۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۲۱۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ دسته: کشاورزی
۰

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کاهش شکاف طبقاتی بین دهک‌های بالا و پایین جامعه، تعادل در بخش مسکن و بازار رهن و اجاره، افزایش درآمدهای دولت، هدایت سرمایه‌های سرگردان به بخش‌های تولیدی و ریشه کن کردن دلالی و واسطه گری در بازار مسکن از مهمترین فواید اخذ مالیات برعایدی سرمایه توسط دولت است.

به گزارش جمشیدی خبرنگار استان اصفهان مسیر اقتصاد ایران جزو معدود کشورهای جهان است که در آن از عواید سرمایه‌ای هیچ‌گونه مالیاتی اخذ نمی‌شود. در حالی که بازار اغلب دارایی‌های منقول و غیرمنقول از جمله مسکن به دلیل نبود مالیات بر عایدی سرمایه همواره جولانگاه سفته‌بازان و سوداگران بوده است. به همین دلیل این بخش هر از چندگاهی دچار التهاباتی می شود که نتیجه ای جز ناتوانی طبقات پایین در خرید و یا رهن مسکن به دنبال ندارد.

سرمایه‎های مردم باید به سمت امور تولیدی جهت‎دهی شود

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص اهمیت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد کشور گفت: مسئولین کشور، خصوصا بخش اقتصادی باید سرمایه های مردم و کشور را به درستی به سمت امور اقتصادی مثبت همچون تولید و بازار سرمایه هدایت دهند. به همین منظور باید مشوق های را برای این امر قائل شوند تا مردم به سمت آنها گرایش پیدا کنند و جهت دهی شوند.

وی افزود: یکی از ابزارهای که برای این جهت دهی می تواند مفید و مثمر ثمر باشد این است که بر بخش هایی که خود به خود سرمایه ها به سمتشان حالت لغزندگی و گرایش دارد و در عین حال در راستای منافع کشور نیست، مالیات وضع گردد؛ به طوریکه این امور صرفه اقتصادی نداشته باشند و سرمایه گذاری ها صرفا در بخش های تولیدی کشور صورت گیرند.

فرونشستن التهابات بخش مسکن با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اجرایی شدن اخذ مالیات همت مسئولین دولت و نمایندگان مجلس را می طلبد، تشریح کرد: متاسفانه در کشورمان ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیات مالیاتی وجود دارد، از طرف دیگر مالیات بر عایدی سرمایه اعم از مالیات گرفتن از افراد واسطه و دلال در موضوعاتی مانند مسکن نیز جز مواردی است که هنوز دغدغه رسیدگی به آن(که از هر جهت به نفع مردم است) جز اولویتهای دولتمردان و برخی از نمایندگان مجلس قرار نگرفته است؛ به همین دلیل است که قیمت مسکن به معظلی برای کشور تبدیل شده و التهابات در این بازار شدت گرفته است.

حاجی دلیگانی گفت: یکی از راهها هم این است که از آنهایی که خانه خالی یا بیش از یک منزل دارند و سرمایه خود را در بخش تولید بکار نمی گیرند، مالیات اخذ شود تا از این التهابات بخش مسکن که کمر دهک های پایین جامعه را شکسته است، رهایی پیدا کنیم. بنابراین انتظار می رود دولت تصمیم عاجلی را برای اجرایی شدن این قانون اتخاذ کند.

فواید اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد کشور

وی در ادامه اظهار نمود: با این کار انتظار می رود در سالی که قرار است بودجه بدون نفت بسته شود درآمدی سرشاری برای دولت حاصل شود تا دولت با کسری بودجه در پایان سال روبرو نشود. از سوی دیگر دولت می تواند ابتکار عمل را در هدایت و جهت دهی سرمایه های مردم جامعه به دست گیرد.

نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اهمیت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در کشور گفت: کاهش شکاف طبقاتی بین دهک های بالا و پایین جامعه، تعادل در بخش مسکن و بازار رهن و اجاره، افزایش درآمدهای دولت، هدایت سرمایه های سرگردان به بخش های تولیدی و ریشه کن کردن دلالی و واسطه گری در بازار مسکن از مهمترین فواید اخذ مالیات برعایدی سرمایه توسط دولت است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.