مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تامین ارز واردات خودرو از محل صرفهجویی در واردات برخی کالاها از جمله تلفن همراه، چای و قطعات خودروهای مونتاژی را ممکن دانست و افزود: اگر منابع ارزی فعلی به خوبی مدیریت شود، بدون نیاز به منابع جدید، امکان تامین ارز واردات خودرو وجود دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
وضع فعلی «انحصار» تولید خودروسازهاست
و نتیجهاش شده چیزی که میبینیم...
«واردات» هم غلطه!
چون باید به سمت «تولید داخلی» و «خودکفایی» بریم
و این با نگاه ما نمیخونه؛
اگر بگیم این درمان موقت هست باید توجه کرد که:
- قیمت خودروهای وارداتی، حتی ارزانترینش
میلیاردی میشه و توانایی اغلب مردم حداکثر ۵۰۰ میلیون
- تعداد خودروهای وارداتی، چند ده یا چند صد هزار خودرو و نیاز فعلی کشور ۴ میلیون خودرو
- در شرایط جنگ اقتصادی و همچنین اولویت داشتن موارد دیگر برای اختصاص ارز، تخصیص ارز برای واردات خودرو با توجه به آنچه که در مورد قیمت و تعداد اون بیان شد، کاری است اشتباه و نادرست...
راه سوم و راه حل صنعت خودرو
«آزادسازی تولید خودرو» هست که باعث میشه
کیفیت و کمیت خودروها بالا بره
منظور از آزادسازی اینه که کوچکمقیاسها بتونن
خودرو تولید کنن
الان طبق قانون، بزرگمقیاسها میتونن تولید کنن
و خب کار افتاده دست یک عده...
اگر آزاد بشه، متخصص و فناوران عالی در کشور داریم
که میتونن خودروهای خوب تولید کنن
کما اینکه نمونههایی داشتیم: "قاصدک نصیر" و "آریانا" و... (در اینترنت جستجو کنید)