۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۷۴۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

علوی رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در اعتراض به تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید عنوان کرد: نرخ فعلی خرید تضمینی گندم متناسب با شرایط تورمی نیست.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد بر اساس تبصره شش قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸، دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی موضوع این قانون در هر سال زراعی را پیش از شروع فصل کشت (تا پایان شهریورماه) و به گونه‌ای تعیین کند که میزان افزایش آن، از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در همان سال، کمتر نباشد.

نرخ فعلی خرید تضمینی گندم متناسب با افزایش تورم نیست

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد در اعتراض به تعیین قیمت ۲۲۰۰ تومان برای گندم در سال زراعی جدید عنوان کرد: طی سالهای اخیر نه تنها قیمت‌ خرید تضمینی گندم از سوی دولت به موقع اعلام نشده؛ بلکه نرخ فعلی با تورم نیز تناسب ندارد.

وی با اشاره به ناعادلانه بودن نرخ فعلی خرید تضمینی گندم اظهار داشت: محصولات کشاورزی و بخصوص گندم یک محصول راهبردی هستند و با توجه به شرایط کم آبی و فرسایش زمین، کشورهای مختلف در آینده با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه خواهند بود.

لزوم پشتیبانی دولت از گندم‌کاران

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های به عمل آمده در آینده تعداد افراد فقیر در دنیا به دلیل کاهش محصولات کشاورزی افزایش خواهند یافت، افزود: متاسفانه دولت توجهی به بخش کشاورزی ندارد و چنین می اندیشد که گندم همیشه وجود دارد و حتی اگر واردکننده گندم باشد بهتر از آن است که گندم را خریداری کند ؛ در حالی که دولت باید حامی و پشتیبان گندم‌کاران باشد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران خاطر نشان کرد: قیمتی که برای خرید تضمینی گندم ارائه می شود، هزینه های ابتدایی کشاورزان را نیز تأمین نمی کند و این نشان می دهد که دولت دارای برنامه ای مشخص در بخش کشاورزی نیست.

دولتمردان سند جامع کشاورزی ندارند

وی با بیان اینکه دولتمردان  سند جامع کشاورزی ندارند تا هر ساله بر اساس فرمول های مناسب فائو پیش بروند، افزود: اخیرا دولتمردان مقداری قیمت گندم را بالا برده اند و نرخ ان را حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده اند در حالی که همین میزان نیز کم است و کشاورز را با مشکل مواجه می کند.

علوی ادامه داد: هم اکنون تسهیلات بانکی به راحتی در اختیار کشاورز قرار نمی گیرد، در حالی که دولت باید در این زمینه ها قوی عمل کند.

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه فکر دولت متمرکز بر سیاست خارجی است و توجهی به مشکلات درونی جامعه نمی کند، افزود: بدون شک اگر قیمت پیشنهادی دولت عادلانه باشد و سودی برای کشاورز داشته باشد، رونق تولید محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.