۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۹۲۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور پاکستان بیش از ۸۵ درصد نیاز خود به نفت و فرآورده‌های نفتی را از طریق واردات تامین می‌کند. اما از ابتدای سال جاری میلادی و همزمان با کشف منابع جدید نفتی در این کشور، دولت پاکستان قصد دارد با مشارکت شرکت‌های بزرگ نفتی از میزان واردات نفت و فرآورده‌های نفتی بکاهد. در همین راستا هفته گذشته کشور امارات اعلام کرد که قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری، یک پالایشگاه نفت جدید در پاکستان احداث کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر، مساحتی برابر ۸۰۰ کیلومتر مربع دارد. این کشور یکی از کشورهایی است که بیشترین تقاضای انرژی در حال رشد با نرخ ۸ درصد در سال را دارد، اما ظرفیت داخلی این کشور توانایی پاسخ به آن را ندارد؛ به طوریکه از حدود ۵۰۰ هزار بشکه نیاز روزانه این کشور به نفت و فرآورده های نفتی، بیش از ۸۵ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود.

شکل زیر میزان مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی (معادل بشکه نفت خام) و ظرفیت پالایشی این کشور را نشان می‌دهد:

پاکستان به دنبال کاهش واردات نفت و فرآورده‌های نفتی

کشور پاکستان که در سال‌های گذشته هموراه سعی بر افزایش ظرفیت پالایشی خود داشته است، از ماه‌ها پیش و با کشف میدان جدید نفتی در نزدیکی مرز ایران، امیدوار است بتواند با سرمایه‌گذاری در این صنعت، از وابستگی خود به وارادات نفت و فرآورده‌های نفتی بکاهد.

پیش‌بینی‌های کشف این میدان نفتی در ماه مارس سال جاری میلادی، شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله اکسون‌موبیل و انی را پس از ۲ سال غیبت دوباره به پاکستان کشانده است.

امارات در پاکستان پالایشگاه می‌سازد

روز جمعه ۴ اکتبر سال جاری میلادی نیز مقامات کشور امارات اعلام کردند این کشور تا پایان سال جاری، ۵ میلیارد دلار در پروژه احداث پالایشگاه نفت در پاکستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ​

این پروژه که به گفته سفیر امارات در پاکستان نشان‌دهنده عمق روابط دو کشور است، حاکی از نگاه ویژه کشور امارات به سرمایه‌گذاری در پاکستان و افزایش سهم خود در بازار صنعت نفت و پالایش کشورهای منطقه است.​

سرمایه‌گذاری این پروژه که قرار است در شهر ساحلی حب استان بلوچستان ساخته شود، بالغ بر ۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که شرکت‌های مبادله امارات، پاکرو و OMV پاکستان در احداث آن مشارکت خواهند کرد.

تصویر زیر موقعیت مکانی شهر حب (محل احداث پروژه) را نشان می‌دهد:

این پروژه که طرح احداث آن از ماه‌ها پیش و همزمان با بازدید مدیر عامل شرکت مبادله امارات از پاکستان و ملاقات با وزیر نفت و رییس هیئت سرمایه‌گذاری پاکستان مطرح شد، در مراحل نهایی تایید جزئیات است و قرار است عملیات اجرایی آن تا آخر سال ۲۰۱۹ شروع شود.​

سرمایه‌گذاری‌های جدید در پاکستان

پاکستان که هموراه با چالش‌های اقتصادی قابل‌توجهی از جمله نیازهای مالی بزرگ و رشد ضعیف و نامتوازن مواجه بوده است، در ماه‌های اخیر، ۹ میلیارد دلار کمک‌های مالی از کشورهایی مانند چین، عربستان‌سعودی و امارات دریافت کرده‌است. ​همچنین صندوق بین‌المللی پول یک وام ۶ میلیارد دلاری به پاکستان را تصویب کرده است.

منابع:

اسپوتنیک، yon.ir/A16fG

اویل‌پرایس، yon.ir/sCdi6

نیوز۱۸، yon.ir/o4W8a

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.