به گزارش مسیر اقتصاد افزایش روزافزون تعهدات خودروسازان بزرگ جهان درخصوص سرمایه گذاری در اندونزی باعث شده است تا این کشور در خط مقدم خودروسازان در منطقه جنوب شرق آسیا قرار گیرد. خودروسازان بزرگ جهان از آمریکا، ژاپن، آلمان و هند برنامه هایی را برای سرمایه گذاری در اندونزی طی ۶ سال اخیر داشته اند.
گرچه اقدامات اندونزی برای جذب خودروسازان مطرح دنیا در وهله اول منجر به انتقال موثر تکنولوژی نمی شود، لکن سبب می شود تا با ارتقاء داخلی سازی خودروها ظرفیت اشتغال قطعه سازان اندونزی افزایش یابد. نکته قابل توجه اینجاست که تامین مواد اولیه قطعه سازان از جمله اقدامات مهم در بهبود داخلی سازی خودروها است. که در ادامه به آن اشاره شده است.
تخفیف مالیاتی دولت اندونزی به خودروسازان برای بهبود داخلی سازی
شرکت های خودروسازی کرایسلر آمریکا، دایهاتسو ژاپن، بی ام دبلیو آلمان و تاتا هند از جمله خودروسازانی هستند که در سالیان اخیر، به طور ویژه در صنعت خودرو اندونزی سرمایه گذاری نموده اند.
دولت اندونزی نیز برای تشویق خودروسازان مطرح دنیا و ارتقاء داخلی سازی خودروهای تولید شده، برای سرمایه گذاری های بیش از ۱۱۷ میلیون دلار، تخفیف مالیاتی در نظر گرفته است.
افزایش عمق داخلی سازی خودروهای اندونزی به میزان ۹۰ درصد
در این باره وزارت صنعت اندونزی تاکید کرد: در حال حاضر برای تقویت صنعت خودرو و ایجاد مشاغل بیشتر در صنایع قطعه سازی، نیاز به افزایش عمق ساخت داخل خودروها به میزان ۹۰ درصد تا سال ۲۰۱۹ میلادی هستیم.
ایرلانگا وزیر صنعت اندونزی در حاشیه بازدید از یک کارخانه قالب سازی گفت: هم اکنون میزان درصد داخلی سازی خودروها تا ۶۰ درصد رسیده است، در حالیکه طی برنامه ریزی های انجام شده بنا داریم تا سال آینده میلادی این درصد داخلی سازی را به میزان ۹۰ درصد ارتقاء دهیم.
افزایش دو برابری ظرفیت کارخانه های فولاد اندونزی با ارتقاء داخلی سازی
طبق گزارشات رسمی ارتقاء داخلی سازی خودروها به ۹۰ درصد هدف واقع گرایانه ای است، چرا که تولیدکنندگان رزین های فولادی و پلاستیکی در حال افزایش ظرفیت تولیدات خود برای تامین مواد اولیه قطعه سازان هستند.
گفتنی است هم اکنون ظرفیت تولید فولاد اندونزی به میزان ۴۰ هزار تن است. ظرفیت تولید این صنعت تا سال ۲۰۱۹ به ۸۰ هزار تن خواهد رسید. همچنین بهره برداری و تولید فولاد کشور اندونزی توسط کارخانه استیل گالوانیزه این کشور انجام می شود.
افزایش ۸ برابری ظرفیت تولید پتروشیمی ها با ارتقا داخلی سازی خودروها
یکی دیگر از مزایای افزایش عمق داخلی سازی خودروها، افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش تولید صنایع پتروشیمی است. به همین منظور کارخانه چاندرا به عنوان بزرگترین سازنده رزین پلاستیک برای قطعات خودرو در اندونزی، تولیدات خود را تا سال آینده به ۲۵ هزار تن در سال افزایش می دهد. این درحالیست که طی سالیان اخیر میزان این تولیدات این کارخانه ۳ هزار تن بوده است و بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته به بیش از حدودا ۸ برابر افزایش خواهد یافت.
تامین مواد اولیه برای قطعه سازان از اقداماتی است که تاثیر بسزایی در راستای بهبود داخلی سازی خودروها در اندونزی دارد.
منبع: جاکارتاپوست