به گزارش مسیر اقتصاد محمدرضا رئیسی با اعلام خبر استقبال شرکت عمران آستان قدس رضوی در ورود به حوزه راهآهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اظهار داشت: توسعه و آبادانی شرق کشور یکی از نیازهای توسعهای کشور و دارای اولویت است.
وی با تأکید بر این که برای توسعه شرق ضرورت دارد زیرساختها اجرایی شود، افزود: این زیرساختها و عملیات زیربنایی شامل رساندن آب به منطقه، توسعه زیرساختهای ریلی و همچنین رشد زیرساختهای جادهای است.
آستان قدس رضوی آماده تکمیل راهآهن چابهار-سرخس/ ۲ سال است به وزارت راه اعلام آمادگی کردیم
راه آهن چابهار-سرخس عامل فعال سازی ترانزیت و توسعه شرق کشور
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی تأکید کرد: خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس دریای عمان را به کشورهای تازه استقلال یافته شمال ایران متصل میکند؛ این کریدور ریلی به دلیل نقش ترانزیتی خود میتواند محصولات تولیدی آسیای میانه را به آبهای آزاد و بالعکس جابهجا کند.
وی یادآور شد: این مسیر ریلی کریدوری ترانزیتی خواهد بود که ۱۰ میلیون تن در سال ظرفیت خواهد داشت؛ بنابراین اهمیت بالایی دارد.
رئیسی با بیان این که توسعه محور شرق و ساخت چنین خط آهنی موجب ارتقای امنیت در منطقه نیز خواهد شد، گفت: ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شرق کشور، فقرزدایی و کاهش محرومیتها از دیگر مزایای اجرای این خط ریلی است.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی ادامه داد: طبق دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش آستان قدس رضوی برای محرومیتزدایی بیشتر، متولی آستان قدس رضوی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم ابلاغی به ایشان، رسیدگی به مناطق مستضعف و محرومیتزدایی را در برنامه کاری قرار داد.
وی افزود: در همین راستا از سال گذشته آستان قدس رضوی مذاکراتی با مسئولان امر و دولتمردان و متولیان پروژهها داشت و رسماً اعلام کردهایم که آمادگی حضور در پروژههای عمرانی توسعه شرق را داریم و همچنین از ورود به پروژه خطآهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس استقبال کردیم.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی اضافه کرد: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامهنگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردهایم.
مذاکره با فاینانسورهای خارجی برای تامین منابع
رئیسی ادامه داد: امروز صبح درباره راهآهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس جلسهای برگزار کردیم و مذاکراتی با دو فاینانسر خارجی که با ما شریک هستند، انجام شد تا تأمین ۸۵ درصدی منابع مالی ساخت این خط آهن را آستان قدس رضوی با مشارکت فاینانسکنندههای خود برعهده بگیرد و ۱۵ درصد دیگر هم احتمالا از سوی دولت که طبق قانون خواهد بود، تأمین میشود تا این خط ریلی ساخته شود.
وی گفت: با هر دو فاینانسر در حال مذاکره هستیم تا هرکدام سریعتر موافقت بانکهای مربوطه کشور خود را اخذ کردند، تأمین فاینانس را برعهده بگیرند.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی اضافه کرد: در حال حاضر راهآهن چابهار ـ زاهدان توسط دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال احداث است و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم این خط پر مزیت هر چه زودتر به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: در ادامه مسیر، خط زاهدان ـ مشهد ـ سرخس را داریم که حوزه زاهدان ـ خواف این مسیر ریلی هم بسیار مهم است که امیدواریم هر چه زودتر شرایط تکمیل و سپس بهرهوری از این ریلی عملیاتی شود و بتوان این خط ریلی ترانزیتی را بین دریای عمان و آسیای میانه ایجاد کرد.
مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی ادامه داد: در حال حاضر جلسات کارشناسی و پیگیریهای مستمر با وزارت راه و شهرسازی از سوی شرکت عمران آستان قدس رضوی در حال انجام است که امیدواریم هر چه زودتر در این حوزه به نتیجه برسیم و اجرای پروژه آغاز شود.[۱]
آیا وزارت راه با آستان قدس قرارداد خواهد بست؟
شرق کشور دارای ظرفیت های متعددی است که با تکمیل راه آهن چابهار-سرخس فعال خواهد شد. از جمله این ظرفیت ها می توان به ظرفیت های کشاورزی، شیلات، گردشگری و صنایع فولاد و پتروشیمی در سواحل مکران و وجود معادن فراوان در استان های شرقی کشور همچون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اشاره کرد.
استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۱۰ میلیارد تن ذخایر قطعی و ۲۰ میلیارد تن ذخایر احتمالی، ۵ درصد از ذخایر معدنی کشور را در خود جای داده است. در این استان سالانه بهطور متوسط ۳ و نیم میلیون تن مواد معدنی استخراج میشود.
از سوی دیگر طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت، استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطبهای معدنی کشور شناخته میشود. مجموع ظرفیت معادن در حال بهرهبرداری استان خراسان جنوبی بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است؛ درحالیکه هماکنون سالانه تنها ۱۲ میلیون تن مواد معدنی از آن استخراج میشود.
راه آهن چابهار-سرخس به طول ۱۳۴۰ کیلومتر از دو قطعه چابهار-زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر و زاهدان-تربت حیدریه به طول ۷۶۰ کیلومتر تشکیل شده است. فاز اجرایی قطعه اول پروژه از چابهار تا زاهدان از سال ۸۹ آغاز شده و پس از گذشت ۸ سال حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و قطعه دوم این پروژه نیز پس از گذشت ۴ سال از زمان کلنگ زنی در سال ۹۳ تا کنون تقریبا هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است.
با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای مشارکت در قطعه دوم این پروژه راهبردی و کمبود بودجه دولت، لازم است وزارت راه هر چه سریع تر نسبت به عقد قرارداد با آستان قدس اقدام نماید.
پینوشت:
[۱]: خبرگزاری فارس؛ کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۲۸۰۰۰۲۲۷