۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۷۶۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ دسته: کشاورزی
۱

صمدی کشاورز نمونه استان کردستان در اعتراض به نرخ ۲۲۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، قیمت خرید تضمیمی هر کیلوگرم گندم با در نظر گرفتن سود کشاورز منطقه کردستان به احتساب هزینه‌های اجاره زمین نباید کمتر از ۲۸۰۰ تومان باشد.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد گندم یکی از محصولات پر اهمیت در سبد مصرفی خانوار است بطوریکه حدود ۴۳ درصد از کالری و ۳۸ درصد از پروتئین مصرفی خانوارها از طریق نان تأمین می‌شود. با توجه به اهمیت غذایی این محصول و تاثیرگذاری مستقیم قیمت بر تولید گندم، هر ساله این موضوع باعث ایجاد چالش های فراوانی میان دولت، تولیدکنندگان و نمایندگان مجلس می شود.

این در حالی است که سخنگوی دولت طی روزهای گذشته، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده است؛ اما در عین حال، عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیش‌تر گفته بود قیمت خرید تضمینی گندم باید بالاتر از ۲۵۵۰ تومان باشد و کارشناسان نیز معتقد بودند قیمت با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های تولید، باید بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان باشد.

اعتراض گندمکاران استان کردستان به قیمت خرید تضمینی گندم

صدیق صمدی کشاورز استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از نرخ فعلی خرید تضمینی گندم گفت: گندم‌کاران از این قیمت راضی نیستند و اگر قرار باشد قیمت ۲۲۰۰ تومانی برای گندم تصویب و ابلاغ شود، گندم‌کاران این نرخ را نمی‌پذیرند و آن را صدقه‌ای غیر قابل قبول می‌دانند، چرا که حداقل باید نرخ تورم و هزینه های تمام شده کشاورزان دیده شود.

وی با بیان اینکه با نرخ فعلی خرید تضمینی، کشاورزان گندم نمی کارند، اضافه کرد: با این قیمت ها، کشاورزان در صورت کاشت، گندم را به دولت نمی فروشند.

وی با بیان اینکه درصورتیکه دولت نرخ فعلی خرید تضمینی گندم را در نظر گرفته است، بایستی برای حفظ پایداری تولید، نهاده‌ها را با قیمتی مناسب در اختیار کشاورزان قرار می‌هد تا گندم‌کاران امیدی برای ادامه تولید داشته باشند، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که تسهیلات با نرخ بهره کم، در اختیار کشاورزان با میزان بهره‌وری تولید بالا قرار گیرد.

وی گفت: به عنوان نمونه به ازای هر تن افزایش تولید و برداشت در واحد سطح، به کشاورزان با نرخ بهره‌ کمتری تسهیلات ارائه دهند.

قیمت گندم تحمیلی است

صمدی با بیان اینکه قیمت گندم برای سال آینده تحمیلی است، خاطر نشان کرد: از نظر ما قیمت اعلامی دولت برای گندم فرمایشی است و نظرات کارشناسی در آن اعمال نشده است.

وی در اعتراض به اعلام قیمت ۲۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده قیمت خرید تضمیمی هر کیلوگرم گندم با در نظر گرفتن سود کشاورز منطقه کردستان به احتساب هزینه های اجاره زمین نباید کمتر از ۲۸۰۰ تومان باشد.

این کشاورز کردستانی در پایان افزود: علاوه بر این هزینه اجاره زمین ماشین آلات بخش کشاورزی نیز افزایش قابل توجه‌ای پیدا کرده است به نحوی که یک تراکتور از قیمت ١٧٥ میلیون تومان به ٧٠٠ تا ٨٥٩ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. لذا کرایه نیز افزایش پیدا کرده و این نرخ برای کشاورز سودی نخواهد داشت.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. دولت تا کی باید به ضرر و زیان کشاورزان داخلی کار کنه. قیمت تمام شده یک کیلو گندم بدون سود حد اقلی کشاورزان ۲۴۰۰تومان هست. اخه چجوری دولت نرخ ۲۲۰۰تومانی را اعلام کردن. مگه با این قیمت میشه تولید کرد. انگار اقایان از قیمت نهاده ها و لوازم یدکی و قیمت ادوات کشاورزی بی اطلاع ان یه ذره تحقیق کنین ببینم چی دستگیرتون میشه. یه جفت لاستیک تراکتور معمولی مثل جاندیر۳۱۴۰ با تیوپ شده ۱۰۰۰۰۰۰۰تومان. همین لاستیک دو سال قبل ۲۰۰۰۰۰۰ بود. بابا انصاف هم خوبه اگه داشته باشین از کجا بگم.......

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.