۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۱۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ دسته: پول و بانک، نظارت بانکی کارشناس: علی شهیدی
۰

در کانادا سازمان تراکنش‌های مالی این کشور گردش‌های مالی با مبالغ بالا را رصد می‌کند و در صورت مشکوک بودن به نهادهای مرتبط جهت بررسی، ارسال می‌کند. این اطلاعات از سال ۲۰۱۵ برای سازمان‌ها و نهادهای مالیاتی نیز ارسال می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در کانادا علاوه بر  سامانه‌های رهگیری تراکنش‌ها یا نظارت بر تراکنش‌های پیاده‌سازی شده توسط خود بانک‌ها، «سازمان تراکنش‌های مالی کانادا» با عنوان فینترک] برای جلوگیری از پول‌شویی در این کشور فعالیت دارد.

به طور مثال بانک رویال کانادا، به عنوان بزرگترین موسسه مالی این کشور، یک مرکز حسابداری داخلی[۲] دارد و از آن برای رصد تراکنش‌های مالی استفاده می‌کند؛ اما با وجود این دولت و بانک مرکزی این کشور سامانه مربوط به خود را برای رصد و رهگیری تراکنش‌های بانکی راه‌اندازی نموده‌اند.

همچنین پلیس رویال کانادا[۳] و سرویس اطلاعاتی کانادا[۴] دو بخش دیگری هستند که برای موارد مرتبط با تروریسم، مثل شناسایی اموال تروریست‌ها وارد عمل می‌شوند.

رصد حساب‌های با گردش بالا توسط «سازمان تراکنش‌های مالی» در کانادا

سازمان تراکنش‌های مالی کانادا مرکز تراکنش‌های مالی و گزارش‌های تحلیلی واحد اطلاعات مالی کانادا است و مأموریت آن تسهیل در تشخیص، پیشگیری از پول‌شویی و تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی با حفظ اطلاعات شخصی افراد است.

سازمان تراکنش‌های مالی کانادا مسئول تشخیص تخلف از قانون PCMLTFA است و باید افراد و نهادها را از اینکه چطور در فعالیت‌هایشان به تعهدات قانونی‌شان پایبند باشند، آگاه سازند.

نهادهای گزارش دهنده باید هویت افراد را بر اساس قانون PCMLTFA تأیید کنند و معاملات خاص و اموال آن‌ها را به  سازمان تراکنش‌های مالی کانادا گزارش دهند. بر اساس این قانون فرار مالیاتی نوعی درآمد حاصل از جرم محسوب می‌شود. در این سازمان تراکنش‌های بالای روزانه بررسی می‌شود و موارد مشکوک جهت بررسی به سازمان‌های مرتبط ارسال می‌شود.

تجمیع حساب‌های بانکی افراد

در مورد حساب‌های بانکی، هر بانک فقط به اطلاعات حساب‌ها نزد خود آن بانک دسترسی دارد و به اطلاعات حساب‌های فرد نزد سایر بانک‌ها دسترسی ندارد. اما برای رصد تراکنش‌های بانکی هر فرد، همه‌ی اطلاعات حساب‌های فرد تجمیع شده‌اند.

در کانادا کدی تحت عنوان کد یا شماره بیمه اجتماعی[۵] برای اداره برنامه‌های مختلف دولتی، برای هر فرد منحصراً صادر می‌شود. تجمیع این اطلاعات فردی نقش بسیار مؤثری در افزایش سرعت پردازش اطلاعات دارد.

ارسال اطلاعات تراکنش‌ها برای نهادهای مالیاتی

تا قبل از سال ۲۰۱۵ اطلاعات تراکنش‌های مالی جهت آنالیز و بررسی، تنها در اختیار سازمان تراکنش‌های مالی کانادا بودند؛ اما از آن پس این اطلاعات هم برای این سازمان و هم برای آژانس درآمدی کانادا[۶] (نقش اداره مالیات کانادا را دارد) ارسال می‌شود.

این اداره می‌تواند حتی بدون دریافت حکم از دادگاه، حساب‌های بانکی را فریز کند. آژانس درآمد کانادا اغلب باهدف مجبور کردن افراد برای عمل به تعهدات مالیاتی آن‌ها این کار را انجام می‌دهد. یکی از این موارد این است که فرد بدهکار مالیاتی باشد یا اعلام ورشکستگی کند.

پینوشت:

[۱] FINTRAC

[۲] RBC Internal Audit System :IAS

[۳] Royal Canadian Mounted Police :RCMP

[۴] Canadian Security Intelligence Service :CSIS

[۵] social insurance number :SIN

[۶] CRA

منبع: سایت سازمان تراکنش‌های مالی کانادا yon.ir/i4vzs

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.