۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۷۷۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

از اواسط سال گذشته میلادی میزان واردات گوشت ژاپن افزایش یافت و دولت این کشور سیاستی هوشمندانه برای کاهش آن در دستور کار قرار داد. بر اساس تصمیم دولت چنانچه میزان واردات در بازه های زمانی سه ماهه از ۱۰۴ هزار تن بیشتر می‌شد، تعرفه واردات از ۳۸.۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش می یافت. اعمال این سیاست در یک سال اخیر موجب شد میزان واردات گوشت کاهش یابد و در سه ماهه اخیر به ۹۰ هزار تن برسد که ۱۴ هزار تن کمتر از سقف تعیین شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد میزان واردات گوشت به ژاپن از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی روندی افزایشی پیدا کرد و به همین منظور دولت ژاپن در طول یک سال اخیر سیاست محدودیت واردات گوشت را اعمال کرده است.

تعرفه واردات گوشت به ژاپن از سال ۲۰۰۳ میلادی در حدود ۳۸.۵ درصد ثابت بوده است. اما دولت ژاپن در سال گذشته و بعد از ۱۴ سال ثبات در تعرفه واردات گوشت، شکل تعیین تعرفه واردات گوشت را تغییر داد تا از روند افزایشی واردات بکاهد.

ژاپن به دنبال جلوگیری از اقدام متقابل آمریکا در افزایش تعرفه واردات

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد واردات گوشت ژاپن از کشورهای آمریکا و استرالیا تأمین می شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز به تازگی سیاست های تجاری محدودکننده ای علیه ژاپن در نظر گرفته است و قصد دارد با افزایش صادرات به این کشور و کاهش میزان واردات، از کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن بکاهد.

به طور خاص مقامات تجاری دولت آمریکا بارها علیه بالا بودن تعرفه واردات گوشت ژاپن موضع گیری کرده اند و از این کشور کاهش میزان آن را درخواست نموده اند.

از این رو دولت ژاپن در صورت افزایش تعرفه های واردات با انتقاد شدید دولت آمریکا مواجه میشد و ممکن بود اقدامات متقابل این کشور علیه صادرات محصولات ژاپنی اعمال شود.

سیاست هوشمندانه ژاپن در محدودیت واردات گوشت

به همین منظور دولت ژاپن به جای افزایش یکباره تعرفه واردات سیاستی هوشمندانه را در دستور کار قرار داد که بر اساس آن تنها بخشی از واردات گوشت مشمول افزایش تعرفه شد.

برای این منظور دولت ژاپن میزان واردات قابل قبول در هر بازه سه ماهه را ۱۰۴ هزار تن در نظر گرفت و اعلام کرد در صورتی که واردات در بازه های زمانی سه ماهه از این میزان بیشتر شود، تعرفه واردات تا پایان سال مالی، از ۳۸.۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش می یابد.

به این ترتیب در عمل میزان تعرفه واردات گوشت افزایش نیافته بود اما شرکت های صادرکننده میزان صادرات خود به ژاپن را به نحوی مدیریت کردند که مشمول افزایش تعرفه واردات به ۵۰ درصد نشوند.

همچنین در این زمینه دولت به جای در نظر گرفتن آمار واردات سالانه و یا ۶ ماهه، بازه های ۳ ماهه را برای این منظور در نظر گرفت تا سرعت عمل اجرای سیاست افزایش یابد و نتیجه مطلوب که همان کاهش میزان واردات است، با سرعت بیشتری عملیاتی گردد.

 کاهش واردات گوشت نتیجه سیاست هوشمندانه مدیریت واردات

اکنون و پس از گذشت یک سال از اعمال این سیاست، میزان واردات گوشت ژاپن در طول سه ماهه اخیر به کمتر از ۹۰ هزار تن کاهش یافته است که ۱۴ تن کمتر از سقف تعیین شده از سوی دولت ژاپن است و در عمل هیچکدام از محصولات گوشت وارداتی مشمول تعرفه واردات ۵۰ درصدی نشده اند.

دولت ژاپن اعلام کرده است درصورتی که در آینده نیز میزان واردات گوشت از سقف تعیین شده بیشتر شود، تعرفه ۵۰ درصدی بار دیگر فعال خواهد شد. با اینحال فعالین صنعت گوشت اعلام کرده اند پیش بینی می شود میزان واردات تا پایان سال جاری ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته باشد.

ابراز رضایت تولیدکنندگان داخلی گوشت ژاپن از سیاست دولت

تولیدکنندگان گوشت در کشور ژاپن نیز از اعمال این سیاست از سوی دولت و در نتیجه کاهش میزان واردات ابراز رضایت کرده اند.

یک مقام رسمی از انجمن تجارت گوشت ژاپن نیز در این خصوص گفت: «سیاست دولت موجب شد شرکت های خارجی از افزایش میزان صادرات به ژاپن خودداری کنند تا مشمول افزایش تعرفه واردات نشوند»

منبع: نیکی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.