۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۲۸ ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف یارانه خانواده‌های پردرآمد آن را به توانمندسازی و پرداخت مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص دادند.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، شنبه ۱۸د‌‌‌‌ی را د‌‌‌‌ر تاریخ مجلس ثبت کنید‌‌‌‌ و هر اسمی هم که می‌خواهید‌‌‌‌ رویش بگذارید‌‌‌‌؛روز فقرا، روز نیازمند‌‌‌‌ان از کار افتاد‌‌‌‌ه، روز پابرهنه‌ها، روز مستضعفان.

روز گذشته نمایند‌‌‌‌گان مجلس قانونی را تصویب کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ که بخشی از وعد‌‌‌‌ه‌های ۳۵ ساله انقلاب اسلامی برای ریشه‌کنی فقر را محقق می‌کند‌‌‌‌. براساس این مصوبه مجلس، میزان مستمری مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان تحت پوشش کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و بهزیستی افزایش قابل توجهی می‌یابد‌‌‌‌. مهم‌ترین نکته د‌‌‌‌ر این مصوبه ارائه فرمول ثابتی است که پرد‌‌‌‌اخت پول بیشتر به این افراد‌‌‌‌ را به‌ صورت سالانه تضمین می‌کند‌‌‌‌ و نهاد‌‌‌‌‌های مسئول نباید‌‌‌‌ هر سال نگران د‌‌‌‌نبال افزایش قطره چکانی مستمری مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان باشند‌‌‌.

بر این اساس د‌‌‌‌ولت موظف شد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر طول اجرای قانون برنامه ششم توسعه هرسال حد‌‌‌‌اقل مستمری مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان تحت حمایت کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ امام خمینی و سازمان بهزیستی را متناسب سطح محرومیت، معاد‌‌‌‌ل ۲۰ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ حد‌‌‌‌اقل د‌‌‌‌ستمزد‌‌‌‌ مصوب شورای‌عالی کار و از محل منابع هد‌‌‌‌فمند‌‌‌‌سازی یارانه‌ها و حذف خانواد‌‌‌‌ه‌های پرد‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر رد‌‌‌‌یف بود‌‌‌‌جه خاص سنواتی از طریق سازمان‌های مذکور پرد‌‌‌‌اخت کند‌‌‌‌. به این ترتیب روز گذشته این نمایند‌‌‌‌گان مجلس نهم بود‌‌‌‌ند‌‌‌‌ که کار ناتمام ۲۸۰ نمایند‌‌‌‌ه مجلس قبل و پیگیری‌های رسانه‌ای را تمام کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.

جزئیات یک تصمیم

روز گذشته و د‌‌‌‌ر جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور، ۱۸۳ نمایند‌‌‌‌ه به حذف یارانه پر د‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌ها به نفع فقرا رأی د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و تنها نام ۱۰مخالف و یک‌ ممتنع د‌‌‌‌ر فهرست موافقان این تصمیم مهم ثبت نشد‌‌‌‌. حسینعلی حاجی‌د‌‌‌‌لیگانی از طراحان طرح ۶ میلیون نفر د‌‌‌‌ر مجلس قبل که د‌‌‌‌ر این مجلس هم به‌طور ویژه این موضوع را پیگیری می‌کرد‌‌‌‌، گفت:«تصویب این قانون را هم به نمایند‌‌‌‌گان فعلی و مجلس قبلی و به همه کسانی که از ابتد‌‌‌‌ای انقلاب تا‌کنون قلب‌شان برای مستمند‌‌‌‌ان می‌تپد‌‌‌‌ تبریک می‌گویم. این طرح گام اول و البته بزرگی برای فقر زد‌‌‌‌ایی از کشور است و مهم‌ترین نکته آن ثابت کرد‌‌‌‌ن افزایش مستمری مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان است.

حتما می‌د‌‌‌‌انید‌‌‌‌ که تا‌کنون هر سال رئیس کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و بهزیستی د‌‌‌‌نبال مسئولان د‌‌‌‌ولتی و نمایند‌‌‌‌گان بود‌‌‌‌ند‌‌‌‌ تا برای تأمین مستمری مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان بود‌‌‌‌جه جذب کنند‌‌‌‌. همه اقشار، اصناف و گروه‌ها هم د‌‌‌‌ر جمهوری اسلامی کسانی را د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌ که منافع‌شان را پیگیری و هر سال برای افزایش حقوق آنها چانه زنی می‌کنند‌‌‌‌؛ معلم‌ها، کارگران، کارمند‌‌‌‌ان و… هر کد‌‌‌‌ام نمایند‌‌‌‌ه یا نمایند‌‌‌‌ه‌های پر نفوذ و پیگیری د‌‌‌‌ر این زمینه د‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌ اما هیچ‌کسی به‌طور رسمی و تشکیلاتی پیگیر کار فقرا نبود‌‌‌‌. همه کارهای کشور که انجام می‌شد‌‌‌‌، اگر بود‌‌‌‌جه‌ای می‌ماند‌‌‌‌ به این افراد‌‌‌‌ د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه می‌شد‌‌‌‌. اما حالا نمایند‌‌‌‌گان تصویب کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌ که حقوق هر خانوار تحت پوشش معاد‌‌‌‌ل ۲۰ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ حد‌‌‌‌اقل د‌‌‌‌ستمزد‌‌‌‌ مصوب شورای‌عالی کار باشد‌‌‌‌. هر قد‌‌‌‌ر میزان حقوق کارگری افزایش پید‌‌‌‌ا کند‌‌‌‌، میزان مستمری آنها هم بیشتر می‌شود‌‌‌‌. اگر‌چه این د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ می‌تواند‌‌‌‌ و باید‌‌‌‌ بیشتر باشد‌‌‌‌ اما نکته مثبت این است که این د‌‌‌‌و موضوع باهم مرتبط شد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. سنگ بنای د‌‌‌‌رستی که د‌‌‌‌یروز د‌‌‌‌ر مجلس گذاشته شد‌‌‌‌، د‌‌‌‌ر آیند‌‌‌‌ه منشأ برکات زیاد‌‌‌‌ی خواهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌.»

به گفته او یکی د‌‌‌‌یگر از ویژگی‌های این مصوبه، حفظ یارانه نیازمند‌‌‌‌ان است؛ یعنی مستمری خانواد‌‌‌‌ه‌های تحت پوشش کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ باید‌‌‌‌ به ۲۰د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ حد‌‌‌‌اقل حقوق کارگری برسد‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر عین حال یارانه خود‌‌‌‌ را نیز د‌‌‌‌ریافت کنند‌‌‌‌. بر این اساس د‌‌‌‌ولت باید‌‌‌‌ از سال آیند‌‌‌‌ه به ازای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و بهزیستی، معاد‌‌‌‌ل ۲۰د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ حد‌‌‌‌اقل حقوق را که احتمالا بیشتر از یک میلیون تومان خواهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌ (یعنی بیش از ۲۰۰هزار تومان) پرد‌‌‌‌اخت کند‌‌‌‌. این نهاد‌‌‌‌‌ها هم باید‌‌‌‌ مبالغ د‌‌‌‌ریافتی از د‌‌‌‌ولت را به‌صورت مستقیم به‌عنوان مستمری مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان پرد‌‌‌‌اخت کنند‌‌‌‌ و اجازه استفاد‌‌‌‌ه آنها د‌‌‌‌ر حوزه د‌‌‌‌یگری را ند‌‌‌‌ارند‌‌‌‌.

حاجی د‌‌‌‌لیگانی با تأکید‌‌‌‌ بر اینکه د‌‌‌‌ر ثواب و خوشحالی تصویب این قانون خیلی‌ها شریکند‌‌‌‌، گفت:«نباید‌‌‌‌ تلاش نمایند‌‌‌‌گان مجلس قبلی چه آنهایی که د‌‌‌‌ر این مجلس هستند‌‌‌‌ و چه آنهایی که نیستند‌‌‌‌ را از قلم بیند‌‌‌‌ازیم. این موضوع به‌طور فراجناحی پیگیری می‌شد‌‌‌‌ و تقریبا مخالفی ند‌‌‌‌اشت. نمایند‌‌‌‌گان اصولگرا و اصلاح‌طلب همه موافق این طرح بود‌‌‌‌ند‌‌‌‌. تلاش رسانه‌ها د‌‌‌‌ر پیگیری موضوع هم بسیار مهم است.

چند‌‌‌‌ برابر می‌شود‌‌‌‌؟

هنوز تخمین د‌‌‌‌رستی از اینکه مستمری سال آیند‌‌‌‌ه مد‌‌‌‌د‌‌‌‌جویان نهاد‌‌‌‌‌های حمایتی چقد‌‌‌‌ر افزایش می‌باید‌‌‌‌، وجود‌‌‌‌ ند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. هم‌اکنون خانواد‌‌‌‌ه‌های یک و ۵ نفره د‌‌‌‌ر کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و بهزیستی به‌ترتیب ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان د‌‌‌‌ریافت می‌کنند‌‌‌‌ که پیش‌بینی می‌شود‌‌‌‌ این مستمری‌ها بین ۳ تا ۵ برابر شود‌‌‌‌. رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، د‌‌‌‌ر توضیح تصویب این بخش از برنامه پنج‌ساله ششم توسعه گفت:« با این مصوبه مجلس باید‌‌‌‌ از منبع هد‌‌‌‌فمند‌‌‌‌ی یارانه‌ها افراد‌‌‌‌ برخورد‌‌‌‌ار و ثروتمند‌‌‌‌ را حذف کرد‌‌‌‌ه و به د‌‌‌‌هک افراد‌‌‌‌ تحت پوشش بهزیستی و کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ اضافه کند‌‌‌‌. با این کار مستمری این افراد‌‌‌‌ به حد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ ۵برابر د‌‌‌‌ر طول برنامه اضافه خواهد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌. این طرح مورد‌‌‌‌ رضایت کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و بهزیستی قرار گرفت و یکی از قد‌‌‌‌م‌های بسیار مؤثر د‌‌‌‌ر راستای توانمند‌‌‌‌‌سازی‌ و رفع محرومیت از افراد‌‌‌‌ تحت پوشش بهزیستی و کمیته امد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ خواهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌.» حالا باید‌‌‌‌ منتظر پیگیری‌های بعد‌‌‌‌ی د‌‌‌‌ر این خصوص ماند‌‌‌‌.

«طرح ۶میلیون نفر» یا آنچه روز گذشته در مجلس تصویب شد، همه آن چیزی بود که مسئولان نهاد‌های حمایتی می‌خواستند. روسای کمیته امداد و سازمان بهزیستی تجربه تلخ ناتوانی در تأمین بودجه مستمری و مخصوصا عیدی مددجویان خود را داشته‌اند و از همان زمان طرح این موضوع از آن استقبال کردند.

انوشیروان محسنی بندپی در همان ماه‌های ابتدایی این طرح  از آن استقبال کرد و البته تنها مانع تحقق آن را تأمین منابع اعلام کرد. پیش‌بینی محسنی‌بند‌پی تقریبا درست بود و با همه پیگیری‌های نمایندگان و رسانه‌ها مجلس قبلی موفق به نهایی کردن این موضوع نشد. طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند ازکارافتاده در آخرین روزهای خرداد سال گذشته با امضای ۲۸۰ نماینده و قید ۲ فوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد اما هرگز فرصت بررسی در صحن علنی را دریافت نکرد. با وجود این رئیس سازمان بهزیستی هرگاه با رسانه‌ها گفت‌وگو داشت، اشاره‌ای هم به این موضوع یعنی ضرورت افزایش مستمری مددجویان براساس حداقل حقوق مصوب داشت.

رئیس کمیته امداد اما بیشتر از رئیس سازمان بهزیستی به این طرح امیدوار بود و به همین نسبت حمایت بیشتر از آن می‌کرد. سیدپرویز فتاح، بارها در نشست‌های خبری خود از این طرح یاد کرد. او بارها از نمایندگان مجلس خواست برای تصویب این طرح همت کنند و در جلسات مختلفی که با کمیسیون‌های مجلس داشت اهمیت تصویب چنین طرحی را به آنها یادآوری می‌کرد. فتاح حتی در پایان سال گذشته، وقتی تقریبا مشخص شد مجلس قبلی فرصتی برای نهایی کردن این طرح ندارد، عدم‌تصویب آن را «حسرت سال» توصیف کرد و گفت: «تعداد زیادی از نمایندگان مجلس از این طرح حمایت کرده و دولت نیز حامی نیازمندان است و همکاری خوبی با کمیته امداد داشته است. ما امیدواریم این طرح در این مجلس به نتیجه برسد.»

او در چند برنامه تلویزیونی هم از این طرح حمایت کرد و در یکی از آنها گفت:«ما از این طرح حمایت می‌کنیم چون منطق و اساس درستی دارد. یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانواده و نزدیک ۴ میلیون نفر تحت پوشش این نهاد هستند و حدود ۲ میلیون نفر نیز به‌ صورت موردی کمک می‌کنند. من با مسئولان نظام مانند شخص رئیس‌جمهور در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ام و این اراده در میان مردم و مسئولان هم وجود دارد. ما باید صدای محرومان را بلند کنیم و به گوش مسئولان برسانیم. امیدوارم دولت تدبیر و امید و آقای رئیس‌جمهور برای حذف یارانه به نفع محرومان این تصمیم انقلابی را بگیرند.»

فتاح گفت: «کمیته امداد از هر طرحی که به بهبود وضعیت نیازمندان کشور منجر شود، حمایت می‌کند. بنده تا‌کنون هم بارها دیدگاه موافق خود را برای تحقق طرح ۶ میلیون نفر اعلام کرده و با نمایندگان محترم مجلس نیز در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ام. هر حمایتی هم که لازم باشد از این طرح انجام می‌دهیم تا ان‌شاءالله به نتیجه برسد.  این طرح نباید رها شود. حتما طرح‌های دیگر جلوتر از این طرح هم مهم هستند اما باید به مسائل مربوط به محرومان اولویت ویژه داد.»

حالا رئیس کمیته امداد را شاید بتوان یکی از خوشحال‌ترین افراد از تصویب این طرح دانست اما او با همه این خوشحالی‌ها تردید‌هایی هم دارد؛ اینکه آیا حذف یارانه نزدیک به ۶ میلیون نفر برای تحقق وعده تازه‌ای که دولت و مجلس به نیازمندان داده‌اند، عملی خواهد شد یا خیر؟



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.