۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۴۱۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ دسته: مالیات
۰

ساماندهی مشوق‌ها و معافیت‌های مالياتی با توجه به حجم گسترده آن‌ها، از مواردیست كه در زمينه اصلاحات مالياتی اهميت بسزايی دارد. سازمان امور مالیاتی کشور به تازگی پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را منتشر نموده است. یکی از مهم‌ترین موارد این متن، کاهش بسیاری از معافیت‌ها و مشوق‌هاست.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت و لزوم حرکت به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی، دولت درصدد است اتکاء منابع بودجه را به سمت درآمدهای مالیاتی ببرد. لذا تغییراتی در قوانین مالیاتی لازم است که در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را منتشر نموده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات، کاهش و حتی حذف بسیاری از مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی است.

۴ محور اصلی پیش‌نویس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم

پیش نویس اين لايحه به گونه اي تدوين شده كه چهار حوزه ۱) اجراي نظام ماليات بر جمع درآمد اشخاص حقيقی؛ ۲) ساماندهي مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی؛ ۳) معرفي ماليات بر عايدی دارايی؛ و ۴) رفع ابهامات، ايرادات، نقائص و پيچيدگی هاي برخي مواد قانوني و همچنين ايجاد يكپارچگی در مقررات ناظر بر اجرای برخی از فرآيندهای مرتبط با سه حوزه اصلاحي فوق الذكر را در برگيرد. همچنين به لحاظ قانونی، علاوه بر قانون مالیات‌های مستقیم برخی قوانين ديگر كه دارای احكام مالياتی نيز بوده اند (به ويژه در حوزه مشوق ها و معافيت‌های مالياتی) در پیش نویس اين لايحه مدنظر قرار گرفته شده است.

رفع حجم گسترده معافیت‌های مالیاتی

یکی از مهم ترین تغییرات در متن این پیش نویس نسبت به قانون فعلی، تغییرات بسیاری است که در مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی لحاظ شده است. طبق متن مقدمه این پیش نویس، ساماندهی مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی با توجه به حجم گسترده آنها از حوزه هايی است كه در زمينه اصلاحات مالياتی از اهميت بسزايی برخوردار است.

مطالعات حاكی از اين واقعيت است كه تعداد، حجم و عمق معافيت‌ها‌ی مالياتی موجود در نظام مالياتی كشور در مقايسه با اغلب كشورهای جهان در سطح بسيار بالاتری قرار دارد. در حالی كه در خصوص اثربخشی اكثر اين معافیت‌ها بر توليد و سرمايه‌گذاری و يا تهييج فعاليت‌ها، ترديد اساسی وجود دارد و در مورد بخش ديگری از آنها بررسی‌های انجام شده و يا حقايق آشكارشده نظام اقتصادی كشور حاكی از فقدان هرگونه اثر مثبت اين معافیت‌ها و مشوقها بر متغيرهای يادشده است.

اهم تغییرات در مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی

الف) درآمد کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و طیور و زنبورعسل و…

طبق متن این پیش نویس معافیت اشخاص حقوقی برای درآمدهای حاصله از مشاغل یادشده حذف شده و معافیت اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ برابر معافیت پایه در نظر گرفته شده است.

ب) درآمد فعالیت های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان ها و هتل ها

طبق متن قانون فعلی، درآمد فعالیت های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان ها و هتل ها تا ۵ سال از شروع فعالیت معاف از مالیات است؛ اما طبق پیش نویس جدید معافیت بیمارستان ها و هتل ها حذف شده و سرمایه‌گذاری تولیدی و معدنی به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می شود.

ج) درآمد دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مهد کودک ها و باشگاه های ورزشی

طبق متن پیش نویس لایحه، ۵۰ درصد درآمد حاصل از فعالیت دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مهد کودک ها و باشگاه های ورزشی از مالیات معاف شده است.

د) معافیت‌های مالیاتی مربوط به فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری بر اساس پیش نویس لایحه، حذف شده است.

ه) درآمد حاصل از صادرات

بر اساس پیش نویس لایحه، معافیت صادرات محصولات غیرخام به ۵۰ درصد کاهش یافته و معافیت صادرات خام حذف شده است.

و) معافیت‌های مالیاتی کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی و معافیت درآمد فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی حذف شده است.

ز) معافیت مالیاتی درآمد ۲۰ ساله در مناطق آزاد حذف شده است و به جای آن بخشودگی ۵۰ درصد مالیات بر درآمد در نظر گرفته شده است.

ح) معافیت مالیاتی درآمد ۱۵ ساله شرکت های دانش بنیان حذف و بخشودگی ۸۰ درصد مالیات بر درآمد لحاظ شده است.

ط) معافیت مالیاتی سود تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز حذف شده است.

جدول خلاصه معافیت ها به شرح زیر است:

معافیت موجود تغییرات در متن لایحه
۱ درآمد کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و طیور و زنبورعسل و… معافیت اشخاص حقوقی حذف شده

معافیت اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ برابر معافیت پایه

۲ درآمد فعالیت های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان ها و هتل ها تا ۵ سال از شروع فعالیت معافیت بیمارستان ها و هتل ها حذف شده

سرمایه گذاری تولیدی و معدنی به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می شود.

۳ درآمد دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مهد کودک ها و باشگاه های ورزشی ۵۰ درصد درآمد معاف شده
۴ فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری حذف شده
۵ درآمد صادرات معافیت صادرات غیرخام به ۵۰ درصد کاهش یافته و معافیت صادرات خام حذف شده
۶ کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی حذف شده
۷ درآمد فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی حذف شده
۸ درآمد ۲۰ ساله درآمد در مناطق آزاد ۲۰ سال حذف و بخشودگی۵۰ درصد مالیات بر درآمد
۹ درآمد ۱۵ ساله شرکت های دانش بنیان ۱۵ سال حذف و بخشودگی ۸۰ درصد مالیات بر درآمد
۱۰ سود تسعیر ارز حاصل از صادرات حذف شده

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.