۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۹۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق پس از دیدار با مقامات چینی، ضمن اعلام خبر همکاری عراق با چین در پروژه جاده ابریشم جدید، گفت: ما از پشتیبانی چین برای همکاری در توسعه زیرساخت‌ها استقبال می‌کنیم. میزان تجارت دوجانبه دو کشور در سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار بوده است و چین بزرگترین شریک تجاری عراق محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به تازگی به چین سفر کرده است تا درخصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه با مقامات این کشور دیدار و گفتگو نماید.

یکی از محورهای گفتگوی دو طرف در این سفر، پیوستن عراق به کشورهای همکار با چین در پروژه جاده ابریشم جدید چین عنوان شده بود.

عراق به جاده ابریشم چین پیوست

در این راستا نخست وزیر عراق پس از دیدار با مقامات چینی، ضمن اعلام خبر همکاری عراق با چین در جاده ابریشم جدید، گفت: عراق در طول سال‌های اخیر ضربات گسترده‌ای را از جنگ داخلی متحمل شده‌است. در چنین شرایطی ما از پشتیبانی چین برای همکاری در توسعه زیرساخت‌ها استقبال می‌کنیم. عراق مایل است در قالب پروژه جاده ابریشم جدید، موسوم به «یک کمربند، یک جاده» با کشور چین همکاری نماید.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در این دیدار بخش نفت را یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری چین با عراق عنوان کرد و افزود: چین مایل است روابط تجاری و اقتصادی خود با عراق را توسعه دهد و یک همکاری استراتژیک با این کشور ایجاد نماید.

میزان تجارت دوجانبه کشورهای عراق و چین در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۳۰ میلیارد دلار بوده است؛ به طوریکه اکنون کشور چین بزرگترین شریک تجاری عراق محسوب می‌شود. عراق نیز در رتبه دوم مبادی وارداتی نفت به کشور چین قرار دارد.

جاده ابریشم جدید چین یک ابرپروژه صدها میلیارد دلاری شامل توسعه بنادر، خطوط ریلی، جاده‌ها، ساخت پارک‌های صنعتی و دیگر زیرساخت‌های تولیدی و ارتباطی است که تاکنون کشورهای متعددی از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا به آن پیوسته‌اند.

با وجود این برخی کشورهای غربی و به طور خاص آمریکا، این پروژه را راهکار چین برای تحت سلطه درآوردن کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته می‌دانند. این کشورها معتقدند چین قصد دارد از این طریق علاوه بر تأمین ارزان قیمت انرژی مورد نیاز خود، با تحت سلطه درآوردن دیگر کشورها، به قدرت سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهان بیفزاید.

منبع: فرانس ۲۴ yon.ir/hi6Lo

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.