۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۷۴۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ دسته: مالیات
۰

مهندس افشین پروین پور کارشناس سیاست‌گذاری مسکن با بیان اینکه با تصویب طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری در بازار از بین می‌رود، افزود: بنابراین اجرای این طرح به کاهش قیمت مسکن و همچنین هدایت منابع مالی به سمت بخش‌های تولیدی منجر می‌شود.

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مسیر اقتصاد دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در واقع مالیات بر فعالیت سوداگران در بخش های غیر مولد از جمله طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن است. به این معنی که مثلا هر کس بیشتر از نیاز مصرفی خود مسکن اختیار کرده است، باید مالیات بیشتری به دولت بپردازد. این مالیات مانع از رونق سوداگری و افزایش نجومی قیمت مسکن می‌شود و از این رو انتظار می‌رود هرچه سریعتر در دستورکار قرار بگیرد.

کاهش قیمت مسکن با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

مهندس افشین پروین پور کارشناس سیاست‌گذاری مسکن در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به افزایش روزافزون قیمت مسکن و عامل اصلی آن یعنی سوداگران، گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه، انگیزه سودجویان برای دلالی و احتکار مسکن را از بین می رود. زیرا افرادی که تعداد زیادی مسکن دارند وقتی می بیند ماه به ماه مقدار زیادی مالیات باید پرداخت کنند، تصمیم به عرضه مسکن های خود به بازار می گیرند و همین امر باعث کاهش شدید قیمت مسکن می شود.

وی در رابطه با اینکه چه گروه هایی با این مالیات مخالفند و مانع اصلی در تأخیر تصویب و اجرای این طرح کار آمد هستند، گفت: برخی از افراد در دولت و مجلس که باید این طرح را تصویب و اجرا کنند، به دلیل اینکه خودشان  در بازار زمین و مسکن منافع دارند، این قانون مالیاتی را اجرا نمی کنند؛ چون منافع خودشان به خطر میفتد.

۷۰ درصد تقاضای مسکن سرمایه‌ای است

این کارشناس سیاست گذاری مسکن افزود: در حال حاضر چون دولت این ابزار مالیاتی موثر را تصویب و اجرایی نکرده، باعث شده است تا مالکیت مسکن به شدت ناعادلانه توزیع شود، یعنی هم اکنون هفتاد درصد تقاضاها در بخش مسکن سرمایه ای است؛ یعنی به کسانی اختصاص دارد که می خواهند دلالی و احتکار مسکن را جهت کسب سود بیشتر کنند. در صورتی که  وظیفه دولت است که با استفاده از ابزار مالیاتی جلوی سودجویی هایی که باعث افزایش بیش از حد قیمت کالای ضروری همچون مسکن می شود را بگیرد تا جامعه دچار چنین معضلاتی نشود.

هدایت منابع به سمت تولید نتیجه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه منجر به هدایت منابع به سمت تولید می شود، گفت: اثر دیگر اجرای مالیات بر عایدی این است که رونق تولید در کل اقتصاد اتفاق می افتد. الان برای کسی که فعال اقتصادی است صرفی ندارد که سرمایه اش را وارد عرصه تولید کند؛ چراکه می تواند به راحتی با خرید زمین و مسکن و بدون هیچ زحمتی یک یا دو سال بعد با کلی سود بفروشد. ولی وقتی جلوی این مسیر گرفته شود، فعالان اقتصادی مجبور می شوند برای کسب درآمد وارد عرصه تولید شوند.

اهمیت تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن

مهندس پروین پور با بیان اینکه نرخ مالیات باید موثر و به اندازه ای باشد که انگیزه سودجویان در این زمینه را از بین ببرد، تصریح کرد: اگر نرخ مالیات اشتباه و بازدارنده نباشد، تاثیر معکوس خواهد داشت؛ مثلا خانه ای ۱۰۰ میلیون است و انگیزه خرید سوداگر فروش این خانه به قیمت ۱۵۰ میلیون است تا ۵۰ میلیون سود عایدش شود، اگر دولت ۹۵ درصد از سود را مالیات بگیرد، سوداگر می بیند سودی برایش باقی نمی ماند و در این حالت نرخ مالیات نرخ موثر و بازدارنده است. اما اگر مثلا فقط ۱۰ درصد مالیات اخذ شود، فرد این ۱۰ درصد مالیات را روی قیمت فروش مسکن می کشد و این نرخ نادرست، نه تنها بازدارنده نخواهد بود بلکه باعث گرانتر شدن مسکن نیز می شود. پس تعیین نرخ مالیات نکته بسیار تاثیرگذاری است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.