۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۰۱۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ دسته: انرژی
۰

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران بیان کرد: در حال حاضر مطالعه امکان سنجی در مورد ایجاد کریدور انرژی جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران، «شمال-جنوب» در دست تهیه است. این اقدامات همکاری در بخش انرژی را گسترش می دهد. اوپراتور سیستم روسیه، شرکت برق روزتی جمهوری آذربایجان و شرکت توانیر ایران بخشی از این توافق هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به نقل از شاهین مصطفی اوف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، از آماده سازی مقدمات ایجاد کریدور انرژی شمال – جنوب میان باکو، مسکو و تهران خبر داد.

همکاری مسکو، باکو و تهران برای ایجاد کریدور انرژی شمال-جنوب

طبق این گزارش، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران بیان کرد: در حال حاضر مطالعه امکان‌سنجی در مورد ایجاد کریدور انرژی جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران «شمال-جنوب» در دست تهیه است. این اقدامات همکاری در بخش انرژی را گسترش می دهد.

مصطفی اوف با یادآوری تبادل برق باکو و مسکو، افزود: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۲۱ میلیون کیلووات ساعت برق از جمهوری آذربایجان به روسیه صادر و بیش از ۷۶ میلیون کیلووات ساعت برق از روسیه وارد شده است.

اوپراتور سیستم روسیه، شرکت برق روزتی جمهوری آذربایجان و شرکت توانیر ایران بخشی از این توافق هستند.[۱]

ارتباط الکتریکی شبکه‌های برق انواع مختلفی دارد و می‌تواند به صورت ac و dc باشد که هر کدام بسترهای خود را می‌طلبد و ویژگی‌های خاصی را به دنبال دارد که با توجه به اهداف اصلی از اتصال الکتریکی دو شبکه باید پیاده‌سازی شود.

افزایش پایداری شبکه برق با اتصال به شبکه‌های بزرگ‌تر

ایجاد ارتباط الکتریکی میان کشورها مزایای زیادی را شامل می‌شود اما در عین حال چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.

وجود اختلاف در بازه زمانی پیک بار کشورها که به صورت برعکس اتفاق می‌افتد، موقعیت خوبی برای تبادل برق ایجاد می‌کند. دراین حالت زمانی که ایران در اوج بار است و به مصرف برق بیشتری نیاز دارد، کشورهای دیگر در پیک بار خود نیستند و ایران از شرکای الکتریکی خود برق دریافت می‌کند. به طور مشابه زمانی که کشور ما در فصول پاییز و زمستان برق کمتری مصرف می‌کند به کشورهایی که در اوج بار به سر می‌برند برق صادر می‌کند.

از سوی دیگر اتصال الکتریکی به شبکه برق بزرگ و با قابلیت اطمینان و پایداری بالاتر، موجب ارتقای پایداری شبکه برق کشور می‌شود. همگام (سنکرون) شدن شبکه برق ایران با روسیه، که یکی از مسیرهای آن، استفاده از زیرساخت‌های الکتریکی آذربایجان است، می‌تواند این قابلیت اطمینان و پایداری را برای صنعت برق کشور به همراه داشته باشد.

وابستگی شبکه‌های کوچک به شبکه برق بزرگ‌تر

در عین حال، همگام‌سازی شبکه برق ایران با شبکه برق بزرگی مانند روسیه (با فرض حل مسائل فنی) می‌تواند در این حوزه وابستگی به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی دیسپاچینگ اصلی شبکه (مرکز راهبری و کنترل شبکه) در کشور بزرگ‌تر خواهد بود و طبیعتا همه کشورهای متصل به این شبکه یکپارچه، ملزم به تبعیت از دستورات این مرکز راهبری هستند.

همچنین اطلاعات و داده‌های پست‌ها، نیروگاه‌ها و خطوط شبکه باید به مرکز راهبری اصلی ارسال گردد و تحت نظارت و پایش قرار گیرد.

بر اساس اسناد بالادستی کشور، یکی از اصول در گسترش ارتباطات الکتریکی کشور، ایجاد شبکه بهم پیوسته برق با محوریت ایران به عنوان مرکز تبادل برق است که این مهم در تمام قراردادهای حوزه برق کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

پینوشت:

[۱] ایرنا، کد خبر: ۸۳۵۰۴۶۵۲

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.