۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۰۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ دسته: مسکن، مسکن روستایی کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۲

ضروری است مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله که جان ۱۳ میلیون روستایی را تهدید می کند، تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی را به ۳۰ میلیون تومان افزایش دهد و تامین منابع مذکور را از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر مقرر نماید؛ تا مشکلی در اعطای این تسهیلات وجود نداشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر بسیاری از روستاهای کشور با مسئله ای بحرانی به نام مسکن‌های غیر ایمن غیر مقاوم درگیر هستند؛ مسئله‌ای که راهکار آن بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی است.

طبق آمار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از ۵.۳ میلیون واحد روستایی، بیش از ۳.۲ میلیون واحد غیر مقاوم هستند؛ به عبارت دیگر ۶۱ درصد از مسکن‎های روستایی کشور با کوچک‌ترین زلزله فرومی‌ریزند و در نتیجه جان ۱۳ میلیون روستایی در خطر است.

با این وجود، راهکار بهسازی و نوسازی مسکن های روستایی کم‌تر مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و بند «ب» ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی، توسط دولت با قدرت اجرایی نمی‌شود.

طبق آمار بنیاد مسکن از ۲۰۰ هزار اعتبار سال ۹۵ برای اجرای بند مذکور قانونی، تنها اعتبار برای حدود ۱۳۰ هزار واحد روستایی توسط بانک ها ابلاغ شده که از این تعداد، ۹۹ هزار واحد مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند و تنها برای ۶۴ هزار واحد آن (معادل ۳۲ درصد) انعقاد قرارداد صورت پذیرفته است؛ این در حالی است که هنوز اعتبارات سال ۹۶ در نظر گرفته نشده است.

بهسازی و نوسازی تنها ۶۰ هزار واحد در هر سال

همچنین در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ هیچ سهمیه‌ای برای ساخت مسکن روستایی تخصیص نیافته و در سال جاری نیز کماکان سهمیه سال ۱۳۹۵ در حال انجام است. بر این اساس طی ۵ سال اخیر از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به‌طور میانگین حدود ۶۰ هزار واحد برای مقاوم‌سازی عقد قرارداد شده اند.

این آمار در حالی است که از سال ۸۴ تا سال ۹۰ میانگین مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی به ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد و در برخی از سال‎ها حتی به بیش از ۳۰۰ هزار واحد روستایی، تسهیلات بهسازی و نوسازی پرداخت شده است؛ این اقدامات در آن سال‌ها منجر شد تا رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروز سال ۱۳۹۱ در حرم رضوی از ساخت مسکن روستایی تحت عنوان طلیعه پیشرفت و عدالت در کشور یاد کنند.

۳ عامل اصلی کاهش مقاوم سازی مسکن روستایی

روند نزولی مقاوم‌سازی در روستاها ۳ دلیلی اصلی داشته که عبارتند از: سهل‌انگاری مسئولین نسبت به مسائل روستاییان، عدم همکاری بانک‎ها چه به لحاظ ابلاغ اعتبارات و چه به لحاظ عدم اجرای ضمانت زنجیره‌ای و عدم‌کفایت وام پرداخت شده در سال‌های اخیر.

نتیجه آنکه بعد از وقوع زلزله و داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها، دولت‎ها مجبور شده تا در زمانی متراکم و با فشاری بسیار زیاد، بودجه‎ای به‌مراتب بیشتر را هزینه کند.

افزایش مقاوم سازی واحدهای روستایی نیازمند اقدام مجلس

مجلس شورای اسلامی بایستی در بودجه ۹۷ نسبت به بهبود این وضعیت اقدام کند و دولت را مکلف نماید تا این مهم را در دستور کار قرار دهد.

دولت باید با اقدام مجلس، برای اجرای جزء ۱ بند «ب» ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات بهسازی و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را به ۳۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد افزایش دهد و بانک مسکن را مکلف نماید این تسهیلات را از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر و با دریافت سفته زنجیره‌ای به‌عنوان ضامن، به متقاضیان معرفی‌شده از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت کند.

بررسی ها نشان می دهد که اقساط بازگشتی مسکن مهر که از پایه پولی برداشت شده است، سالانه حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود (معادل ۴۰۰ میلیارد تومان ماهیانه) و تاکنون حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر بازگشته است که ۱۰ هزار میلیارد تومانِ آن در اختیار بانک مسکن قرار دارد.

در نتیجه با استفاده منابع مذکور و بدون نیاز به اعتبارات خود بانک ها، امکان افزایش تسهیلات مسکن روستایی و تسهیل شرایط اعطای آن وجود خواهد داشت.

اقدام مجلس در این زمینه و همراهی دولت، جان ۱۳ میلیون روستایی را حفاظت خواهد کرد و مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله را کاهش خواهد داد.

  1. باسلام بخدا۲۵میلیون کافی نیست آقایون کجاییدمنی که الان مستاجرم توشهروقصدبازگشت به روستادارم الان یه زمین خریدم باقرض وغیره اولا یک قانون مزخرف گذاشتن که ملک توروستابایدحداقل دویست مترباشه تاوام تعلق بگیره اقا این چه قانونیه اخه شایدیکی توان خریدصدمترداره دوم ۲۵میلیون وام میدیداونم باهزاران مکافات که بااین گرونی مصالح کافی نیست سوم توبنیادمسکن بایدحدودیک میلیون خرج کنی تا پرونده بازبشه برات (باهمه رفت وامدهاوکپی ونقشه ومتراژوپول کارشناس وناظروهزارتا کوفت دیگه)این عدالته آیا؟؟کجاست عدالت؟؟چراکسی مافقیرها وروستایی ها رونمیبینه؟؟آقا رک بیاییدبگیدروستایی ها وفقیرها وندارها رو آدم حساب نمیکنیدتاماتکلیف خودمون روبدونیم فقط بلدیدوعده های الکی بدیداما خودتون باحقوق های میایونی ومنازل اشرافی وتجملی بازن وبچتون زندگی میکنیدوما نمیتونیم حتی یه لباس ساده برای زن وبچمون بخریم بایدهمیشه شرمنده باشیم یه بارمردباشیدبه وعده هاتون عمل کنیدفکری به حال مافقیرها وروستایی ها بکنیداللن با یه زلزله کوچیک بیشترخانه ها درروستاها ویران میشه آقا آمارها اشتباه میگه من میگم نوددرصدخونه های روستاهامستحکم نیست نیست نیست

    ۱۵
    • سلام
      دمتون گرم بااین قانونتون.اخه اگه کسی پول داشته باشه اصلا میاد وام بگیره؟نه میاد؟هفتخان رستم رو راحت تر میشه ردکردتاقانونهای شمارو یه ادم درست کار پیدانمیشها ولی واسه وام مسکن همه درست کارن یه گیرهای الکی بهت میدن که اصلا نیازی به انجام اون کار نیست بعد میگن تا انجام ندی نمیشه .اسم بردم چندنفررو اسم بردم که چراپرونده اونارو گیرندادین میگن این فرق میکنه خنده داره بخدا بنادمسکن که کلا گیر میده نقش کشت درست نکشیده اصلاحیه بزن اصلا فکر نمیکنه که اصلاحیه پول میخواد بعد میگن چرا اونجارو چوش نکردی چراورق نداختی چرا بادبند خوب جوش نخورده چرا اهنت عقبه چرا دیوار همسایه کج چرامرغ همسایه تخم نمیزاره اه اه اه
      خدا لعنت کنه همه اونایی که دارن به مملکتمون خیانت میکنن از بزرگ تا کوچیک از بالا تا پایین

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.