۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۹۹۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ دسته: مالیات
۰

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کسری بودجه دولت باید از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی جبران شود، افزود: رشد درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش نرخ مالیات نیست، بلکه باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد و از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد پس از قطعی شدن کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری، ارائه و بررسی راهکار‌های موجود برای افزایش درآمد‌های دولت در فضای کارشناسی و رسانه‌ای کشور مطرح شد. در بین راهکار‌های مطرح شده، تامین بودجه دولت از طریق جلوگیری از فرار‌ مالیاتی مشاغل جدی‌ترین و عملیاتی‌ترین گزینه برای دولت است تا بتواند بخش بزرگی از کسری به وجود آمده را از این مسیر تامین کند. برآورد‌ها نشان میدهد که میزان فرار مالیاتی مشاغل و افراد گوناگون حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان است؛ در نتیجه باید برای اخذ مالیات از آن‌ها اقدام کرد و درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی نمود.

درآمدهای نفتی بودجه باید با درآمدهای مالیاتی جایگزین شود

حمدالله کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کاهش میزان مالیات بر عملکرد در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: اینکه باید اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد نکته قابل قبولی است در این راستا باید به درآمدهای مالیاتی توجه شود. در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و کمک به فضای تولید در کشور یکی از موضوعاتی که در انتهای سال گذشته در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت موضوع مالیاتها و محور اصلی آن اصلاح مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی تصریح کرد: این نوع مالیات در جهان بر این اساس دریافت می شود که هر کس بیشتر مصرف می کند باید مالیات بیشتری بپردازد اما به دلیل اجرای ناقص این قانون در کشور و نبود زیرساختهای مناسب بجای آن که مصرف در کشور هدفگذاری شود بخشی از تولید هدفگذاری شد. رشد درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش نرخ مالیات نیست بلکه باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد و از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

نقش موثر اجرای کامل طرح جامع مالیاتی در جلوگیری از فرار مالیاتی

نماینده مردم شهرستان بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اجرای کامل طرح جامع مالیاتی باید بصورت جدی پیگری شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود. در زمینه محاسبه و اخذ مالیات باید مسئله عدالت مالیاتی مورد توجه باشد و همچنین دغدغه های تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد توجه قرار بگیرد و رفع شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از اولویت های اساسی کشور کمک هدفمند به بخش تولید است چرا که تقویت تولید باعث می شود ضمن حفظ اشتغال به رشد اشتغالزایی در کشور کمک شود. با کاهش میزان مالیات بر عملکرد انگیزه سرمایه گذاری در بخش تولید افزایش می باید، مشوق های مالیاتی در صورت رونق تولید در آینده به رشد درآمدهای مالیاتی کمک می کند. اگر هدفگذاری ما در اقتصاد حمایت از تولید باشد باید مالیات بر عملکرد را کاهش دهیم و در کنار آن مالیات بر مصرف را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.