۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۱۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ دسته: کشاورزی
۰

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۵ هزار نفر سهامدار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند و استقبال بسیار خوبی از عضویت در این صندوق وجود دارد، گفت: استان کردستان در سال جاری با تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم رتبه دوم کشور را در تولید این محصول استراتژیک کسب کرده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد از قدیم الایام در بین كردستانی ها گندم از ارزش و احترام خاصی برخوردار بوده و مردم این دیار گندم را بركت مزرعه می دانند. حتی در قدیم رسم بود كه كشاورزان هر سال قسمتی از گندم تولیدی خود را برای سال آینده درون چاله های مخصوصی نگه می داشتند.
امروزه هم گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات کشاورزی مورد توجه كردستانی ها است و هر سال بخش زیادی از مزارع استان به كشت آن اختصاص پیدا می كند.

كردستان با مساحت ۲۹ هزار كیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل ۱۳.۲ میلیارد متر مكعب در سال (۳.۱ درصد كل بارندگی كشور)، با داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هكتار زمین قابل كشت مرغوب و مستعد یكی از قطب های تولید محصولات كشاورزی به ویژه گندم در غرب كشور به شمار می رود.

کسب رتبه دوم کشور در تولید گندم توسط کشاورزان استان کردستان

خالد جعفری مدیر کل جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: استان کردستان در سال‌جاری با تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم رتبه دوم کشور را در تولید این محصول استراتژیک کسب کرده است. با توجه به این شاخص، کردستان در کشور رتبه اول در ضریب مکانیزاسیون را دارد و ۹۸ درصد از کشت و برداشت گندم ما به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

جعفری افزود: در بحث رونق تولید در استان کردستان ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات به صورت ۱۰ درصد بهره در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت که نقش مهمی در فعال‌سازی واحدهای غیرفعال داشت.

وی با بیان اینکه سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کردستان ۲۷ درصد است، افزود: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی ایجاد شده است. مکانیزه کردن کشاورزی به عنوان یک اصل مهم در توسعه این صنعت از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در استان است و در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان با پرداخت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به ۲.۱۱ اسب بخار در هر هکتار رسیده است.

عضویت ۱۴۵ هزار کشاورز در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۵ هزار نفر سهامدار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند و استقبال بسیار خوبی از عضویت در این صندوق وجود دارد. اصلاح سیستم‌های سنتی به نوین با هدف صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب از اقداماتی است که در جهاد کشاورزی استان به صورت ویژه به آن توجه شده است.

وی افزود: تا سال گذشته ۱۹ هزار هکتار سطح گلخانه‌های استان بود که ۲۳ هزار هکتار در دست احداث داریم که به میزان موجود اضافه می‌شود. توسعه سطح کشت گیاهان دارویی نیز در دستورکار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کردستان ظرفیت تبدیل به استان نخست تولید گندم در کشور را دارد گفت: اگر بتوانیم تنها ۲۰ درصد از مزارع گندم دیم را به مزارع آبی تبدیل کنیم این استان می تواند تولید کننده اول ایران در زمینه گندم باشد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.