۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۸۲۰ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ دسته: حمل و نقل
۰

امینی نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس علت پیشرفت کند راه آهن چابهار – سرخس را کمبود اعتبارات دولتی دانست و گفت: وزارت راه باید بستر را برای ورود شرکت های خصوصی توانمند به توسعه ریل در استان سیستان و بلوچستان فراهم کند.

محمد نعیم امینی فرد نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: به دنبال جذب سرمایه گذاری هند در بندر چابهار و افزایش ظرفیت این بندر به ۸.۵ میلیون تن در سال ۹۶ و ۷۰ میلیون تن در افق ۱۰ ساله، اما زیرساخت مناسب برای حمل بار حتی در مقیاس فعلی وجود ندارد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان یکی از فقیرترین استان ها در شاخص آزادراه و بزرگراه است. اکثر راه های استان به شکل رفت و برگشت هستند و حداکثر ۲۵۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه داریم.

نقش کلیدی راه آهن چابهار سرخس در کریدور شمال جنوب

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اهمیت راه آهن چابهار-سرخس اشاره کرد و گفت: راه آهن چابهار-سرخس نقش کلیدی در ارتباط با توسعه مبادلات از طریق کریدور شمال-جنوب دارد.

وی علت پیشرفت کند احداث راه آهن چابهار-سرخس را کمبود اعتبارات دانست و گفت: مجمع نمایندگان استان پیگیری های موثر و مکرری دارد ولی منابع دولتی محدود است.

راه‌آهن سرخس-چابهار با بودجه دولت تکمیل نمی‌شود

لزوم ورود بخش خصوصی به راه آهن چابهار سرخس

امینی فرد از پیگیری دریافت وام یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: تا کنون این توفیق را نداشتیم به دلیل این که منابع صندوق توسعه باید به بخش خصوصی داده شود و چون بخش دولتی مصدر کار است با مشکلات تکنیکی و قانونی روبرو هستیم. من فکر می کنم تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ امکان خوبی برای ورود بخش خصوصی فراهم می کند. در عین حال وزارت راه هم باید بستر را برای ورود شرکت های خصوصی توانمند به توسعه ریل در استان سیستان و بلوچستان فراهم کند.

از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت راه آهن چابهار – مشهد استفاده کنید

وی افزود: در حال حاضر پروژه را قرارگاه خاتم اجرا می کند و از توان مالی و تجهیزاتی قرارگاه استفاده شده و توان آنها خیلی بهتر از بخش خصوصی بوده است ولی این کافی نیست. باید از فاینانسورهای داخلی و خارجی استفاده کنیم و دولت باید تضامین کافی را فراهم کند.

نماینده ایرانشهر از پیگیری تصویب تسهیلات در شورای اقتصاد خبر داد و گفت: پیشنهاد کردیم که وزیر راه هفته آینده بازدید مجددی از استان داشته باشد. امیدواریم بعد از بازدید به جمع بندی مشخصی در ارتباط با توسعه راه آهن و آزادراه استان برسیم.

وی اضافه کرد: ۲ سال قبل پیشنهاد تغییر مسیر دادیم و مسیر زاهدان-بیرجند را به مسیر زاهدان-زابل-بیرجند تبدیل کردیم تا بتوان امکان اتصال به افغانستان را از ناحیه زابل فراهم کرد.

ضرورت تکمیل قطعه دوم راه آهن چابهار سرخس

محمد نعیم امینی فرد درباره ضرورت تکمیل قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس (از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه) گفت: در ارتباط با قطعه دوم حتما باید نمایندگان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی پیگیری کنند. البته جلساتی را بعضا در رابطه با توسعه محور شرق داریم.

وی در انتها بر تکمیل قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس متناسب با اهداف تعریف شده کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.