۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۴۰۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

انتظار می‎‌رود نفت کانادا تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۵ درصد از تقاضای جدید نفت خام را به خود اختصاص دهد. کشور کانادا در حال حاضر با داشتن ۱۷۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده در رده سوم کشورهای دارای ذخائر نفتی است و حدود ۳۵ درصد از ذخایر جهانی نفت غیر اوپک را در اختیار دارد. تقاضای داخلی کشور کانادا به نفت خام، با کندی در حال رشد است و به همین دلیل انتظار می‌رود ظرفیت صادرات این کشور با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد. پیش‌بینی می‌شود نفت كانادا نسبت به نفت ساحل خلیج آمريكا از مزیت بالاتری در قیمت و مسافت برخوردار باشد و با افزایش قیمت نفت تا ۳۰ سال آینده، تولید و توسعه بیشتر نفت کانادا صرفه اقتصادی پیدا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد با افزایش تولید نفت شیل آمریکا از سال ۲۰۰۸ و تامین حداکثری تقاضای نفت غیراوپک، عرضه مازاد این کشور در سال‌های اخیر قیمت نفت را تحت تاثیر خود قرار داده است. در همین حال انتظار می‌رود دو کشور کانادا و برزیل در سال‌های آینده به افزایش ظرفیت تولید نفت خام ادامه دهند، به طوریکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تولید نفت کانادا با افزایش ۱۲۰ درصدی، به ۹.۶ میلیون بشکه در روز برسد.

خیز نفت کانادا برای تامین ۲۵ درصد از تقاضای جهانی

وزارت انرژی آمریکا اخیراً در گزارش International Energy 2019 خود پیش‌بینی کرده است که نفت کانادا با روندی صعودی سهم خود از بازار فروش نفت خام را افزایش دهد.

در حقیقت، پیش‌بینی می‌شود نفت کانادا تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۵ درصد از تقاضای جدید نفت خام را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که در حال حاضر تولید نفت منطقه آلبرتا، به عنوان منطقه اصلی تولید نفت در کانادا، مجبور به کاهش ظرفیت تولید به دلیل کنترل بیشتر قیمت‌ها شده است. همچنین پروژه‌های جدید خط لوله در کانادا با تاخیرهای مربوط به موانع زیست محیطی و نظارتی و همچنین مخالفت‌های سیاسی روبرو شده‌اند.

کانادا سومین کشور دارای بیشترین ذخائر نفتی

با این حال، مطابق گزارش BP، کانادا ۱۷۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده دارد که پس از عربستان و ونزوئلا در رده سوم کشورهای دارای ذخائر نفتی است که این بدان معنی است که کانادا حدود ۳۵ درصد از ذخایر جهانی نفت غیر اوپک را در اختیار دارد.

علاوه بر این، تقاضای داخلی این کشور به نفت خام، با کندی در حال رشد است که به همین دلیل انتظار می‌رود ظرفیت صادرات این کشور با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با تکمیل زیرساخت‌ها در سواحل غربی این کشور و با كاهش هزينه‌های حمل و نقل، نفت كانادا نسبت به نفت ساحل خلیج آمريكا از مزیت بالاتری در قیمت و مسافت برخوردار باشد.

نیاز پالایشگاه‌های آمریکا به نفت کانادا

در حال حاضر، حدود ۹۹ درصد از نفت خام سنگین کانادا به آمریکا صادر می شود. توانایی کانادا در دستیابی به بازار نفت آمریکا همچنان بیش از حد انتظار است، بخصوص در شرایطی که همزمان با افزایش ۱۵۰ درصدی تولید نفت خام آمریکا از سال ۲۰۰۸ تا کنون، صادرات نفت خام کانادا به آمریکا نیز تقریباً دو برابر شده و به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که به دلیل نیاز پالایشگاه های آمریکا به نفت خام کانادا است.

از طرفی، تأمین‌کنندگان طولانی مدت نفت سنگین ونزوئلا و مکزیک با کاهش‌ تولید روبرو شده است، بنابراین نیاز پالایشگاه های آمریکا به واردات از کانادا رو به افزایش است. این افزایش سهم بیشتر کانادا در بازار نفت آمریکا از این رو قابل توجه است که تقاضای کل نفت آمریکا گرچه بسیار زیاد است، اما ثابت مانده است. در واقع، سود کانادا در از دست رفتن سهم نفت ونزوئلا خلاصه شده است.

پیش‌بینی افزایش قیمت نفت و به صرفه‌شدن تولید و توسعه نفت در کانادا

در حالت کلی، افزایش قیمت نفت، تولید نفت کانادا را به صرفه می‌کند زیرا بیشتر منابع نفتی کانادا از نوع منابع ماسه‌های نفتی است که هزینه‌های تولید و توسعه بالایی دارد. از طرف دیگر همزمان با رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های نفت برای همیشه پایین نماند. در همین راستا وزارت انرژی آمریكا طی گزارشی اعلام کرده است که قیمت نفت تا سال ۲۰۳۰ به بشکه‌ای حدود ۷۵ دلار و تا سال ۲۰۵۰ به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد.

منبع: فوربز plink.ir/4mXAk

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.