۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۳۱۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در ادامه گسترش مناطق پولی مستقل از دلار، رهبران سیاسی ۱۵ کشور عضو جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا، توافق نموده‌اند یک ارز واحد تحت عنوان «اکو» در سال ۲۰۲۰ میان خود راه‌اندازی نمایند. هدف از این اقدام گسترش یکپارچگی اقتصادی، کاهش وابستگی به ارزهای واسط و حذف فرآیند تبدیل ارزها در تجارت و مسافرت عنوان شده است. این کشورها در گذشته نیز یک سیستم پرداخت و تسویه مخصوص کشورهای آفریقایی ایجاد کرده‌اند تا از طریق آن بتوانند در معاملات خود از ارزهای ملی استفاده نمایند. نیجریه، ساحل آج، سنگال، مالی و غنا مهم‌ترین کشورهای عضو جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در اوایل سال جاری میلادی، رهبران سیاسی ۱۵ کشور آفریقایی عضو «جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا»، موافقت کرده اند که ارز مشترک جدیدی تحت عنوان «اکو» را در ژانویه سال ۲۰۲۰ راه اندازی کنند.

۱۵ کشور غرب آفریقا ارز مشترک با نام «اکو» راه‌اندازی می‌کنند

این کشورها شامل نیجریه، غنا، ساحل آج، سنگال، مالی، بورکینافاسو، نیجر، بنین، توگو، سیرالئون، لیبریا، گینه بیسائو، گینه، گامبیا و کیپ ورد، با راه اندازی واحد پولی اکو، به دنبال این هستند که تجار و مسافران را از مشکلات ناشی از تبدیل ارز خلاص کنند. همچنین بر این عقیده هستند که با راه اندازی ارز مشترک، تجارت در منطقه رونق خواهد یافت و یک منطقه یکپارچه اقتصادی شکل خواهد گرفت.

همچنین این کشورها یک سیستم پرداخت و تسویه مختص کشورهای آفریقایی، که توسط بانک صادرات و واردات آفریقا پیشنهاد شده است را راه اندازی کرده اند. این سیستم پرداخت به عنوان یک بستر دیجیتالی زمینه انجام پرداخت ها و تسویه معاملات میان کشورهای غرب آفریقا را با استفاده از ارزهای ملی آن ها فراهم می کند و موجب کاهش وابستگی به ارزهای واسط و جهانروا می شود.

در سال های اخیر کشورها با اهداف مختلفی از قبیل استفاده از ارزهای ملی خود به جای دلار آمریکا، افزایش و تسهیل تجارت بین المللی و گسترش روابط اقتصادی، اقدام به ایجاد سیستم های پرداخت یکپارچه میان خود نموده اند. اکنون منطقه های پولی متعددی در جهان وجود دارد که تلاش کرده اند دست کم پرداخت های داخلی خود را از نظام دلاری مستقل نمایند و برای این منظور از طیف وسیعی از مدل ها استفاده نموده اند.

منابع:

بروکینگز yon.ir/kjPyz

مؤسسه سوئیفت yon.ir/ElDEb

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.