۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۴۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

کاهش کسری بودجه نیازمند مدیریت هزینه‌های دولت است؛ مطالعه‌ای در این زمینه از طریق نظرسنجی از مدیران دولتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد تحریم‌ها، نبود سیستم‌های مالی یکپارچه بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بی‌انگیزگی کارمندان دولت نسبت به کاهش هزینه‌ها در درستگاه‌های اجرایی، از جمله مهمترین موانع کاهش هزینه‌های دولت است. به همین ترتیب نظارت بر عملکرد مالی و فعالیت‌های دستگاه‌ها و کارکنان و تقویت سیستم‌های مدیریت هزینه، جزو راهکارهای کاهش هزینه‌های دولت به حساب می‌آید.

مسیر اقتصادمدیریت هزینه در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی با توجه به هزینه های متعدد آنان، به ویژه در شرایط کنونی حائز اهمیت بسیاری است. مدیریت هزینه‌های دولت به معنی فرآیند برنامه ریزی برای مصارف و کنترل مخارج است.

اگر مدیریت هزینه ها در دولت دچار مشکل شود، اقتصاد کشور نیز در میان مدت و بلند مدت دچار اختلالات متعددی ناشی از جمله کسری بودجه و افزایش بدهی‌های دولت می شود.

۸ مانع کاهش هزینه‌های دولت در دستگاه‌های اجرایی

بر اساس یک نظرسنجی در مورد تبیین مشکلات و راه حل های مدیریت هزینه در بخش دولتی، که از مدیران ارشد دولتی و حسابرسان کل دیوان محاسبات کشور انجام شده است، پرتکرارترین و مهمترین موانع کاهش هزینه های دولت به صورت زیر است :

همچنین بر اساس این مطالعه، عدم هماهنگی بین واحدهای استانی و ستادی، عدم هماهنگی سه قوه، سیستم تخصیص اعتبار ضعیف و رقابتی نبودن سیستم و ضعف در پاسخگویی نیز از دیگر عوامل مهم در عدم موفقیت در کاهش هزینه های دولت است.

از این رو می توان اینگونه بیان کرد که اعمال سیاست‌های پولی و مالی مناسب، بودجه‌ریزی عملیاتی، به کارگیری روش های مدیریت هزینه و استفاده از سیستم های به‌روز نظارتی از مهمترین راهکارهای کاهش هزینه‌های دولت است.

برگرفته از: اسلام زاده، امید و همکاران (۱۳۹۴)، تبیین مشکلات و راه حل های مدیریت هزینه در بخش دولتی

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.