۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۰۲۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ دسته: اصلاح نظام بانکی، پول و بانک کارشناس: علی شهیدی
۰

در آمریکا هر فرد حقیقی یک کد تامین اجتماعی منحصربه فرد و هر فرد حقوقی نیز یک کد شناسایی مخصوص به خود دارد. تراکنش‌های افراد مختلف توسط نهادهای نظارتی متعددی در آمریکا رصد می‌شود و تراکنش‌های مشکوک به نهادهای مرتبط برای بررسی‌های دقیق‌تر ارسال می‌شود. همچنین با استفاده از مکانیزم سوت‌زنی، برخی از تراکنش‌های مشکوک کشف و از فرارهای مالیاتی جلوگیری می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در مورد حساب‌های بانکی در آمریکا هر بانک فقط به اطلاعات حساب‌ها نزد خود آن بانک دسترسی دارد و به اطلاعات حساب‌های فرد نزد سایر بانک‌ها دسترسی ندارد. برای رصد تراکنش‌های بانکی افراد، در بانک سامانه‌هایی وجود دارد که تراکنش‌های مشکوک را به شبکه برخورد با جرایم مالی[۱] گزارش می‌کند و در شرایطی نیز سامانه می‌تواند حساب بانکی افراد را بلاک کند، در نتیجه‌ فرد باید به بانک مراجعه و توضیحات لازم را ارائه کند.

تفکیک حساب افراد حقیقی و حقوقی

در آمریکا برای افراد حقیقی کدی تحت عنوان شماره تامین اجتماعی[۲] و برای کارفرمایان کدی تحت عنوان شماره شناسایی کارفرمایان[۳] وجود دارد که منحصر به فرد است. تجمیع این اطلاعات نقش بسیار مؤثری در افزایش سرعت پردازش اطلاعات مالی اشخاص داشته است.

تا پیش از سال ۲۰۰۵ اطلاعات بعضی از تراکنش‌های مالی جهت آنالیز و بررسی، تنها در اختیار شبکه برخورد با جرایم مالی بودند؛ اما از آن ‌پس این اطلاعات برای سرویس درآمد داخلی[۴] (نقش اداره مالیاتی آمریکا را دارد) نیز ارسال می‌شود. اگر این اداره به افراد مشکوک شود یا تخلف مالیاتی گزارش شود برای دسترسی به اطلاعات بانکی اشخاص درخواست می‌کند.

مکانیزم سوت‌زنی برای کشف فرار مالیاتی

یکی از مکانیزم‌‏های کشف فرار مالیاتی که در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، مکانیزم موسوم به سوت زنی است. مطابق قوانین آمریکا برای کسانی که فرارهای مالیاتی را کشف و گزارش کنند، ۱۵ تا ۳۰ درصد مبلغ گزارش شده، پاداش فرد گزارش دهنده است.

این مکانیزم در کنار رصد تراکنش‌های بانکی موجب می‌شود تا ریسک انجام فعالیت‌های اقتصادی بدون مجوز به‌شدت افزایش پیدا کند و افراد تمایل بیشتری برای شفافیت اقتصادی داشته باشند.

رصد تراکنش‌های بانکی در آمریکا به وسیله نهادهای نظارتی متعدد

در آمریکا تراکنش‌های مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم از طریق نهادهای مختلف رصد می‌شوند. در همه بانک‌های آمریکا سامانه‌های رهگیری تراکنش‌ها یا نظارت بر تراکنش‌ها پیاده‌سازی شده که توسط خود بانک‌ یا شرکت‌های نوپا در زمینه فناوری‌های نظارتی[۵]، راه‌اندازی شده‌ است.

علاوه بر این شبکه برخورد با جرایم مالی برای جلوگیری از پولشویی در آمریکا، فعالیت‌های گسترده‌ای دارد که تحت نظر معاونت تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری است. این مرکز مأمور است جهت پیشگیری و تشخیص پول‌شویی و نیز تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی فعالیت کند. این مرکز همچنین مسئول تشخیص تخلف نهادهای مالی از قانون اسرار بانکی[۶] و قانون میهن دوستی آمریکا[۷] است.

این مرکز برای اطمینان از اینکه افراد و نهادها در فعالیت‌هایشان به قوانین ضدپول‌شویی و تامین مالی تروریسم پایبند باشند، گزارش‌هایی را دریافت می‌کند؛ که این گزارش‌ها در پایگاه داده وب سی‌بی‌آر‌اس[۸] ذخیره می‌شود.

پینوشت:

[۱] Financial Crimes Enforcement Network :FinCEN

[۲] Social Security number :SSN

[۳] Employer Identification Number :EIN

[۴] Internal Revenue Service :IRS

[۵] Regulatory technology

[۶]Bank Secrecy Act

[۷] USA Patriot Act

[۸] Web Currency and Banking Retrieval System :WebCBRS

منبع: بخشی از گزارش اطلاعات بیشتر در مورد شفافیت تراکنش های بانکی yon.ir/Y6o1D

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.