۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۰۷۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی
۰

دولت هند سالانه یارانه قابل توجهی را به کشاورزان اختصاص می‌دهد که پرداخت ۱۰ میلیارد دلار یارانه مخصوص خرید ارزان قیمت کود کشاورزی، بخشی از آن است. با وجود این دولت هند در طول سال‌های اخیر از طریق گسترش زیرساخت‌های الکترونیک، زمینه را برای بهبود شیوه توزیع این یارانه بین کشاورزان فراهم نموده است تا از انحراف منابع جلوگیری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت هند به منظور افزایش میزان تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به واردات است. برای این منظور دولت هند یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم متعددی به کشاورزان پرداخت می‌کند. اما در این میان نکته قابل توجه حرکت هند به سمت بهره برداری از زیرساخت‌های الکترونیک در توزیع یارانه کشاورزی است که باهدف جلوگیری از انحراف منابع در دستورکار این کشور قرار گرفته است.

یارانه ۱۰ میلیارد دلاری دولت هند به کشاورزان برای خرید کود

یکی از یارانه‌هایی که به منظور حمایت از کشاورزان از سوی دولت هند اعمال می‌شود، یارانه خرید کود برای زمین‌های کشاورزی است. برای این منظور دولت هند سالانه ۷۰۰ میلیارد روپیه معادل ۱۰ میلیارد دلار یارانه مخصوص خرید کود به کشاورزان اختصاص می‌دهد.

درحال حاضر این یارانه از سوی دولت هند به شرکت‌های تولیدکننده کود اختصاص می‌یابد و آن‌ها موظفند کود تولیدی خود را با قیمت یارانه‌ای به کشاورزان بفروشند. میزان یارانه هریک از شرکت‌های تولید کود نیز با توجه به میزان فروش آن‌ها به کشاورزان تعیین می‌شود.

بهره برداری دولت هند از زیرساخت الکترونیک در توزیع یارانه کشاورزی

با وجود این دولت هند در طول سال‌های اخیر از طریق گسترش زیرساخت‌های الکترونیک، زمینه را برای بهبود شیوه توزیع این یارانه بین کشاورزان فراهم نموده است تا از انحراف منابع جلوگیری نماید.

برای این منظور دولت هند قصد دارد به جای پرداخت یارانه به تولیدکنندگان کود و کاهش قیمت فروش این محصول به کشاورزان، یارانه کشاورزان را به طور مستقیم به حساب اعتباری آن‌ها واریز کند؛ به این ترتیب کشاورزان تنها قادر خواهند بود از محل این منابع اعتباری برای خرید کود بهره ببرند.

درحال حاضر قیمت خرید کود یارانه‌ای درحدود ۰.۴ دلار در هر کیلوگرم است؛ درحالیکه در صورت انتقال منابع یارانه‌ای این بخش به حساب اعتباری کشاورزان و آزاد شدن قیمت کود در بازار، قیمت آن به بیش از ۱.۴ دلار در هر کیلوگرم خواهد رسید.

صرفه جویی ۱.۵ میلیارد دلاری هند در توزیع یارانه کود کشاورزی

دولت هند برای اصلاح شیوه توزیع یارانه کود، در گام اول برای هرکدام از کشاورزان یک حساب کاربری الکترونیکی ایجاد کرد تا از انحراف منابع فروش کود ارزان قیمت در بازار جلوگیری نماید.

این اقدام موجب شد تنها کشاورزان ثبت شده بتوانند از مزیت خرید کود ارزان قیمت یارانه‌ای بهره ببرند و به این ترتیب در میزان یارانه پرداختی دولت در این بخش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی شد.

حذف خرید نقدی گام بعدی دولت هند در بهبود شیوه توزیع یارانه کود

دولت هند قصد دارد در گام بعدیِ بهبود شیوه توزیع یارانه کود کشاورزی با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیک، خرید نقدی را حذف کند و خرید اعتباری را جایگزین آن نماید. در این روش کشاورزان به جای پرداخت پول نقد، می‌توانند از طریق سیستم‌های اعتباری به خرید کود از شرکت‌های تولیدکننده بپردازند. درحال حاضر بیش از ۹۳ درصد خرید کود از سوی کشاورزان هندی به صورت نقدی انجام می‌شود و این مسئله یک چالش بزرگ برای دولت هند محسوب می‌شود.

در یک نظرسنجی صورت گرفته از کشاورزان هندی، آن‌ها اعلام کرده‌اند یکی از شروط مهم برای همراهی با دولت درخصوص حذف تبادلات نقدی خرید کود، فراهم شدن امکان خرید اعتباری با امکان پرداخت مبلغ خرید کود پس از برداشت و فروش محصولات است.

اصلاح ساختار پرداخت یارانه کشاورزی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت هند محسوب می‌شود؛ چراکه این کشور هزینه‌های گسترده‌ای را برای حمایت از کشاورزان پرداخت می‌کند و از این رو جلوگیری از انحراف منابع، به افزایش کارایی منابع اختصاص داده شده به کشاورزان منجر می‌شود.

منبع: فایننشال اکسپرس plink.ir/BhzPR

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.