۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۰۲۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ دسته: مسکن
۰

سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال هوشمندانه سیاست‌های مالیاتی و به طور خاص اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، از الزامات ساماندهی بازار مسکن است که در چند سال اخیر مغفول واقع شده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد سوداگران هر از گاهی بدنبال کسب سودهای هنگفت، یکی از بازارهای کشور اعم از ارز و مسکن و خودرو را دچار تنش‌های شدید می‌کنند؛ اما در عین حال سیاست گذار اراده و قصدی برای استفاده هوشمندانه از سیاست‌های مالیاتی برای ساماندهی بازار مسکن و دیگر موارد مشابه نداده است. فقدان مالیات بر عایدی سرمایه، خصوصا در بخش مسکن، علاوه بر تحریف تصمیمات سرمایه گذاری به نفع دارایی‌های غیرمولد، بدتر شدن توزیع درآمد در جامعه به نفع افراد ثروتمند و در نتیجه مخدوش شدن عدالت اجتماعی، موجب انباشت سرمایه در دست عده‌ای محدود و آن هم به شکل دارایی‌های غیرمولد و معاف از مالیات، شده است.

اعمال هوشمندانه سیاست‌های مالیاتی لازمه ساماندهی بازار مسکن

سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تأکید بر ضرورت اعمال سیاست‌های مالیاتی در بازار مسکن گفت: یکی از ابزارهای نظارتی و مدیریتی برای ساماندهی بازار مسکن، اخذ مالیات است، راهکاری که در چند سال اخیر به آن توجه چندانی نشده است.

وی با بیان اینکه دولت با حمایت از انبوه سازان می تواند تا حدودی افزایش قیمت ها را کنترل کند، گفت: دولت به انبوه سازان زمین تحویل دهد و از آنان بخواهد برای قشر متوسط به پایین جامعه واحد مسکونی بسازد. دولت باید تمام قد وارد این صحنه شود و از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و بانک ها بخواهد پای کار بیایند تا عرضه و تقاضا متعادل شود؛ چون وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

مزایای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی سرمایه ها به سمت بازارهای غیرمولد سوق پیدا کند، کشور روز به روز با مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری، تضعیف صادرات، تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش رشد اقتصادی روبرو خواهد شد. این در حالی است که امروزه همه به خوبی واقفند که کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان قرار دارد.

وی ادامه داد: اخذ مالیات بر عایدی مسکن منجر به رشد اقتصادی خواهد شد، لذا بایستی هر چه زودتر این پایه مالیاتی اضافه شود. این طرح اکنون در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته اجرا می‌شود و اجرایی نشدن آن نوسانات شدید در همه بخش‌های اقتصاد را درپی دارد.

۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد

نماینده مردم سنندج در مجلس گفت: طرح عایدی بر سرمایه می‌تواند شامل خودرو، مسکن، طلا و سکه شود. بسیاری از افراد خودرو و یا مسکن را برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند؛ بنابراین شخصی که چند دستگاه آپارتمان به منظور سرمایه‌گذاری خریده و این منازل خالی هستند باید مالیات آن را بپردازد.

علوی با بیان اینکه حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، گفت: اگر این خانه‌های خالی به بازار خرید و فروش و یا اجاره وارد شوند می‌تواند در کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها تاثیر داشته باشد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.