به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از تسنیم، ماجرایی این روزها مطرح شده مبنی بر اعتراض شدید برخی از مدیران شاخص به سریال «گاندو» و به موجب آن محدودیتهای جدید در بودجه صداوسیما که به اعتقاد بسیاری یکی از دلایل جلوگیری از بازپخش این سریال و حتی نپرداختن به ابعاد دیگر «گاندو»، همین نکته است. حتی این محدودیتها به آگهیهای بازرگانی تلویزیون هم کشیده شده و دستِ تلویزیون از هر روزگاری خالیتر است.
تحریم مالی صداوسیما بیشتر جنبه تهدید دارد تا اجرا
احسان قاضیزاده هاشمی در این باره، گفت: بحث تحریم یا بحث موضوعات مالی صداوسیما که این چند روزه مطرح شده بیشتر جنبه تهدید و ارعاب دارد تا جنبه عملیاتی. اگر کسی بنابر بایکوت کردن یک سریال تلویزیونی را داشته باشد مردم باید این کار را انجام دهند. مردم برخلاف آنهایی که به جایشان صحبت میکنند از سریال تلویزیونی «گاندو» خیلی استقبال کردند. «گاندو» را خیلیها دیدند و باید به جای این رفتارها، از این دوستان تقدیر کرد.
وی افزود: این سریال فصل جدیدی در عرصه سریالسازی تلویزیون باز کرد. موضوع، موضوعِ روز بود و مباحث موردنیاز و تقاضای جامعه را مطرح کرد. بستر و کار هنری نسبتاً خوبی هم برای آن صورت گرفته بود. فیلمنامه خوبی داشت و داستان آن طوری هم گفته میشد خیلی تخیّلی به حساب نمیآمد. اما در یک قالب ملودرام خیلی قشنگی ساخته شده است.
باید به مخاطب احترام گذاشت
عضو شورای نظارت بر صداوسیما با اشاره به اینکه رسانهملی محکم و مستحکم به کار خودش ادامه میدهد، تأکید کرد: تلویزیون قطعاً محکم و مستحکم به کار خودش ادامه خواهد داد. ما هم در مجلس و شورای نظارت بر سازمان صداوسیما تمان تلاشمان بر این است از روند کارهای اینچنینی حمایت کنیم.
وی با اشاره به شایعاتی که در رابطه با محدودیت مالی صداوسیما به خاطر یک سریال تلویزیونی مطرح شده است، عنوان کرد: وقتی مردم از یک کاری استقبال میکنند و مخاطب زیادی بیننده آن هستند، نمیتوان این محدودیت را بر سر راه سازندگان اینگونه سریالها گذاشت. یا علیه آن حاشیهسازی کرد؛ اتفاقاً این حواشی که برای «گاندو» پیش آمد حجم تقاضا را برای بازپخش آن بیشتر کرد و نشان داد خیلی از مردم دوست دارند یک بار دیگر بیننده این سریال باشند. حتی عده و گروهی از مردم هم نتوانستند همه «گاندو» را ببینند. بایستی به این مخاطب احترام گذاشت. قطعاً ما در شورای نظارت صداوسیما و مجلس شورای اسلامی پیگیری میکنیم شایعاتی که برای جلوگیری از بازپخش این سریال و محدودیتهای مالی رسانه ملی مطرح شده، اتفاق نیفتد.
فشار بودجه ای دولت به صداوسیما
قاضیزاده هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا آنقدر دولت صداوسیما را به لحاظ مالی و بودجهای در مضیقه قرار داده و اپراتورهای تلفن های همراه، بانکها و بخشهای وابسته به دولت، آگهیهایشان را از تلویزیون پخش نمیکنند آیا برای این شرایط شورای نظارت بر صداوسیما تدبیری اندیشیده است، گفت: در بودجه مصوب دولت و مجلس برای سال ۹۸، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد آگهی بازرگانی پیشبینی شده این رقم تبعاً باید محقق شود. چون در واقع دولت این سهم را برای جذب آگهیها گذاشته است. اما از آن سمت دیگر شاهد این هستیم که اپراتورهای تلفن همراه از حضور در بحث آگهی صداوسیما منع شدند.
وی تأکید کرد: ما روز گذشته جلسه شورای نظارت بر صداوسیما را داشتیم که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید. این جلسه با حضور معاون اداری و مالی صداوسیما و مدیرکل بازرگانی صداوسیما جلسه ویژه آگهیهای بازرگانی رسانهملی را داشتیم. محدویتها، مشکلات و کمبودهایشان را گفتند.
شفافیت در منابع و مصارف مالی صداوسیما
عضو شورای نظارت بر صداوسیما با اشاره به اینکه از مسئولان بازرگانی صداوسیما خواستیم که منابع و مصارفشان را کاملاً شفاف اعلام کنند، خاطرنشان کرد:الان بسیاری از شرکتهایی که حتی در ایران سرمایهگذاری کردند بعد از تحریمهای ظالمانه از کشور رفتند دیگر آگهیهایشان پخش نمیشود. آگهیهای اپراتورها پخش نمیشود و آگهی بانکها و موسسات مالی و اعتباری پخش نمیشود. همچنین آگهیهای بسیار شرکتهای بزرگ یا شرکت های فرامنطقهای و بین المللی پخش نمیشود. این محدودیتها روزافزون شده است. البته ما از مسئولان بازرگانی صداوسیما خواستیم که منابع و مصارف شان را کاملا شفاف اعلام کنند، این شفافیت خیلی کمک میکند و آنها هم پذیرفتند در این موضوعات شفافتر عمل کنند.
وی در خاتمه افزود: این خواسته و مطالبه جدی وجود دارد که حداقل راجع به نهادهای متصل یا تحت امر دولت یا شرکتهای دولتی یا موسسات وابسته به دولت چه آن شرکتهایی که بخشی از سهام آن حتی متعلق به دولت است. دولت این همت را داشته باشد در واقع آگهیهای بازرگانی متصل به آنها بتواند از شبکههای مختلف صداوسیما پخش شود و به این وسیله منابع صداوسیمایی که خود سازمان برنامه و بودجه بابت سهم آگهیها درنظر گرفته، همانها محدود نشود.
انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان