۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۱۹۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی در کشور چین و کشورهای هدف صادرات این کشور سبب شده است شرکت‌های بزرگ این صنعت، طرح‌های متعددی برای اضافه کردن ده‌ها مجتمع پتروشیمی در امتداد ساحل شرقی چین در ۵ سال آینده در دستورکار قرار دهند. پیش‌بینی می‌شود حجم برخی از محصولات پتروشیمی در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۳۵، حدود ۷۰ درصد افزایش یابد که کشور چین با بیشترین افزایش ظرفیت، پیشتاز این کشورها به شمار می‌رود. این کشور با تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی، کاهش موانع پیشروی بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهینه‌سازی تجهیزات و تعدیل تعرفه‌های مالیاتی توانسته است این صنعت را با رشد چشمگیری گسترش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیرا فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CFPCI) طی گزارشی اعلام کرده است که انتظار دارد صنعت پتروشیمی این کشور در سال آینده بیش از رشد متوسط سال جاری یا حداقل به همان میزان رشد دست یابد.

احداث گسترده مجتمع‌های پتروشیمی در مناطق ساحلی چین

با توجه به تقاضای روزافزون برای محصولات پتروشیمی، انتظار می‌رود هم بازار داخلی کشور چین شاهد رشد تقاضا باشد و هم کشورهای هدف صادرات محصولات پتروشیمی چین واردات این محصولات را افزایش دهند.

از طرف دیگر شرکت‌های بزرگ فعال در این صنعت نیز طرح‌های متعددی برای اضافه کردن ده‌ها مجتمع پتروشیمی در امتداد ساحل شرقی این کشور در ۵ سال آینده اعلام کرده‌اند. بررسی این طرح‌ها نشان می‌دهد بیشتر این واحدها در مناطق جزیره‌ای و ساحلی قرار گرفته‌اند. مکان‌یابی مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در این مناطق، علاوه بر اینکه به تامین منابع آب ارزان‌قیمت کمک می‌کند، به دلیل دور بودن از سکونتگاه‌های شهری، دارای کمترین خطرات زیست‌محیطی است.

افزایش ۷۰ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در کشورهای آسیا-اقیانوسیه

فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین پیش‌بینی کرده است که حجم کل محصولات پتروشیمی اتیلن، پروپیلن و آروماتیک‌های تولیدی در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۳۵، حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت که کشور چین با بیشترین افزایش ظرفیت، پیشتاز این کشورها به شمار می‌رود. ​

انتظار می‌رود مصرف داخلی اتیلن در چین با رشد ۴۰ درصدی از سالیانه ۱۸.۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ به سالیانه بیش از ۲۶.۸ میلیون تن تا آغاز سال ۲۰۲۰ افزایش یابد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که این کشور تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۱.۶ میلیون تن به ظرفیت سالیانه تولید پلی‌پروپیلن اضافه کند.

یکی از طرح‌های افزایش ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن کشور چین، واحد ۲ مجتمع پتروشیمی ​پلی‌پروپیلن شهر ووهان است که شرکت پتروشیمی چین (گروه ساینوپک) در حال احداث است. ظرفیت این مجتمع بیش از ۱ میلیون تن درسال است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسد.

رشد صنعت پتروشیمی چین به کمک سیاست‌گذاری مناسب

کشور چین امیدوار است تا با استفاده از روش‌های متنوع سیاستی و مدیریتی، سرمایه‌گذاران بیشتری را وارد صنعت پتروشیمی کند. این کشور با تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت پتروشیمی، کاهش موانع پیشروی بخش خصوصی این کشور، سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهینه‌سازی تجهیزات و تعدیل تعرفه‌های مالیاتی توانسته است این صنعت را با رشد چشمگیری گسترش دهد.

صنعت پتروشیمی چین به تازگی شاهد اقبال بیشتر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی بوده است. به عنوان مثال، شرکت آرامکو عربستان‌سعودی قصد دارد در اجرای حداقل دو پروژه بزرگ پتروشیمی چین در سال جاری مشارکت کند.

ورود عربستان در صنعت پتروشیمی چین

یکی از این پروژه‌ها، ساخت یک پتروپالایشگاه در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین است. این مجتمع پتروپالایشگاهی با ظرفیت پالایش ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، سالیانه ۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی، عمدتاً اتیلن، تولید خواهد کرد.

شرکت آرامکو همچنین در ساخت واحد جدید پتروپالایشگاه استان چجیانگ در شرق چین نیز سرمایه‌گذاری کرده است. پالایشگاه این مجتمع ظرفیت پالایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز دارد. هزینه پیش‌بینی شده برای هر دو پروژه حدود ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

تصویر زیر موقعیت این دو استان ساحلی را نشان می‌دهد:

این سرمایه‌گذاری نه تنها برای صنعت پتروشیمی چین مفید خواهد بود، بلکه به کشور عربستان‌ نیز کمک خواهد کرد تا موقعیت خود را به عنوان صادر کننده اصلی نفت خام به چین را که در سال‌های اخیر به کشور روسیه تعلق گرفته است، احیا کند.

منبع: هیدروکربن پروسسینگ plink.ir/quVat

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.