۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۳۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

به گفته ژان برنارد لِوی، مدیرعامل شرکت برق دولتی فرانسه، این کشور از ۵ سال قبل توسعه مجدد انرژی هسته‌ای و ساخت سریالی چندین نیروگاه هسته‌ای را به طور ویژه دردستورکار قرار داده است. کارشناسان معتقدند توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از ارزان‌ترین، پایدارترین، پاک‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های تولید برق است.

به گزارش مسیر اقتصاد فرانسه یکی از قطب‌های انرژی هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود که بخش قابل توجهی از تولید برق خود را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌کند. اما در عین حال در طول سال‌های اخیر روند توسعه انرژی هسته‌ای در کشور فرانسه به دلایلی متوقف شده است.

با وجود این بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای یکی از ارزان‌ترین، پایدارترین، پاک‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های تولید برق است.

توسعه مجدد انرژی هسته‌ای از ۵ سال پیش در دستورکار فرانسه است

ژان برنارد لِوی، مدیرعامل شرکت برق دولتی فرانسه به تازگی در مصاحبه‌ای با روزنامه لو موند، از حرکت این کشور به سمت ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای و توسعه مجدد تولید برق از این حوزه خبر داده است.

به گفته وی از ۵ سال قبل و در زمان آغاز به کار وی به عنوان مدیرعامل شرکت برق دولتی فرانسه، توسعه مجدد انرژی هسته‌ای به عنوان یک مأموریت ویژه به وی ابلاغ شده است.

ساخت نیروگاه‌های متعدد هسته‌ای در فرانسه به منظور کاهش قیمت

لِوی افزوده است: در حرکت به سمت توسعه مجدد انرژی هسته‌ای، لازم است ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای متعدد در دستورکار قرار بگیرد تا در نهایت قیمت برق تولیدی مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل برنامه فرانسه ساخت ۶ رآکتور جدید هسته‌ای در دو سایت و به صورت سریالی است.

به گفته وی فرانسه قصد دارد مذاکراتی را با اتحادیه اروپا درخصوص اصلاح ساختاری شرکت برق دولتی این کشور در دستورکار قرار دهد. فرانسه پس از این مذاکرات و اصلاح ساختاری شرکت برق دولتی، قصد دارد به سرعت روند توسعه انرژی هسته‌ای و ساخت سریالی نیروگاه‌های هسته‌ای را آغاز نماید.

تردید کشورهای توسعه یافته مانع توسعه انرژی هسته‌ای در کشورهای درحال توسعه

کنار گذاشتن روند توسعه انرژی هسته‌ای و متوقف کردن ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای توسعه یافته همچون فرانسه، آمریکا و ژاپن، موجی جدید در جهان ایجاد کرد و موجب شد کشورهای درحال توسعه نیز حرکت به سمت احداث گسترده نیروگاه‌های هسته‌ای را با احتیاط بیشتری در دستورکار قرار دهند.

اما در طول سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و فرانسه باردیگر به انرژی هسته‌ای اقبال نشان داده‌اند و توسعه این بخش یکی از برنامه‌های ویژه این کشورها در زمینه تأمین امنیت انرژی است. این روند موجب شده است بسیاری از کشورهای درحال توسعه نیز حرکت به سمت انرژی هسته‌ای را با سرعت بیشتری در دستورکار قرار دهند.

مزیت‌های اصلی تولید برق هسته‌ای نسبت به تولید برق تجدیدپذیر

در طول دهه‌های اخیر در کنار ایجاد تردید در مسیر توسعه انرژی هسته‌ای، تبلیغات گسترده‌ای برای سوق دادن کشورهای جهان به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی بادی و خورشیدی انجام گرفته است.

اما مسئولین بخش انرژی بسیاری از کشورها به این مسئله اذعان کرده‌اند که تولید برق هسته‌ای در مقایسه با انرژی‌های تجدیدپذیر به مراتب پایدارتر است و به دلیل عدم وابستگی به شرایط محیطی، ضریب اطمینان شبکه برق را افزایش می‌دهد. برق هسته‌ای به مانند برق‌های بادی و خورشیدی از نوع منابع تجدیدپذیر محسوب می‌شوند و از آلایندگی بسیار ناچیزی برخوردارند.

در عین حال اگر مطالعات اقتصادی احداث نیروگاه‌های هسته‌ای به درستی انجام شود، تولید برق هسته‌ای به مراتب ارزان‌تر از تولید برق تجدیدپذیر تمام می‌شود. نکته دیگر اینکه امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای به مراتب بالاتر از تبلیغاتی است که علیه آن انجام می‌شود.

منبع: رویترز plink.ir/DsAyZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.