۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۵۶۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

به گفته رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور، با توجه به دوران رونق فرزندآوری در دهه ۶۰ و کاهش مرگ‌ و میر در دهه‌های اخیر، کشور به سرعت به سمت پیری جمعیت پیش می‌رود و تا ۳۰ سال آینده تعداد سالمندان در ایران به ۳۰ درصد جمعیت می‎‌رسد. بحران پیری جمعیت تهدیدی اساسی برای شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی کشورهاست؛ از این رو کشورهای جهان بودجه‌های قابل توجهی را برای مقابله با این بحران در نظر می‌گیرند. اما در ایران هیچ برنامه مدونی برای مقابله با بحران پیری جمعیت وجود ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد محسن سلیمان نژاد رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور و کارشناس حوزه سالمندی، درباره صحبت‌های برخی از کارشناسان مبنی بر بحران قریب الوقوع پیری جمعیت در کشور تا سال ۱۴۲۰ گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۰ سال سالمند محسوب می‌شوند و البته سن سالمندی در کشور‌های پیشرفته ۶۵ سال است. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان کشور به ۳۰ درصد می‌رسد و ایران وضعیتی شبیه به کشور ژاپن پیدا خواهدکرد.

هیچ برنامه‌ای برای مقابله با بحران پیری جمعیت در کشور وجود ندارد

سلیمان نژاد با بیان این که در ۳۰ سال آینده از هر سه نفر، یک نفر سالمند خواهد بود، ادامه داد : در ۱۰ سال آینده ۱۴ درصد جمعیت کشور سالمند می شوند. به دلیل افزایش میزان تولد در دهه ۶۰ و کاهش مرگ و میر در دهه‌های اخیر، کشور به سرعت به سمت سالمندی پیش می رود.

وی افزود: در حال حاضر رشد جمعیت در کشور ۱.۲ و رشد سالمندی ۳.۸ است و این اعداد نشان می‌دهد که کشور به سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود و متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای پیری جمعیت در آینده وجود ندارد. کشور باید با اصلاح قوانین، در نظر گرفتن بیمه‌های مراقبتی و اشتغال سالمندی برای جمعیت سالمند آماده شود.[۱]

تلاش‌های کشورها برای جلوگیری از بحران پیری جمعیت

وقوع بحران پیری جمعیت می تواند شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی کشورها را دچار خطرات متعددی نماید. به همین دلیل کشورهای مختلف به ویژه اروپا و آمریکا بودجه‌های قابل توجهی را برای تشویق مردم به فرزندآوری و پیشگیری از وقوع این بحران در نظر می گیرند.

حمایت های این دولت ها در جهت افزایش جمعیت و جوان سازی آن و جلوگیری از پیری جمعیت، شامل اعطای مرخصی فرزندآوری به پدران و مادران، کمک هزینه های متعدد فرزندآوری و نگهداری از فرزندان، وام های خرید مسکن، کمک هزینه اقلام مصرفی کودکان، کمک هزینه خرید خودروهای بزرگ برای خانواده های پرجمعیت و مهم تر از همه فرهنگ سازی در جهت افزایش نرخ باروری است.

برخی پیامدهای پیری جمعیت

پیامدهای پیری جمعیت شامل اعمال فشارهای قابل توجه به نظام بازنشستگی و نظام سلامت، کاهش نیروی کار کشور و وقوع بحران نیروی کار، کمبود زیرساخت های خدماتی سالمندان و کاهش رشد اقتصادی کشور به دلیل کاهش جمعیت در سن کار می شود.

کمبود نیروی کار در برخی کشورها از جمله اتحادیه اروپا، آن ها را وادار به پذیرش مهاجران از سراسر جهان نموده است؛ تا از این طریق کمبود نیروی کار کشور را جبران نمایند.

پینوشت:

[۱]: باشگاه خبرنگاران جوان؛ کد خبر ۷۱۲۱۹۹۵

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.