    ۱۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.