۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۸۹۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آمریکا و ژاپن پس از یکسال مذاکره، یک توافق تجارت دوجانبه منعقد کردند که بر اساس آن ۹۰ درصد محصولات کشاورزی آمریکا مشمول کاهش و یا حذف تعرفه واردات می‌شود و در مقابل برخی محصولات کشاورزی و بسیاری از محصولات صنعتی و ماشین آلات ژاپنی نیز با تعرفه واردات کمتر به بازار آمریکا صادر می‌گردد. این توافق تجاری دوجانبه پس از خروج آمریکا از توافق تجاری چندجانبه کشورهای دو سوی اقیانوس آرام منعقد شده که در راستای سیاست دوجانبه‌گرایی در دستورکار آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی از توافق تجاری چندجانبه کشورهای دو سوی اقیانوس آرام خارج شد و اعلام کرد رویکرد این کشور در انعقاد توافقات تجاری، حرکت به سمت دوجانبه‌گرایی است و از این رو به جای انعقاد یک توافق بزرگ با ۱۱ کشور دیگر، قصد دارد به طور جداگانه با هرکدام از آن‌ها یک توافق تجاری مستقل منعقد نماید.

این درحالیست که پیش از آن دولت قبلی آمریکا مذاکرات گسترده و زمانبری را برای نهایی نمودن جزئیات توافق تجاری کشورهای دوسوی اقیانوس آرام پشت سر گذاشته بود.

توافق تجارت دوجانبه آمریکا و ژاپن باهدف کاهش تعرفه‌های گمرکی

در ادامه کشور ژاپن، به عنوان یکی از متحدین اصلی آمریکا در شرق آسیا و یکی از بزرگترین اقتصادهای حاضر در قرارداد تجاری کشورهای دو سوی اقیانوس آرام، جزء اولین کشورهایی بود که برای انعقاد یک توافق تجاری دوجانبه با آمریکا و کاهش متقابل تعرفه‌های گمرکی ابراز علاقه کرد.

از این رو بیش از یک سال قبل روند مذاکرات دو کشور برای توافق بر سر جزئیات یک قرارداد تجاری دوجانبه آغاز شد و در ماه گذشته میلادی جزئیات این قرارداد مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

در همین راستا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن، درحاشیه نشست سالانه سازمان ملل در ماه گذشته میلادی، با یکدیگر دیدار کردند تا به طور رسمی این قرارداد تجارت دوجانبه را منعقد نمایند.

توافق تجاری دوجانبه آمریکا و ژاپن چه محصولاتی را شامل می‌شود؟

بر اساس توافق منعقد شده بین دو کشور، ژاپن تعرفه واردات محصولات کشاورزی آمریکا را کاهش می‌دهد و آمریکا نیز ضمن کاهش تعرفه محصولات صنعتی و ماشین آلات ژاپنی، متعهد شده است که این کشور را از افزایش تعرفه واردات خودرو، که قرار است در آینده اجرایی شود، معاف نماید.

علاوه بر این دو کشور در قالب این قرارداد در زمینه‌هایی همچون تجارت خدمات، تجارت دیجیتال و مباحث گمرکی نیز توافقاتی را منعقد نموده‌اند. توافقات منعقد شده در خصوص تجارت دیجیتال بیش از ۴۰ میلیارد دلار از تجارت دوجانبه دو کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام خبر انعقاد این توافق، آن را زمینه ساز صادرات بیش از ۷ از میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به بازار ژاپن دانست و افزود: بر اساس این توافق محصولاتی همچون گوشت، گندم، پنیر و ذرت و بسیاری از محصولات دیگر آمریکایی، بدون پرداخت تعرفه به بازار ژاپن صادر می‌شود.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، بر اساس این توافق بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی تولید آمریکا مشمول تعرفه صفر و یا کاهش تعرفه واردات از سوی ژاپن خواهد شد؛ و محدودیت وزنی سالانه تنها برای گندم اعمال می‌شود.

در مقابل آمریکا نیز تعرفه واردات برخی محصولات کشاورزی ژاپن از قبیل گل بریده شده و سس سویا و بسیاری از محصولات صنعتی از قبیل توربین‌های بخار، ابزارآلات ماشینی، دوچرخه و تجهیزات موسیقی را کاهش می‌دهد.

در امان ماندن ژاپن از افزایش تعرفه واردات خودرو

هرچند در این قرارداد دوجانبه خودرو و قطعات آن در نظر گرفته نشده است، اما نخست وزیر ژاپن در این خصوص به رسانه‌ها گفته است که طرف آمریکایی متعهد شده است این کشور را از افزایش احتمالی تعرفه واردات این محصولات معاف نماید. پیش از این دولت آمریکا اعلام کرده بود اگر کشورهای جهان با این کشور درخصوص تعرفه واردات خودرو به یک توافق دست نیابند، به زودی آمریکا تعرفه واردات خودرو و قطعات آن را افزایش خواهد داد. آمریکا و ژاپن قرار است در آینده نزدیک درخصوص تجارت خودرو به طور جداگانه یک توافق تجاری دوجانبه دیگر منقعد نمایند.

واردات خودرو و قطعات آن با ۶۷ میلیارد دلار در سال، بیشترین سهم را در کل واردات آمریکا به خود اختصاص داده است و از این رو دولت این کشور برای کاهش کسری تراز تجاری، روی کاهش واردات آن برنامه ریزی ویژه ای صورت داده است. افزایش تعرفه واردات مهم‌ترین اقدام دولت آمریکا برای کاهش میزان واردات خودرو و کمک به تولیدات داخلی این محصولات است.

دولت آمریکا اعلام کرده است اگر خودروسازان بزرگ آسیایی و اروپایی قصد فروش محصولات خود در بازار آمریکا را دارند، باید کارخانجات خود را در داخل این کشور احداث نمایند و بخش عمده قطعات را در داخل آمریکا تولید نمایند.

خودروسازان ژاپنی بخشی از محصولات خود را در آمریکا تولید و یا مونتاژ می‌کنند و علاوه بر این سالانه ۱.۷ میلیون خودرو به این کشور صادر می‌کنند؛ به این ترتیب سهم خودروسازان ژاپنی از بازار خودرو آمریکا بالغ بر ۱۰ درصد است.

منبع: رویترز yon.ir/2o9Lr

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.