۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۱۲۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ دسته: مسکن
۰

محمدی مدیر بنیاد مسکن شهرستان قروه، با بیان اینکه درحال حاضر وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن روستایی برای ساخت یک واحد مسکن کافی نیست، عنوان کرد: شهرستان قروه با مقاوم سازی ۹ هزار واحد مسکونی روستایی پرچمدار این حرکت در استان کردستان است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را طلیعه پیشرفت و عدالت دانستند و بر این اساس بهبود رفاه، كاهش مخاطرات زندگی روستاییان، كاهش مهاجرت و مقاوم سازی واحدهای روستایی و حفظ آنها از حوادث طبیعی، یکی از اموری است که باید در اولویت مسئولین قرار بگیرد.

۵۰ درصد واحدهای مسكونی روستايی قروه مقاوم سازی شد

محمد مهدی محمدی مدیر بنیاد مسکن شهرستان قروه در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به آمار قابل قبول مقاوم سازی واحد های مسکن روستایی در شهرستان قروه اظهار داشت: برابر آمار نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد جمعیت روستایی ما ۴۹ هزار و ۱۴۶ نفر بوده که بر این اساس ۱۳ هزار و ۸۴۹ خانوار روستایی داریم.

وی افزود: از آنجایی که ممکن است در یک واحد مسکونی ۲ یا چند خانواده زندگی کنند تعداد واحدهای مسکونی به صورت دقیق قابل استخراج نیست، اما برای ما بر اساس تجربیات و بر اساس اقدامات کارشناسی شده ۱۲ هزار و ۷۴۰ واحد مسکونی تشخیص داده شده است که از این تعداد ۸ هزار و ۵۲۹ واحد مقاوم سازی شده و همچنان این امار رو به افزایش است.

مدیر بنیاد مسکن قروه با اشاره به بازسازی واحدهای مسکونی که در اثر بارندگی تخریب شده اند خاطر نشان کرد: در زمینه های سیل و بارندگی نیز در حال بازسازی منازل مسکونی هستیم که آمار موجود را به بیش از ۹ هزار واحد مسکونی می رساند.

وام ۴۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن روستایی کافی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا وام ۴۰ میلیون تومانی کفاف ساخت یک واحد مسکونی روستایی را می دهد یا خیر گفت: نه تنها یک وام ۴۰ میلیون تومانی که وام ۸۰ میلیون تومانی نیز هم اکنون کفاف ساخت و ساز واحد مسکونی را نمی دهد و باید متقاضیان نیز دارای آورده مناسبی باشند که ما بتوانیم با هزینه ۴۰ میلیون تومانی به آنان کمک کنیم.

محمدی ادامه داد: در سال ۹۸ همچنان ارائه وام های مسکونی شناور و ادامه دار است و در طول ۶ ماهه نخست دارای استقبال خوبی بودیم و از مجموع ۳۴۷ نفر سهمیه سال ۹۸ تا به امروز ۱۹۵ نفر عقد قرارداد انجام داده اند که تاکنون با ۵۶ درصد تحقق سهمیه سال ۹۸ روبرو بوده ایم. در سال ۹۷ سهمیه ما ۳۴۱ نفر بود که ۱۷۰ نفر قرارداد خود را تکمیل نمودند و در کل سال به ۵۰ درصد تحقق سهمیه رسیدیم.

اشباع مقاوم سازی واحدهای مسکونی

محمدی با اشاره به دلایل کاهش ارائه تسهیلات در سال گذشته افزود: علت کاهش این میزان در این بود که عده ای از افراد که در اواخر سال متقاضی شده بودند از انجایی که اعتبار سال ۹۸ افزایش یافته بود پرونده ها را برای سال جاری قرار دادند که در سال جدید با افزایش اعتبار بتوانند از وام استفاده کنند.

وی در خصوص کاهش مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی بیان داشت: ما نمی توانیم بگوییم با کاهشی در این زمینه روبرو بوده ایم و خوشبختانه پرچمدار مقاوم سازی مسکن روستایی هستیم؛ اما شاید یکی از دلایل کاهش این آمار در اشباع مقاوم سازی واحدهای مسکونی است. به گونه ای که هم اکنون در قروه حدود ۹ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است و می توان گفت تعداد واحدهای مسکونی فرسوده رو به کاهش است که آمار مقاوم سازی ها نیز نسبت به گذشته کمتر شده است.

محمدی ادامه داد: از طرفی نوسان قیمت مصالح ساختمانی نیز یکی از دلایلی است که مقداری رغبت مردم برای احداث واحد مسکونی را کم کرده است

تمامی تسهیلات به صورت ضمانت زنجیره ای ارائه می شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم اکنون در شهرستان قروه تمامی تسهیلات به صورت ضمانت زنجیره ای ارائه می شوند گفت: بانک های عامل مکلف به پرداخت تسهیلات با ضمانت زنجیره ای هستند.

رییس بنیاد مسکن قروه ادامه داد: در سال ۹۵ برخی بانک ها از ضمانت کارمندی استفاده کردند و پیگیری های بسیاری انجام شد که هم اکنون چنین شرایطی در شهرستان قروه وجود ندارد و پرداخت وام به صورت ضمانت زنجیره ای انجام می شود .

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.