۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۴۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

در سال‌های اخیر تقاضا برای محصولات پتروشیمیایی رشد چشمگیری داشته است و پیش‌بینی می‌شود این رشد تقاضا همچنان تداوم یابد. پتروپالایشگاه شهر ساحلی دائسان کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ طرح افزایش ظرفیت تولید ۳ محصول اتیلن، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را با سرمایه‌گذاری ۱.۲۵ میلیارد دلاری آغاز کرد که طی چند روز گذشته، پروژه افزایش ظرفیت تولید اتیلن این پتروپالایشگاه به بهره‌برداری رسید. این افزایش ظرفیت با هدف صادرات به کشورهای مرکزی آسیا صورت گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد فاز نخست افزایش ظرفیت مجتمع پتروپالایشگاهی شرکت پتروشیمی هانوا توتال کره جنوبی به تازگی به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این پروژه، ظرفیت تولید اتیلن این مجتمع از یک میلیون و ۹۰ هزار تن در سال با افزایشی ۳۰ درصدی، به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال افزایش یافته است.

افزایش ۵۰ درصدی تولید محصولات پتروشیمیایی

برنامه توسعه مجموعه پتروپالایشگاهی شهر ساحلی دائسان کره جنوبی که شامل ۳ پروژه افزایش ظرفیت است، از سال ۲۰۱۷ شروع شده که فاز نخست آن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به بهره‌برداری رسید.

طبق گفته سخنگوی شرکت پتروشیمی هانوا توتال، برنامه یادشده، شامل نصب یک واحد کراکینگ ال‌پی‌جی در کراکر بخار تغذیه‌شونده با خوراک نفتا است که ظرفیت تولید محصولات الفینی مجتمع را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

قرار است در این طرح، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید اتیلن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال، ظرفیت تولید پلی‌اتیلن به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال و ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن نیز به همین میزان افزایش یابد.

سرمایه‌گذاری ۱.۲۵ میلیارد دلاری کره‌جنوبی در پتروپالایشگاه دائسان

میزان سرمایه‌گذاری این شرکت برای طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه دائسان، حدود ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده است که از این میزان، سرمایه‌گذاری برای طرح افزایش تولید اتیلن معادل ۴۵۰ میلیون دلار، طرح پلی‌اتیلن معادل ۳۰۰ میلیون دلار و طرح پلی‌پروپیلن حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

پیش‌بینی می‌شود با این حجم از سرمایه‌گذاری‌های جدید، تاسیسات دائسان در موقعیتی قرار گیرند که بتوانند از حاشیه سود حاصل از تکمیل زنجیره ارزش تولید اتیلن-پلی‌اتیلن و پروپیلن-پلی‌پروپیلن بهره‌مند شود. همچنین طبق گفته مسئولان این شرکت، تولید اضافی این مجتمع پتروپالایشگاهی، با هدف صادرات به کشورهای مرکزی آسیا در پاسخ به افزایش تقاضای این محصولات در نظر گرفته شده است.

استراتژی شرکت توتال در افزایش ظرفیت واحدهای پتروشیمی

مجتمع پتروپالایشگاهی دائسان کره جنوبی یکی از ۶ مجتمع بزرگ پتروپالایشگاهی است که شرکت توتال سهامدار آن‌هاست. پتروپالایشگاه دائسان یک دارایی استراتژیک برای هر دو شرکت هانوا و توتال به شمار می‌رود که در حال حاضر بخش قابل توجهی از تقاضای محصولات پلیمری کشورهای کره جنوبی و چین و برخی دیگر از کشورهای آسیایی را تامین می‌کند.

همچنین رئیس واحد پالایش و صنایع شیمیایی شرکت توتال با اشاره به افزایش تقاضای جهانی به محصولات پتروشیمیایی اعلام کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از پروژه اول، یکی از استراتژی این شرکت در پاسخ به افزایش تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمیایی است که با سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های بزرگ و استفاده از خوراک ارزان قیمت همراه است.

افزایش تولید محصولات پتروشیمی و تلاش برای بازیافت

گفتنی است شرکت توتال یکی از اعضا انجمنی موسوم به «ائلاف برای پایان دادن به ضایعات پلاستیکی[۱]» است که به همراه بیش از ۳۰ شرکت دیگر، تعهد داده اند که تا سال ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای از بین‌بردن ضایعات پلاستیکی در محیط زیست و به ویژه اقیانوس‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش روزافزون تقاضای محصولات پتروشیمیایی و نبود جایگزینی مناسب، شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت پتروشیمی قصدی برای کاهش تولید این محصولات ندارند و در عوض اعلام کرده اند که در حال تلاش جهت یافتن راه‌حل‌هایی کارآمد برای بازیافت ارزان برخی محصولات پتروشیمی از جمله پلاستیک هستند.

پینوشت:

[۱] Alliance to End Plastic Waste

منبع: بلومبرگ yon.ir/n6upo

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.