۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۳۴۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ دسته: حمایت از کشاورزی، روغن و دانه های روغنی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پاکستان یکی از واردکنندگان عمده روغن و دانه‌های روغنی در جهان محسوب می‌شود که بیش از ۷۰ درصد از تقاضای مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند. در این راستا دولت محلی استان پنجاب در این کشور قصد دارد با حمایت از تولیدکنندگان محلی در این ایالت میزان تولید دانه‌های روغنی نظیر آفتابگردان، کلزا و کنجد را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش کشاورزی پاکستان حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. این کشور با بهره‌گیری از عواملی مانند رودهای بزرگ، جنس خاک و میزان رطوبت یکی از نواحی مهم کشاورزی در آسیا محسوب می شود. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت پاکستان، ساکن مناطق روستایی این کشور هستند و اغلب مردم این کشور در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

به‌دلیل اهمیت نقش بخش کشاورزی در اقتصاد پاکستان، دولت حمایت‌های بسیاری از کشاورزان نظیر تضمین قیمت محصولات کشاورزی، اعطای وام به کشاورزان و توزیع بذر و کود با قیمت مناسب را در دستور کار دارد. گندم، برنج، پنبه، نیشکر، ذرت و محصولات پروتئینی مهم ترین تولیدات بخش کشاورزی پاکستان محسوب می شود.

سهم ۷۰ درصدی واردات در تامین روغن مصرفی پاکستان

پاکستان از جمله کشورهایی است که علیرغم وجود شرایط مناسب برای تولید دانه‌های روغنی اما یکی از واردکنندگان بزرگ روغن خام در منطقه محسوب می شود و حدود ۷۰ درصد از تقاضای روغن خود را از طریق واردات تامین می کند.

بررسی وضعیت تولید دانه‌های روغنی نظیر آفتابگردان، سویا، کلزا و بادام زمینی در پاکستان نشان می دهد کشاورزان این کشور در سال گذشته به ترتیب ۱۴۵، ۲، ۲۳۵ و ۹۱ هزار تن از این محصولات تولید کردند. از سویی دیگر پاکستان در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن دانه سویا، ۸۰۸ هزار تن دانه کلزا و ۳ هزار تن دانه آفتابگردان از دیگر کشورها وارد کرده بود.

بررسی سرانه مصرف روغن این کشور ۱۵۵ میلیون نفری نشان می دهد مردم پاکستان سالانه حدود ۱۸ کیلوگرم روغن خوراکی مصرف می‌کنند که حدود ۶ کیلوگرم بیشتر از میانگین سرانه مصرف جهانی است. کارخانجات روغن کشی پاکستان تنها ۶.۸ میلیون تن از تقاضای روغن داخلی را تولید می کنند و مابقی روغن نباتی مورد نیاز این کشور از طریق واردات تامین می شود.

حمایت از تولید دانه‌های روغنی در پاکستان برای کاهش واردات روغن

خروج بیش از اندازه ارز برای واردات روغن و دانه‌های روغنی در پاکستان باعث شده تا مقامات دولتی این کشور طی سال های اخیر برنامه های مختلفی برای توسعه تولید دانه‌های روغنی در این کشور انجام دهند. هر چند برنامه های حمایت از تولید دانه‌های روغنی در بین ایالت های مختلف پاکستان به صورت همگانی انجام نمی شود اما دولت محلی پنجاب یکی از ایالت های اصلی حمایت کننده از توسعه تولید دانه‌های روغنی محسوب می شود.

دولت محلی پنجاب طی سال های اخیر برنامه ویژه ای برای افزایش تولید دانه آفتابگردان، کلزا و کنجد اجرا کرده است تا بتواند میزان تولید این محصولات را افزایش دهد. یکی از برنامه های مهم دولت محلی این ایالت پرداخت ۵ هزار روپیه به تولیدکنندگان دانه کلزا که حداقل ۵ هکتار زمین داشته باشند، بود. بررسی سطح زیر کشت کلزا در سال گذشته نشان می دهد دولت محلی پنجاب بیش از ۲۵ میلیون دلار صرف حمایت از تولید این محصول در این ایالت کرده است.

از سویی دیگر دولت محلی پنجاب در پاکستان بیش از ۸۷ دلار در هر هکتار نیز به تولیدکنندگان دانه آفتابگردان یارانه پرداخت می کند اما علیرغم این حمایت دولت محلی پنجاب از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی میزان تولید این محصولات تفاوت چندانی نکرده است. بررسی ها نشان می دهد سودآوری واردات این محصولات باعث کاهش انگیزه کشاورزان برای تولید محصولات شده است.

منابع:

اردوپوینت

بی رکوردر

یپارد

مقاله «بررسی وضعیت تولید و مصرف روغن در پاکستان»

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.