۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۷۸۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که اقدامات آمریکا در استفاده سلاح‌گونه از دلار علیه کشورها، موجب شده روسیه سهم این ارز در ذخایر خارجی و پرداخت‌هایش را کاهش دهد. بانک مرکزی روسیه اخیراً اعلام کرده است که سهم دلار از ذخایر خارجی این کشور نصف شده و از ۴۳ درصد به ۲۳ درصد رسیده است و در عوض یوآن، طلا و یورو این سهم را به خود اختصاص داده‌اند. روسیه در سال‌های اخیر سیاست حذف دلار و کاهش وابستگی به سیستم سوئیفت را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مجمع هفته انرژی گفته است که این کشور هرگز به دنبال این نبود که دلار آمریکا را کنار بگذارد اما این سیاست های آمریکا است که موجب شده ما و بسیاری از کشورهای دیگر چنین اقدامی را در دستور کار قرار دهیم.

استفاده سلاح گونه آمریکا از دلار دلیل شکل گیری ابزارهای پرداخت جدید

به گفته پوتین تلاش های آمریکا برای استفاده سلاح گونه از پول ملی خود و استفاده از تسویه حساب دلاری به عنوان ابزار فشار سیاسی، اشتباهی بزرگ است که در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله متحدان آمریکا را بر آن داشته است که در استفاده از دلار به عنوان ذخیره ارزی و ابزار پرداخت تجدید نظر کنند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفته است «دلار در جهان اعتماد زیادی را جلب کرده بود و تقریباً تنها ارز بین المللی بود؛ اما به دلایلی آمریکا شروع به استفاده از تسویه حساب های دلاری به عنوان ابزار سیاسی کرد که استفاده از دلار را دچار محدودیت کند. با این کار آمریکایی ها دستی که از آن تغذیه می کنند را گاز گرفتند.»

سهم ۷۰ درصدی روبل در تجارت روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

روسیه اخیراً سهم دلار در ذخایر ارزی خود را به نصف کاهش داده است. با این حال این انتخاب روسیه نیست بلکه تحریم‌های آمریکا و محدودیت های اعمال شده توسط این کشور موجب شده است روسیه و متحدانش از خود در برابر تحریم ها محافظت کنند و همچنین تسویه و پرداخت های خود را متنوع کنند.

پیرو این اقدامات، بیش از ۷۰ درصد پرداخت های میان روسیه و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به روبل انجام می شود. همچنین بسیاری از کشورها نیز در پرداخت هایشان در عوض استفاده از دلار به ارزهای ملی روی آورده اند.

نصف شدن سهم دلار از ذخایر خارجی روسیه در یک سال

طبق گزارش جدید منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه، طی یکسال اخیر سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه به نصف کاهش یافته و در عوض یوآن، طلا و یورو جایگزین شده است.

بانک مرکزی روسیه در گزارش خود اعلام کرده است که سهم دلار در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی(اوایل فروردین ۹۸) از ۴۳.۷ درصد به ۲۳.۶ درصد کاهش یافته است. در تصویر زیر نمودار تغییرات در ترکیب نگهداری ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه آورده شده است.

یوآن چین بیشترین افزایش را در ذخایر ارزی روسیه داشته است که از ۵ درصد به ۱۴.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین یورو سهم ۳۰.۳ درصدی از ذخایر خارجی روسیه را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته ۸.۱ درصد رشد داشته است. در همین حال ذخایر طلا نیز از ۱۷.۲ درصد به ۱۸.۲ درصد افزایش یافته است.

حذف دلار و ایجاد سیستم پرداخت موازی سوئیفت دستور ویژه پوتین

حذف دلار و تنوع بخشی به ذخایر ارزی در حالی صورت می گیرد که روسیه تلاش می کند در میان تحریم های آمریکا وابستگی خود به ارز این کشور را کاهش دهد.

یکی از اقدامات اولویت دار رئیس جمهور روسیه بعد از پیروزی در انتخابات سال گذشته، کاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی و ذخایر ارزی بوده است. پوتین همچنین ایجاد سیستم های پرداخت موازی سیستم سوئیفت در همکاری با بانک های خارجی را به طور ویژه پیگیری می کند.

منبع: راشاتودی

لینک ۱:  yon.ir/2yzxY

لینک ۲: yon.ir/NbZCG

لینک ۳: yon.ir/T9Cnt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.