۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۸۳۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزارت خزانه داری آمریکا جهت اعمال فشار مالی حداکثری بر ایران، اقدام به راه اندازی یک نهاد جدید کرده که نشان‌دهنده عزم جدی آمریکا به منظور تشدید فشارهای مالی علیه ایران است. ضروری است بانک مرکزی ایران نیز در این زمینه فعالانه عمل کند و یک نهاد تخصصی برای مقابله با جنگ مالی آمریکا از طریق شناسایی و اجرایی راهکارهای بی اثر کننده تحریم ایجاد نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر، سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا از ایجاد یک نهاد جدید تحت نظارت وی با موضوع ایران خبر داده است. دستور تشکیل این نهاد در جلسه کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا صادر شده است.

تلاش خزانه داری آمریکا برای ایجاد راه های جدید اقدام مالی علیه ایران

مندلکر که معاون مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا است، هدف از تشکیل این نهاد موسوم به «واحد ادغامی امور مالی ایران» را یافتن راه های جدید برای اقدام علیه ایران و بازیگران تحت حمایت این کشور اعلام کرده است.

به گفته مندلکر، این نهاد در حکم رابطی بین آژانس های مختلف وزارت خزانه داری آمریکا است و به جمع آوری اطلاعات درخصوص فعالیت های ایران خواهد پرداخت.

این مقام آمریکایی همچنین از تشکیل ۶ بخش جدید تحت عنوان «واحدهای اثرگذاری راهبردی» خبر داده است که به گفته او هدف از تشکیل آن ها گردهم آوردن کارشناسان بخش امور مالی و تروریسم برای حصول اطمینان از بکارگیری صحیح ابزارها و امتیازهای در دسترس، برای دستیابی به اهداف تاکتیکی و راهبردی است.

تأکید آمریکا بر اهمیت تصویب لوایح FATF توسط ایران

ایران، روسیه، کره شمالی، داعش، ارزهای دیجیتالی، فساد و حقوق بشر، موضوع فعالیت هر یک از واحد‌های یاد شده است. از جمله دیگر موضوعاتی که معاون وزارت خزانه داری آمریکا به آن ها اشاره کرده است، قوانین جهانی مربوط به مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی است.

وی با تأکید بر عدم تصویب لوایح FATF در ایران که مربوط به قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی است، گفته است که آمریکا در این رابطه به کشورهای اروپایی هشدار داده است و ایجاد سازوکار مالی ویژه برای همکاری با ایران را اقدامی خطرناک دانسته است.

این اقدامات نشان دهنده عزم جدی وزارت خزانه داری آمریکا برای اثرگذاری تحریم ها و فشارهای مالی علیه ایران است. وزارت خزانه داری آمریکا با استفاده از ابزارهای مالی متعددی از قبیل سیستم سوئیفت، دستورات FATF، تحریم های متعدد مالی و غیره به دنبال اعمال «جنگ مالی» علیه ایران است.

استراتژی های جدید آمریکا جهت تشدید «جنگ مالی» علیه ایران

در همین زمینه، خوان زاراته معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب جنگ خزانه داری خود می گوید: در دهه گذشته، آمریکا یک شیوه خاصی تحت عنوان «جنگ های مالی» را برای مقابله با مخالفان خود به کار گرفته که به شکل بی سابقه ای کارآیی و دسترسی ایجاد کرده است.

به گفته زاراته این «جنگ پنهان» اغلب دست کم گرفته شده یا درک نشده است، اما این جنگ دیگر مدت هاست به شکل راز نیست و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از محورهای دکترین امنیت ملی آمریکا محسوب می شود.

زاراته با بیان اینکه در یکسری از مبارزات، آمریکا توانسته است با ابزارهای مالی، دشمنان اصلی خود که آن ها را دولت ها و گروه های تروریستی می نامد را تحت فشار شدید مالی قرار دهد، گفته است این مبارزات علاوه بر تحریم ها، مجموعه جدیدی از استراتژی های مالی است که دسترسی دشمنان آمریکا را به سیستم های مالی و تجاری بین المللی منع می کند.

بانک مرکزی برای مقابله با جنگ مالی آمریکا نهاد تخصصی ایجاد می کند؟

برخلاف تلاش های متعدد وزارت خزانه داری آمریکا جهت اعمال فشار مالی بر ایران، بانک مرکزی ایران اقدام مؤثری جهت بی اثر کردن تحریم ها انجام نداده است و تلاش های این نهاد تنها به روش های دور زنی تحریم ها خلاصه شده است.

در حالی که کشور ایران طی سالیان اخیر علاوه بر تحریم های متعدد و متنوع از طرف آمریکا با نظارت و رصد مالی از طرف نهادهای این کشور نیز مواجه شده است، اما تاکنون هیچ نهاد یا مرکز تخصصی برای مقابله و چاره اندیشی برای تحریم ها و جلوگیری از نظارت مالی این کشور ایجاد نشده است.

در شرایط فعلی ضروری است بانک مرکزی ایران اداره یا نهاد تخصصی مشخصی برای مقابله با جنگ مالی وزرات خزانه‌داری آمریکا ایجاد نماید که به طور تخصصی و با تمرکز ویژه، بحث طراحی و استفاده از راهکارهایی برای بی اثر کردن تحریم ها و مقابله با تهدیدات و نظارت های مالی آمریکا را پیگیری نماید.

منابع:

وزارت خزانه داری آمریکا yon.ir/bTI90

اور درایو yon.ir/WnqIg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.