۲۲ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۷۶۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۰

چین با هدف رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و افزایش تبادلات فرهنگی، طرح معافیت ویزا را برای ۱۸ کشور اروپایی اجرا کرده است. این طرح که از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز شده، با هدف جذب گردشگران و تقویت اقتصاد این کشور اجرا می‌شود. چین علاوه بر معافیت ویزا، با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و تبلیغات گسترده، تلاش می‌کند تجربه سفر به این کشور را برای گردشگران اروپایی جذاب‌تر کند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در ادامه روند تسهیل روادید برای گردشگران خارجی، اخیراً فهرست کشورهای اروپایی که شهروندان آنها می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند را گسترش داده است.

سفر بدون ویزا به چین برای ۱۸ کشور اروپایی

پس از اضافه شدن نروژ به فهرست بدون ویزای چین در اوایل سپتامبر، پنج کشور دیگر اروپایی نیز به این فهرست اضافه شدند. شهروندان قبرس، دانمارک، یونان، پرتغال و اسلوونی اکنون برای ورود به این کشور آسیایی معاف از ویزا شده‌اند که این تعداد را به ۱۸ کشور اروپایی می‌رساند. گردشگران این کشورها می‌توانند از ۱۵ اکتبر بدون ویزا وارد چین شوند.در ماه ژوئیه، گردشگران از لهستان، استرالیا و نیوزلند نیز تا پایان سال ۲۰۲۵ اجازه ورود بدون محدودیت به چین را دریافت کردند.

از ابتدای سال ۲۰۲۴، به صورت مرحله‌ای، به چندین کشور اروپایی و مالزی نیز اجازه سفر بدون ویزا داده شده است. هدف از این اقدام، تشویق بیشتر افراد به بازدید از چین برای تجارت و گردشگری و ترویج تبادلات بین شهروندان چینی و خارجی است.

اکنون لیست کامل کشورهای اروپایی شامل اتریش، بلژیک، قبرس، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا و سوئیس است. گردشگران از این کشورها می‌توانند تا پایان سال آینده بدون ویزا برای اقامت‌های کوتاه مدت وارد چین شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین، ماو نینگ، در نشست خبری در ماه نوامبر، در مورد هدف این طرح گفت: «هدف این است که توسعه با کیفیت مبادلات نیروی انسانی چینی و خارجی و گشایش سطح بالا به جهان خارج را تسهیل کنیم.»

در این برنامه آزمایشی، ورود بدون ویزا برای مدت حداکثر ۱۵ روز اعطا خواهد شد.

صنعت گردشگری چین در حال احیا

محدودیت‌های سختگیرانه همه‌گیری کرونا در چین، از جمله قرنطینه اجباری برای همه واردشوندگان، برای نزدیک به سه سال بسیاری از افراد را از بازدید این کشور منصرف کرد. اگرچه این محدودیت‌ها در اوایل سال گذشته برداشته شدند، اما سفرهای بین‌المللی هنوز به سطح پیش از همه‌گیری بازنگشته است.

چین پیش از این به شهروندان برونئی، ژاپن و سنگاپور اجازه ورود بدون ویزا را داده بود، اما پس از شیوع کووید-۱۹ این تسهیلات را تعلیق کرد. در ماه ژوئیه، چین مجدداً ورود بدون ویزا برای برونئی و سنگاپور را آغاز کرد، اما برای ژاپن هنوز این کار را انجام نداده است.

آمار مهاجرت چین نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، این کشور شاهد ورود و خروج ۳۵.۵ میلیون نفر خارجی بوده است. این رقم در مقایسه با ۹۷.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه‌گیری کرونا، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

دولت چین در تلاش است با جذب سرمایه خارجی به اقتصاد کند خود رونق بخشد. برخی از کارآفرینان، از جمله ایلان ماسک از تسلا و تیم کوک از اپل، برای شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و جلسات به چین سفر کرده‌اند. با این حال، تعداد گردشگران خارجی هنوز در مقایسه با قبل از همه‌گیری کرونا بسیار کم است.

شکوفایی مجدد گردشگری چین، اروپا پیشتاز سفر به این کشور

با وجود کاهش کلی سفرهای خارجی به چین، داده‌های جدید حاکی از افزایش قابل توجه علاقه گردشگران اروپایی به این کشور در سال گذشته است. بر اساس اطلاعات وب‌سایت مسافرتی آنلاین Trip.com، کل رزروهای سفر از اروپا به چین در مقایسه با سال ۲۰۲۲، با افزایش ۶۶۳ درصدی روبرو بوده است. این رقم همچنین نسبت به سال ۲۰۱۹، که آخرین سال قبل از همه‌گیری کرونا بود، تقریباً ۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

داده‌های جدید نشان می‌دهند که پادشاهی بریتانیا و آلمان در بین ۱۰ منبع اصلی گردشگران خارجی به چین در سطح جهانی قرار دارند. شانگهای با تلفیق فریبنده سنت و مدرنیته، همچنان محبوب‌ترین مقصد بین گردشگران اروپایی است. پس از شانگهای، شهرهای پکن، گوانگجو و شنژن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سانیا، یک شهر ساحلی در انتهای جنوبی جزیره هاینان چین، و چنگدو، پایتخت استان سیچوان در جنوب غربی چین، به عنوان مقاصد جدید گردشگری در حال ظهور هستند.

چین علاوه بر طرح‌های جدید بدون ویزا، برای افزایش تعداد گردشگران ورودی، با همکاری وبسایت مسافرتی Trip.com، به ترویج جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خود می‌پردازد. علاوه بر این، چین با سرمایه‌گذاری در فناوری، راهنمای سفر و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی، در حال ارتقای زیرساخت‌های گردشگری است.

منبع: euronews

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.