۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۲۱۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ دسته: تولید
۰

مهندس مرادی مدیرعامل یک شرکت بسته بندی با اشاره به موانع صادرات تولید داخلی گفت: ضعف در صنعت بسته بندی باعث عدم موفقیت حداکثری در صادرات بسیاری از محصولات ایرانی شده است؛ به طور مثال، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان است اما بیش از ۹۰ درصد خرمای ایران بدون بسته بندی و به صورت کانتینری به کشورهای دیگر از جمله دبی صادر می شود.

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مسیر اقتصاد بسته بندی با استاندارد بین الملل یکی از شرایط لازم برای صادرات حرفه ای است و مشکل بسته بندی در ایران، باعث ضرر زیادی در صادرات می شود.

بیش از ۹۰ درصد خرمای ایران بدون بسته‌بندی صادر می‌شود

مهندس مرادی مدیرعامل شرکت کی نگار در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به موانع صادرات گفت: رعایت اصول بسته بندی استاندارد بین المللی، یکی از موارد مهمی است که در روند صادرات موفق بسیار تاثیر گذار است، اما اکثر تولیدکنندگان و مسئولین این امر را کم اهمیت قلمداد می کنند.

وی افزود: فروش بدون بسته بندی و یا با بسته بندی بی کیفیت، باعث کاهش سود تولید می شود و خیلی از تولیدکنندگان اصلا به فکر این مسئله نیستند، به طور مثال، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان است اما بیش از ۹۰ درصد خرمای ایران بدون بسته بندی و به صورت کانتینری به کشورهای دیگر از جمله دبی صادر می شود.

این کارآفرین در ادامه با بیان اینکه درصورت بسته بندی استاندارد می توان با سود چند برابری خرمای ایران را صادر کرد، گفت: بسته بندی مناسب علاوه بر موفقیت در صادرات و افزایش چند برابری سود باعث ایجاد اشتغالزایی خوبی می شود ضمن اینکه برند ایران را در جهان مشهور می کند.

زعفران ایران به کام افغانستان

مهندس مرادی با اشاره به اینکه ضعف در بسته بندی باعث شده است تا بازار زعفران ایران نیز در اختیار افغانستان قرار گیرد، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان ایرانی زعفران تولیدی خود را بدون بسته بندی و به صورت کیلویی به افراد افغان می فروشند و افغانستان با بسته بندی صادرات پسند و برند افغانستان با قیمت و سود چند برابری به دیگر کشورهای جهان صادر می کند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تصور می کنند هزینه بسته بندی استاندارد بالا است و این تصور باعث می شود تا از بسته بندی محصول خود صرف نظر کنند، افزود: این تصور کاملا اشتباه است چرا که هزینه تغییر یک بسته بندی از معمولی به استاندارد صادراتی با توجه به چندین برابر شدن سود صادرات، بسیار ناچیز است، و چه بسا با یک طراحی خلاقانه بسته بندی استاندارد، هزینه کمتری متقبل شوند.

عدم آگاهی تولیدکنندگان از سودآوری و مزیت بسته بندی استاندارد

مدیرعامل شرکت کی نگار تصریح کرد: عدم آگاهی تولیدکنندگان از سودآوری و مزیت بسته بندی استاندارد است که باعث ضرر زیادی در بخش صادرات تولید داخل می شود، البته عدم توجه و اطلاع رسانی لازم توسط نهادهای مربوطه نیز در این زمینه موثر بوده است.

این کارآفرین استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: درگذشته موضوع بسته بندی استاندارد برای صادرات اصلا خواهانی در بین تولیدکنندگان ایرانی نداشت، اما خوشبختانه چند سالی هست که شرکت هایی مانند شرکت ما شکل گرفته و در این زمینه فعال هستند، برخی تولیدکنندگان نیز هستند که بسته بندی های صادراتی می خواهند و چنانچه اطلاع رسانی های لازم از طرق مختلف در این زمینه صورت گیرد، حتما شاهد تغییرات مثبت چشمگیری در امر صادرات کشورمان خواهیم بود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.