۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۰۹۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ دسته: مسکن
۰

قادرزاده استاد اقتصاد دانشگاه کردستان مالیات بر عایدی سرمایه نسخه‌ای برای برون رفت از رکود تورمی است، تصریح کرد: سوداگری مهمترین دلیل رشد قیمت مسکن است و اجرای این پایه مالیاتی، دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه می‌کند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد این روزها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای نابسامان شده است که قیمت‌ها در این بازار به صورت روزانه‌و یا لحظه‌ای تغییر می‌کند و همین امر موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان خرید مسکن شده است.

بسیاری از کارشناسان افزایش نجومی قیمت مسکن را ناشی از عدم اجرای سیاست‌های درست مالیاتی و همچنین عدم تولید مسکن می‌دانند. همین عوامل باعث شده است قیمت مسکن در اسفند سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته باشد.

حذف سوداگری از بازار مسکن با وضع مالیات بر عایدی سرمایه

حامد قادرزاده اقتصاد دادن و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: سوداگری مهمترین دلیل رشد قیمت مسکن است و اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن، دست سوداگران را از بازار مسکن کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه تحقق اهداف سیاست‌های اقتصادی تابع وجود داده های لازم و کافی اقتصادی است تا امکان و قدرت پیش بینی قبل از اجرا را بیشتر کند، گفت: نبود زیرساخت مناسب مالی و ردگیری مالی یا به عبارت ساده تر نبود شفافیت مالی و مالیاتی و وجود راههای متعددی برای منحرف نمودن سازمانها، مانع ایجاد و دسترسی به اطلاعات کامل در در کشور شده و تحقق اهداف سیاست های بازدارنده مالیاتی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مالیات بر عایدی مسکن نسخه ای برای برون رفت از رکود تورمی

وی در پاسخ به  این سوال که آیا نباید از افرادی که از فعالیت های غیرمولد درآمد کسب می کنند مالیات گرفت، اظهار کرد: قطعا شناسایی منابع درآمدی کمک به اجرای درست قوانین میکند، اما مشکل اصلی نبود زیر ساخت لازم برای ردگیری میزان و منشا درامدهاست.

وی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه نسخه‌ای برای برون رفت از رکود تورمی است، افزود: این پایه مالیاتی موجب متعادل شدن سرعت گردش مسکن می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه تمایل به خرید و فروش مسکن را کاهش می دهد

وی با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه به صورت تخصصی روی بازار مسکن تمرکز کرده است، گفت: در برخی از کشورها درصد مالیات بر عایدی سرمایه، تابع زمان ماندن مسکن در مالکیت مالک است. بطوریکه اگر در کمتر از یک سال از ساخت مسکن، معامله صورت گیرد، ۱۰۰ درصد از عایدی آن مالیات اخذ می شود و با گذشت زمان این درصد کاهش می یابد. لذا این موضوع موجب می شود، تمایل به خرید و فروش یک مسکن کاهش یابد.

قادرزاده در پایان یادآور شد: اجرای سیاست‌های تنظیمی مانند مالیات بر عایدی مسکن می‌تواند تا حدود زیادی بار هزینه‌های مسکن را از دوش خانواده‌ها بردارد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.