۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۹۵۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ دسته: کشاورزی
۰

شکوهیان استاد دانشگاه‌ اردبیل کشاورزی بیشتر از آنکه از تولید لطمه بخورد، از عدم مدیریت در قیمتگذاری صحیح محصولات رنج می‌برد، گفت: تفاوت قیمت خرید تضمینی گندم در بازار با قیمت فروش آزاد، کفه ترازو را به نفع دلال‌بازی در این حوزه سنگین کرد و در این بین کشاورزان ما متضرر شده‌اند.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر شورای اقتصاد با قیمتگذاری ناعادلانه در خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم، کشاورزان را با ناامیدی روبرو کرده است. بطوریکه افزایش قطره‌چکانی نرخ‌ خرید تضمینی گندم، نوعی دلسردی و ناامیدی را در عرضه محصول گندم به شرکت‌های تعاونی و غله رقم زده و در استان اردبیل نیز امسال کمتر کشاورزی از این فرآیند راضی است.

قیمت‌ ناعادلانه خرید تضمینی گندم‌ عامل زیان کشاورزان 

شکوهیان استاد دانشگاه‌ اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: کشاورزی بیشتر از آنکه از تولید لطمه بخورد، از عدم مدیریت در قیمتگذاری صحیح و درست محصولات رنج می‌برد که باید مشکل دلال‌بازی را نیز به این جمع افزود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در فروش محصول گندم و عرضه آن به دولتی‌ها با چالش‌ها و مشکلاتی جدی روبرو بودیم، چرا که تفاوت قیمت خرید تضمینی گندم در بازار با فروش آزاد کفه ترازو را به نفع دلال‌بازی در این حوزه سنگین کرد و در این بین کشاورزان ما متضرر شده‌اند.

استاد دانشگاه‌ اردبیل با انتقاد شدید از عدم مدیریت تولید در بخش کشاورزی در استان اردبیل بیان کرد: چرا کشاورز ما باید گوجه‌فرنگی را ۷۰۰ تومان، سیب را کمتر از ۱۵۰۰ تومان و سیب زمینی را ۲۰۰۰ تومان به فروش برساند، در حالی که در این بین بالاترین سود به جیب واسطه‌گران می‌رود.

کشاورزان باید پروانه تولید بگیرند

شکوهیان ادامه داد: همانطوری که متولیان امر برای هر مغازه پروانه کسب صادر می‌کنند، باید کشاورزان ما نیز در تولید محصولات خود مجوز تولید هوشمندانه دریافت کنند تا با انباشت تولید برخی از محصولات و عدم بازاریابی آنها روبرو نشویم که در این زمینه مدیریت نادرست حوزه جهاد کشاورزی باید تغییر کند.

وی پیشنهاد کرد: براساس آمایش سرزمینی کشت متنوع محصولات زراعی، باغی و حتی دامی مدنظر قرار گرفته تا مشخص شود چه فردی چه نوع محصول با چه میزان سطح زیرکشت و با چه کیفیتی را باید تولید و روانه مصرف کند تا شاهد تکرار فاجعه تولید هندوانه به قیمت آب و سیر به قیمت حقیرانه در شمال استان نباشیم.

لزوم افزایش تولید گندم دیم در کشور

شکوهیان خاطرنشان کرد: در کنار قیمت‌گذاری مناسب محصولات کشاورزی مدیریت بهره‌وری آب، به‌نژادی و به‌زراعی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که ما کشور کم بارشی هستیم و کمتر از یک سوم بارش کشورهای اروپایی در ایران اتفاق می‌افتد.

وی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی باید ارقام مقاوم به کم آبی را به ویژه در اراضی دیم معرفی کند و در کنار آن معرفی کودهای زیستی و بیولوژیکی مهم به نظر می‌رسد که در این ارتباط باید از یافته‌های علمی سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

استاد دانشگاه‌ اردبیل در پایان بیان کرد: با گذر از کشاورزی صنعتی به تجاری ضرورت دارد زنجیره تولید همچنان مورد حمایت قرار گرفته و در این بخش به عنوان یک رکن اساسی مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.